249 läst · 7 svar
249 läst
7 svar
skaffa pelletskamin 2025
hejsan har i dagsläget en llvp som värmer vårt hus samt ftx. vi bor i ett suterränghus på 140m2 där halva entreplan är mot mark. och ovanvåningen är där vi har utgång mot trädgård samt vardagsrum och kök.
vi hade en kamin men den har blivit utdömd och undrar nu ifall det hade varit lönsamt att skaffa en pelletskamin utan skorsten ?
det är vårt rör till kaminen som inte är godkänt.
vi hade en kamin men den har blivit utdömd och undrar nu ifall det hade varit lönsamt att skaffa en pelletskamin utan skorsten ?
Det finns pelletskaminer som enkelt ansluts i yttervägg utan skorsten. Annars kan man skaffa konventionell pelletskamin med plåtskorsten som bara behöver gå upp till takfoten - skorsten som inte blir så kostsam.
Det är ett utmärkt komplement med en av de bättre pelletskaminerna trots att pelletspriset har blivit högt. Rätt placerad och med lämplig rumsindelning klarar en bra sådan ett hus på 120+ kwm. (Jag förbrukar 2 pallar/år och den är min enda värmekälla - i Skåne.) Har också FTX.
Men den funkar inte vid elavbrott. Frågan är om den befintliga skorstenen ändå vore ekonomisk att fixa - då är TS skyddad även under kris/elbrist.
Lilla Frö utan skorsten har tidigare diskuterats här.
Det är ett utmärkt komplement med en av de bättre pelletskaminerna trots att pelletspriset har blivit högt. Rätt placerad och med lämplig rumsindelning klarar en bra sådan ett hus på 120+ kwm. (Jag förbrukar 2 pallar/år och den är min enda värmekälla - i Skåne.) Har också FTX.
Men den funkar inte vid elavbrott. Frågan är om den befintliga skorstenen ändå vore ekonomisk att fixa - då är TS skyddad även under kris/elbrist.
Redigerat:
det enda är att skorstenen som blivit utdömd måste bort verkar det som och en ny måste dit. det vi har nu är en gammal premodul stål skorsten. därför tänkte jag att det kanske är billigare att installera en pelletskamin med en kasset på utsidan (skorstenslös),yonna skrev:
Det finns pelletskaminer som enkelt ansluts i yttervägg utan skorsten. Annars kan man skaffa konventionell pelletskamin med plåtskorsten som bara behöver gå upp till takfoten - skorsten som inte blir så kostsam.
Skorstensvärmen är en betydande del av värmen. Den förlorar man om man har skorstenen utomhus......... och så behöver man ju kunna elda under elavbrott oberoende om avbrottet beror på ryssen eller oväder.
Har en pelletskamin. Mycket nöjd.gustavholm skrev:
Rökgastempersturen är mycket lägre än på en vedeldat kamin. Skortstensförlusterna är därmed väldigt mycket lägre.
Vi kör pelletskaminen, när elpriserna är höga och vi inte kan elda i vedeldat kamin. Antigen på natten, eller när vi är på jobbet.
Mysfaktorn av en pelletskamin är lägre jämfört med vedeldat kamin, men helt ok. Jag gillar att tar mitt kaffe framför pelletskaminen på morgonen och barnen äskar sitter framför den innan vi är på väg till stan, skolan och jobbet.
Nackdelen med pelletskamin är att man är beroende på bränslet. Så det gäller handlar pellets smart.
Man kan köra en pelletskamin från fritidsbatteri med liten inverter.
Kolla på en KMP drag. Den funkar utan skorsten. Till den köper du en inverter från 12 till 230 volt så kan du elda när strömmen går.gustavholm skrev:
hejsan har i dagsläget en llvp som värmer vårt hus samt ftx. vi bor i ett suterränghus på 140m2 där halva entreplan är mot mark. och ovanvåningen är där vi har utgång mot trädgård samt vardagsrum och kök.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jag använder en vattenmantlad pelletskamin när elpriserna är höga.
Ved, Pellets, Flis -
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer -
Tillfälligt höjd ROT 2025
Bostadspolitik -
Antimögelmedel i 2025
Altan & Uteplats -
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
El