K Knight skrev:
Om man får punktering på den kommunala återvinningscentral så ersätter de skadan
Har du källa på detta? Frågar inte för att jag inte tror dig, utan för att av de totalt kanske fem gånger jag fått punktering under de 32 år jag kört bil så har tre av gångerna varit efter jag varit på lokala återvinningscentralen (skruvar/spik). Hade varit skönt att slippa betala det själv.

Det byggs just nu en ny åvc i närheten, och jag kontaktade bolaget i projekteringsfasen med uppmaningen att de skulle välja körgallerramper så punkteringsfarliga grejer kan falla ned och sopas undan efter stängningstid...men det verkar inte tagit skruv (häpp!). Kanske var det inte möjligt av någon anledning eller så såg de helt enkelt inte nyttan med det.

• Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Sterik86 Sterik86 skrev:
Hej.

Tänkte bara höra mig för om vad andra tycker om den situation jag sitter i.
Jag var för ett tag sen inne på Bauhaus Drive in arena för att köpa reglar.
När jag kommer hem så varnar min bil på att jag har lågt däcktryck.
Ser då att i 3 av 4 däck sitter där stift med en plastbricka på.
Dessa sitter även på kortsidan på reglarna som Bauhaus säljer.
Jag får bekräftat att det kommer från dom när jag är inne och pratar med kundtjänst och han kan erbjuda mig 200 kr på ett tillgodo kort.
Jag ser det lite som en förolämpning och väljer att avstå.

Jag tar sedan kontakt med dom via mail och berättar om mitt problem.
Där säger dom att dom inte tar ansvar för mitt fordon trots att skadan skett inne på deras drive in arena.
Dom anser att jag ska ta det med mitt försäkringsbolag.

Ska man kriga vidare eller bara ge upp?
Vad hade ni gjort?

Mvh
Låt det vara blir bara krångel , av bilden att bedöma kanske det är dags med nya däck

K Knight skrev:
Om man får punktering på den kommunala återvinningscentral så ersätter de skadan
Det är upp till respektive ÅVC. På vår ÅVC sopar vi regelbundet, men ersätter inte punkteringar.

S
Sterik86 Sterik86 skrev:
"Hej
Vi kommer såklart att bekosta lagningen av dina 3 däck.
Kom in med fakturan när du har fått dem lagade så återtbetalar vi
ditt utlägg. Vi beklagar att detta hänt.
Uppge ditt ärendenummer i informationen så hjälper vi dig.

Med vänliga hälsningar,
Hyllinge"

Nu gjorde dom en tvärvändning.
Trevligt att se.

Edit: Tack Bauhaus Hyllinge!

Jag tycker förslaget är rimligt och bra gjort av Bauhaus, att plugga däck med mindre hål i kostar inte så mycket heller. Det är inte heller vi kunder som betalar detta som nån annan skrivet. Det går på Goodwill kontot istället för att hamna i ägarens ficka.
En bilfirma bytte förresten mina hjul och drog bultarna för löst så en av dom lossnade, jag fick ingen ersättning och försvann sen som kund och gav dom dåligt omdöme.
Kunder skall man vara rädd om…

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Sterik86 Sterik86 skrev:
Hej.

Jag får bekräftat att det kommer från dom när jag är inne och pratar med kundtjänst och han kan erbjuda mig 200 kr på ett tillgodo kort.

Där säger dom att dom inte tar ansvar för mitt fordon trots att skadan skett inne på deras drive in arena.

Vad hade ni gjort?

Mvh
Hej,
Har det blivit punktering så hade jag tagit dom där 200kr i bidrag och åkt och köpt följande två grejer och lagt i bakluckan på bilen tills nästa gång det händer. Har kört punktering många gånger på diverse skruv som hantverkare tappar ur sina spikfickor när dom hoppar in/ut ur bilarna. Shit happens.
Jag hade inte orkat gå och irritera mig och bråka över en sån sak. Nu när du är uppmärksam på problemet kommer du se skruv överallt i trafiken och i vägkanter där gruset samlas. :)
Skönt att klara sig själv utmed vägen. Lycka till.

// Kennet

Punkteringssats
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/...21DT_C22dzPZjfJ_4OX4TYxeYbSryNSBoCqDwQAvD_BwE

Minikompressor
https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../kompressorer/minikompressor-120-w-2000028548

• Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
Det var ju märkvärdigt hur många som tjafsar om skicket på TS däck...det är väl inte det som är trådens frågeställning eller över huvudtaget relevant för ansvarfrågan?

I min ungdom körde jag en smått risig bil och blev påkörd i en rondell av en annan bilist, klassisk "fender bender". Först anklagade han mig felaktigt för att jag inte blinkade, mao antydde han att det var MITT fel att han kört in i min bil (jag hade vittne i min bil, så det argumentet gav han upp rätt omgående). Sen sa han "Jag vill inte ha någon dyr räkning på det här...din bil är ju så risig".

Nu blev skadorna knappt synbara eftersom han träffade en rostig skärmkant, men jag var lite orolig för fälgen då dessa var originalfälgar som jag skulle ha till en likadan bil jag höll på att renovera. En kontroll hos däckverkstad visade att fälgen klarat sig, så påköraren klarade sig också.

Det är extremt egoistiskt att själv avgöra värdet på annans egendom som man skadat. Har man klantat sig så får man stå för det. Skicket på egendomen är oväsentligt...ha lite heder och ryggrad!

• Gilla
pauls och 6 till
  • Laddar…
K Kentakungen skrev:
Hej,
Har det blivit punktering så hade jag tagit dom där 200kr i bidrag och åkt och köpt följande två grejer och lagt i bakluckan på bilen tills nästa gång det händer. Har kört punktering många gånger på diverse skruv som hantverkare tappar ur sina spikfickor när dom hoppar in/ut ur bilarna. Shit happens.
Jag hade inte orkat gå och irritera mig och bråka över en sån sak. Nu när du är uppmärksam på problemet kommer du se skruv överallt i trafiken och i vägkanter där gruset samlas. :)
Skönt att klara sig själv utmed vägen. Lycka till.

// Kennet

Punkteringssats
[länk]

Minikompressor
[länk]
Tack för tipset. Har redan detta.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Kempa_swe
Sterik86 Sterik86 skrev:
Hej.

Vad hade ni gjort?

Mvh
felet är ditt eftersom det är du som självmant kört in där det kan finnas grejor på marken som ka ge dig punktering.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C carthago skrev:
kan tala om att 480 kr kostar en plugg i karlstad,en som vet av erfarenhet och inte gissningar
Fy fan vilket ocker.
100 kr pluggen har jag gett varje gång här. Ska de ha 480 spänn är de bara att gå vidare till nästa. (vi har också pojkar som vill ta hela ditt sparkonto för lite enkel däckoperation)

tyvärr,
Det är som körde bilen så det är du som har ansvaret vid framförandet av fordonet. Det får man lära sig då man tar körkortet.

• Haha
  • Arg
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K Kenneth Henriksson skrev:
Låt det vara blir bara krångel , av bilden att bedöma kanske det är dags med nya däck
Det var ju ett jädra tjat om däcken.
Det är absolut inget fel på dom. Bilden gör inte full rättvisa åt däcken, jag ser att det är mönsterdjup kvar så det räcker och blir över.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
felet är ditt eftersom det är du som självmant kört in där det kan finnas grejor på marken som ka ge dig punktering.
Ja felet är delvis mitt. Ansvar och fel ligger även på Bauhaus.

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
90-talist? :rofl:

Din bil, du framför fordonet = ditt ansvar.

Om någon lånade din parkering och fick punka, skulle du åta dig att bekosta skadan?
Svar ja, skulle någon få skruv i däcken på min garageuppfart hade jag bekostat lagningen. Kallas hyfs, inget ni gamla surkukar verkar kunna relatera till när man läser den här tråden.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det var ju fint att Bauhaus löser detta åt kunden. Snyggt jobbat.

Men, jag blir nyfiken på vad som gäller juridiskt. Om vi bortser från goodwill osv, vem är ansvarig.

På allmän väg står jag för reparationen av min punktering om inte väghållaren varit oaktsam med underhållet, typ stora potthål osv.

På privat mark, tex Bauhaus p-plats antar jag att ungefär samma princip gäller. Och då borde det bara samma läge i drive-inhuset.
Jag ska berätta en liten historia.

Det var en gång en sportbil som parkerade på bauhaus parkering. Då sportbilen var ganska låg så åkte ägaren under reklampratarna (ser ut som målet i amerikansk fotboll, 2 pelare, stor skylt mellan).
Detta fick ägaren till en större bil se och tyckte naturligtvis att han kunde göra samma sak.
Hans bil kom ut lite likare en cabriolet än innan.

Den kunden försökte med lite allt möjligt när det framfördes att det visserligen var synd men att han inte kunde förvänta sig kompensation och att han rent tekniskt hade varit skyldig att ersätta "skadegörelsen" med självrisken. (Här brast det för herren naturligtvis, hur kunde ansvaret för hur han körde sin bil vara hans?)

Genom åren har jag sett en hel del sånt där passera och normalt tas det beslut som gynnar kunden och därför oftast varuhuset. Man har dock inget ansvar egentligen då det är allmän väg och en del grövre grejer har kunder fått stå för. Tex åka rak igenom en port har varit uppe en gång.

Den här gången kastade iaf ingen reglar på nån annans släp....eller bil....eller en annan person.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Sterik86 Sterik86 skrev:
"Hej
Vi kommer såklart att bekosta lagningen av dina 3 däck.
Kom in med fakturan när du har fått dem lagade så återtbetalar vi
ditt utlägg. Vi beklagar att detta hänt.
Uppge ditt ärendenummer i informationen så hjälper vi dig.

Med vänliga hälsningar,
Hyllinge"

Nu gjorde dom en tvärvändning.
Trevligt att se.

Edit: Tack Bauhaus Hyllinge!
Bauhaus Hyllinge gillar att köra med lite fulingar om man inte har koll. Vissa som jobbar där och har jobbat där i många år borde inte jobba inom "kundservice" men vissa få är trevliga...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.