Fairlane
Sålde min förra bil på blocket (länge sen nu).
Bilen var utsatt till 79500:-, för att hamna under 80000 som kanske var en sökgräns för många. Jag var nöjd om jag skulle få 72000.

Fick ett antal förslag av typen "jag kan hämta den snabbt för 40000". Om jag orkade svara så blev svaret "Du kan hämta den snabbt för 79500:-".

En seriös spekulant kom och tittade och provkörde. Han sa att han skulle kolla två likadana bilar med lite färre mil på mätaren också och han hade full förståelse för om jag sålde till någon annan under tiden. Några timmar senare ringde han igen och undrade om bilen fanns kvar. De andra bilarna var inte lika väl omhändertagna tyckte han så vi han köpte bilen för 78000, mot att jag la till en blocketförsäkring för en 1000-lapp. Kändes som en bra affär för båda parter, vilket jag strävar efter.

Som kuriosa sålde jag för väldigt många år sedan en bil genom gula tidningen, dvs lång före blocket fanns. Annonsen var något i stil med "Bilen på väg till skroten, rost i balkar, bromsskiva och ok måste bytas etc. Bilen får körförbud om 1,5 månad och då går den på skrot om ingen köpt den". Jag fick massor med samtal som "är den i fint skick, skattad och nybesiktigad så den fungerar ett år?"...

• Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
Q
Jag avskyr de där som lägger skambud.
Har nekat flera att köpa av mig efter de har prutat för att sen lägga sig på ok pris efter jag nekat skambud.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Samtidigt är inte alla låga bud jämfört med utgångsbud skambud, vissa säljare har en skev bild av värdet på det de vill sälja.
Precis. Då är det säljaren som kommit med skambudet. ;)

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag kan även störa mig på säljare som övervärderar sina saker också. Speciellt elektronik som tappar i värde väldigt snabbt. Ett exempel var att en person skulle sälja en vara för 2000kr, varan var helt klart över marknadspris. Flera hade ute likvärdig vara för 1500-1700kr. (Anledningen att jag kikade på den överprisade var att den befann sig i närområdet).

Jag smsade trevligt och frågade om varan fanns kvar. Han svarade. Då gav jag honom ett bud på 1400kr. Dvs, 100-200kr under vad andra sålt likvärdig vara för. Dock 600kr under hans uppfattning om värdet.

Han svarar inte. Fyra dagar går, jag skriver snällt att om han tyckte mitt bud var för lågt så får han gärna lägga ett motbud. Inget svar.. uppenbarligen blev säljaren förbannad och vill inte ha med mig att göra. Visst, han gör som han vill. Men det irriterar mig att folk intr kan vara lite trevliga och återkoppla.

För övrigt är hans vara kvar på blocket, alla varor som låg i prisklassen 1500-1700kr är sålda. I hans värld gav jag säkert ett skambud, men enligt mig gav jag ett rättvist bud med lite rum för att förhandla.

T
C cpalm skrev:
Bilar och bilprylar är en sak för sig. Kan inte jämföras med en husförsäljning. Många som säljer bilen via en bilfirma bara för att slippa bli nerringda av en massa "sista priset"-idioter som inte skäms för att bjuda 25% av utgångspriset.
Beror lite på var i landet du säljer, jag har sålt en i Uppsala och en i Umeå, bägge gångerna där kom budet på 505 tusen respektive 605000 kr mer än utsatt pris om dom fick ta huset innan visning, där gjorde jag bedömning med mäklaren ifall den kommer stiga mer vid en budgivning eller om budet ligger inom ramen, dom två gånger godtog jag budet, en annan gång gick vi billigt ut, där drog budet upp mer än 36% över utsatt pris, blev 32 st med på budgivningen där folk även gav bud i hallen i huset samma dag som visning, så helt klart gick vi ut med för lågt pris på den.

• Gilla
Kirka75
  • Laddar…
C
T Takläggare skrev:
Beror lite på var i landet du säljer.
Jag tror du missförstod mig :thinking:
Om man lägger ut en bil för 50' så kommer det att ringa 40 st "kompisar" och bjuda 12'. Det händer väl knappast vid en husförsäljning, oavsett var i landet man befinner sig?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
Kan ha missuppfattat dig,
C cpalm skrev:
Jag tror du missförstod mig :thinking:
Om man lägger ut en bil för 50' så kommer det att ringa 40 st "kompisar" och bjuda 12'. Det händer väl knappast vid en husförsäljning, oavsett var i landet man befinner sig?
Kan ha missuppfattat , sorry.

Kanske mer som både jag och många fler än mig har uppmärksammat är att det snart är omöjligt och lägga ut annons på blocket, vid ex en bil säljes, prutarna eller nättrollen prutar oavsett. man kan lägga ut ett bra pris, en som ligger lite under alla andra, samt att man har ett prakt exemplar, en ägare, få mil, cab fullt utrustad , bara det värt 20-30 tusen mer än närmsta annons, men dessa prutare gör livet till ett helvete medans man har annonsen ute, där skambuden är under vad jag får för att bara byta in bilen. att det snart är omöjligt att använda blocket när man säljer,,kan skicka med en länk ang blocket prutare. (finns flera linjer om detta skambuds sätt som förstör privat annonsering)

https://m3.idg.se/2.1022/1.711402/se-upp-for-blocket-trollet-snart-prutar-det-ihjal-dig-i-somnen

C cpalm skrev:
Bilar och bilprylar är en sak för sig. Kan inte jämföras med en husförsäljning. Många som säljer bilen via en bilfirma bara för att slippa bli nerringda av en massa "sista priset"-idioter som inte skäms för att bjuda 25% av utgångspriset.
Det gjorde jag sist också. Jag har sålt massvis på marketplace och blocket, men just bilar verkar plocka fram dom sämsta av dom sämsta köparna.

Har sålt någon bil på blocket, brukar skriva in i annonsen "ej byten och intresserade ringer. Ev. pris förhandlas endast på plats när ni sett bilen"

Det gäller givetvis att ta reda på vad bilen är värd och sätta ett realistiskt pris. Och vara ärlig med eventuella fel som köparen förmodligen kommer att se när de kommer och tittar på bilen.

Har aldrig haft problem att sälja någon bil.
(givetvis har jag också fått sms eller meddelanden med både byten väldigt låga bud men de har jag aldrig bemödat mig att svara på)

Visst har det även ringt folk som vill pruta på telefon, då har jag svarat är du intresserad så kommer du och tittar på bilen. Om du inte kommer så kommer det iallafall inte bli någon affär. Vänligen men bestämt.

Har även köpt bilar på blocket inga större problem....

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
Skam = någots att skämmas över.

Varför i hela friden skall jag skämmas för att min uppfattning om varans värde, inre överensstämmer mer säljarens? Vari ligger det skamliga? Hela begreppet "skambud" är groteskt.
Själv undviker jag annonser där "inga skambud" ingår, eftersom jag framför mig ser en arrogant stropp, som det inte går att föra en vettig diskution med. Samma gäller för annonser med "prutat och klart".

• Gilla
TheGame och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför i hela friden skall jag skämmas för att min uppfattning om varans värde, inre överensstämmer mer säljarens?
Har någon hävdat att det är det ett skambud är? Läs några av inläggen om bilar på blocket. Där blir säljarna så irriterade av uppenbart oseriösa bud att de väljer andra marknadsplaster, så uppenbarligen kan skambud vara ett problem.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Har helt skippat blocket nu när jag säljer bilar eller bildelar.
Bildelar säljer jag helst via diverse bilforum och då helst märkesforum så hittar man ofta bra köpare direkt.

Förra bilen sålde jag via en ganska liten handlare i stan. Relativt billig bil ändå men kändes som en farlig prisklass med risk mycket skambud. Passat kombi med ganska mkt rost på g. Värderad till 30-35k. Handlaren tog på sig förmedlingsuppdrag med fast pris 6k. Då rekondades bilen, ett fel på en dörr lagades och bilen annonserades ut för 40k. Prutades av en köpare till 36k så jag fick 30k i handen. Behövde aldrig svara på ett enda samtal eller mail, aldrig ens träffa köparen. Bara åka in till handlaren efter ett par veckor och hämta mina pengar.
Otroligt skönt att slippa hantera prutare och ingen direktkontakt så det minskar ju också risken för missnöjda köpare som hör av sig i efterhand och vill gnälla på brister.

Staffans2000
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har någon hävdat att det är det ett skambud är?
Ja.
Hela begreppet bygger på att en potentiell köpare inte delar säljarens uppfattning om varans värde.
Om säljaren inte kan tolerera det, är skammen hans.

Vem hävdar det då? Det är bara två sidor i tråden hittills, så du hittar säkert lätt ett citat.

Köpte för 33% under utgångspriset, med garanti på avslutad affär inom 1v.
Säljarn glad , jag glad. Har man tur och rätt förutsättningar så kan alla bli nöjda.

Med vänlig hälsning, fremax

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.