13 948 läst · 103 svar
14k läst
103 svar
Skaftdammsugare - värt eller inte (är de så dåliga som Råd&Rön påstår?
Hej!
Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.
Var först inne på typ en:
"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":
https://www.elgiganten.se/product/h...ute-sladdlos-skaftdammsugare-446986-01/639227
Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här
"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":
https://www.elgiganten.se/product/h...me-z30-sladdlos-skaftdammsugare-di1042/800937
Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!
De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".
Mvh
/Makusi
Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.
Var först inne på typ en:
"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":
https://www.elgiganten.se/product/h...ute-sladdlos-skaftdammsugare-446986-01/639227
Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här
"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":
https://www.elgiganten.se/product/h...me-z30-sladdlos-skaftdammsugare-di1042/800937
Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!
De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o
Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".
Mvh
/Makusi
Älskar skaftdammsugare 😄. Har själv bäst erfarenhet av Ergo rapido Electrolux. Men, och ett stort men, beroende på vad för skit som hamnar på just dina golv så behöver jag även en vanlig för mer veckostädning medans skaftdammsugaren åker fram mest varje dag
Jag tycker att skaftdammsugaren fungerar som en komplettering till den vanliga dammsugaren. Den är bra för att ta bort smulor och annat småskräp på köksgolvet eller grus på hallgolvet, men för en städning av hela huset så duger den ju inte. Både pga. batteritiden men också att den inte klarar hörn riktigt lika bra eftersom den inte suger så mycket utan borstar upp skräpet. Nu har vi i och för sig en Electrolux som kostade kring 2000 kr och inte en så där dyr som du länkar till.
Jag har Dyson V7, dvs en äldre modell än den Dyson du länkar till och tycker den är fantastiskt bra som komplement till robotdammsugare eller vanlig. Den du länkar till verkar dock ha betydligt större batterikapacitet så kanske kan funka om du inte har så stora rum och städar ett i taget med laddning mellan.
Skaftet är ett fantastiskt komplement. Kan verkligen rek https://www.netonnet.se/art/hem-fri...reame-r10-cordless-stick-vacuum/1029727.9265/
(Samma tillverkare så, om jag fattar rätt ,som Roborock dammsugarrobotar så de vet vad de gör)
Har haft två Electrolux ergorapido innan. Dreame är i en heeelt annan liga.
Enda nackdelen är att vägghållare inte ingår.
Köpte till för 90kr.
Skaftet är perfekt för snabbstädet när knäckemackan går i golvet.
Roborock sköter merparten av jobbet här hemma. Men skulle inte vilja vara utan vårt Dreame-skaft. De finns i en uppsjö av modeller och pris. Jag tyckte runt 2000kr var tillräckligt mycket. Därav rek av ovan modell.
Riktigt bra för pengen.
(Samma tillverkare så, om jag fattar rätt ,som Roborock dammsugarrobotar så de vet vad de gör)
Har haft två Electrolux ergorapido innan. Dreame är i en heeelt annan liga.
Enda nackdelen är att vägghållare inte ingår.
Köpte till för 90kr.
Skaftet är perfekt för snabbstädet när knäckemackan går i golvet.
Roborock sköter merparten av jobbet här hemma. Men skulle inte vilja vara utan vårt Dreame-skaft. De finns i en uppsjö av modeller och pris. Jag tyckte runt 2000kr var tillräckligt mycket. Därav rek av ovan modell.
Riktigt bra för pengen.
En skaftdammsugare för 6500kr är absolut inte värt pengarna eftersom, som vi alla har skrivit, att den är ett bra komplement till en vanlig. Med två våningar kanske en centraldammsugare vore bättre men vad de kostar eller om det ens finns i Sverige vet jag inte. Så max 3500 för en skaft .
Har kört en Dyson v15 Detect som den ända dammsugaren vi använder i snart 3 år. Vi har 3 katter (Ragdolls) så det blir Samsungs i vart fall varannan dag. Fungerar jättebra, med munstycket för matta får man dessutom bort hår från halvlånga mattor utan problem.
Det är sjukt smidigt att bara ta fram den utan att hålla på med sladd etc. Får ibland dammsuga flera gånger om dagen om det ligger träpellets i badrummet efter att någon hoppat ut från kattlådan med för mycket kraft.
Tänker aldrig använda en vanlig dammsugare som huvuddammsugare igen.
Det är sjukt smidigt att bara ta fram den utan att hålla på med sladd etc. Får ibland dammsuga flera gånger om dagen om det ligger träpellets i badrummet efter att någon hoppat ut från kattlådan med för mycket kraft.
Tänker aldrig använda en vanlig dammsugare som huvuddammsugare igen.
Jag har haft Dyson V15 i två år som enda dammsugare. Funkar toppenbra och batteritiden är inga problem. Behöver inte köra på max utan normalläget ger väldigt bra flöde. Skönt att slippa sladd och påse.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 394 inlägg
Dyson V15 är bra helt klart. Jag har en Electrolux i hallen som mest bara puttar runt grus. Tar man lös handdelen så suger det upp grus, smulor och så, men mycket bättre att dra fram sladdisen.
Gillar dock det tvättbara filtret och påslösa behållaren, så en riktigt kraftig kanske duger
Gillar dock det tvättbara filtret och påslösa behållaren, så en riktigt kraftig kanske duger
Använd den inte som komplement till en klassisk dammsugare utan som komplement till en modern robotdammsugare. Du behöver den då mest till saker som lister, i hörn och (om du köpte en billigare robot) i även vid kanter.
Jag har ingen klassisk dammsugare längre. Bara en robot per våningsplan, en skaft, och en grov.
Jag har ingen klassisk dammsugare längre. Bara en robot per våningsplan, en skaft, och en grov.
Centraldammsugare slår alla alternativ.M maximm skrev:
Virvlar inte upp damm med utblåsningsluften, stor behållare, bara en lätt slang och ev. skaft, bra sugkraft, faktiskt mycket bättre nu när EU begränsat eleffekten för vanliga dammsugare 🙄.
Nackdelen är att det troligtvis är omöjligt att installera i lägenheter och kan vara omständigt att efterinstallera i villor.
så klart det finns i sverige med min mamma hade det redan på 80talet men så smidiga är dom inte slang och munstyke måste fram en då4774 skrev: