19 488 läst · 155 svar
19k läst
155 svar
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 550 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 550 inlägg
Det är inte dyrt att kitta om och måla, det kan tom vara ett trevligt sommarjobbF Fred vom Jupiter skrev:Det är en kostnadsfråga. Om du har obegränsat med pengar kan du renovera de gamla fönstren om du vill hålla det autentiskt eller byta till nya träfönster med aluminium utåt. Jag själv tycker att det är överdrivet att man alltid ska reparera gamla fönster oavsett hur ruttna, sneda och otäta de är. Dessutom måste man göra om det efter några år.
Plastfönster är en billigare lösning men de är energieffektiva, formstabila och de behöver inte renoveras. Hela kontinentaleuropa använder plastfönster. Tänk bara på att ramen är tjockare på plastfönster så själva rutan blir mindre. Det gör att de släpper in något mindre ljus och kan se lite klumpiga ut.
Plastfönster är val det sämsta alternativet, utseendemässigt, då är det betydligt bättre med nya träfönster
nu är det ju inte mycket på det huset som ser orginal ut ser mer ut som nåt från sent 90talDr Benz skrev:
PVC eller lackad aluminium på utsidan, alla dagar i veckan!sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Har haft det med trästruktur och det går inte att se skillnad om det är trä eller inte, om man inte står riktigt nära.
Trä är idiotiskt till fönsters utsida anser jag. Underhåll, slår sig. Föreställ dig hur mkt jobb det blir med det stora huset om 8 år.
Ok…? Jag tycker att det är fult och bara vetskapen om att det är plast… för mig är det bara en genväg av snålhet.Rabbithole skrev:
Du får ha vilka fönster du vill. Jag vill det inte.
I de fastighets affärer jag varit inblandad i har jag frågat mäklarna om ett fönsterbyte till PVC påverkar värdet. Alla mäklare i alla affärer har sagt ett snabbt NEJ. Så jag vet att vi är tillräckligt många som har det som en deal-breaker.
Självklart finns det några som inte bryr sig om det estetiska och inte bryr sig om PVC-fönster. Jag tror dock inte det är de kunderna som driver upp priserna vid en potentiell budgivning, därmed påverkar det värdet negativt.
Självklart finns det några som inte bryr sig om det estetiska och inte bryr sig om PVC-fönster. Jag tror dock inte det är de kunderna som driver upp priserna vid en potentiell budgivning, därmed påverkar det värdet negativt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Jag tror vi är skadade av de tidiga fula, superbilliga PVC fönstren. Jag har varit runt en del i Europa och där är det vanligt med PVC fönster av en helt annan nivå, mycket högre kvalitetskänsla och väldigt mycket snyggare än de gamla vita med bred, halvtaskig kant.
De fula finns ju också såklart
De fula finns ju också såklart
Redigerat:
Stämmer, de äldre var fula.Rabbithole skrev:
Hade PVC fönster på tidigare hus, med trästruktur på utsidan.
Omöjligt att skillnad på det och trä, om man inte stod riktigt nära och visste.
Har precis gjort det samma på en kåk från 1925 som hade spröjsade enkel glas med lösa vinterbågar. Och det blev en liten kompromiss.sliderr skrev:
Jag har köpt huset på bilderna – ett fantastiskt hus, men alla fönster (28 stycken) och 4 balkongdörrar behöver bytas ut. Jag funderar på om PVC-fönster skulle fungera (och vilken typ jag i så fall bör välja för att bevara husets utseende), eller om jag istället borde satsa på träfönster med treglas. Har ni några råd?
Vi valde träfönster med 2+1 glas för värmens skull och vanligt ”float” glas för att förenkla fönsterputsningen. Tycker ändå att vi lyckades behålla karaktären på huset, både invändigt och utvändigt. Det blev 12 fönster och 2 altan/balkong dörrar för 240’ i från Lingbo.
Vi har kamrater som nyligen också bytte fönster på sin charmiga sekelskiftes 1800-tals mangårdsbyggnad. Dom valde 3-glas industrifönster typ Mockfjärd/Traryd och förvandlade i ett slag huset till en sommarkoll barack.
Valet av fönster är helt enkelt avgörande för hur man upplever kåken. Jag skulle alla dagar i veckan så långt som möjligt försöka behålla karaktären på erat charmiga hus.
Ska du sätta in PVC så köp snygga modeller, inte de billigaste. Billiga PVC-fönster ser billiga ut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 512 inlägg
Aldrig PVC ger en billig känsla, de flesta modeller har dåliga anslutningar för fönsterbleck, läckande konstruktioner mm..
Köp trä fönster med aluminiumutsida om du vill ha hyfsat underhållsfritt och bra fönster tex. Elit original Alu som är byggda efter våra standarder och krav..
Köp trä fönster med aluminiumutsida om du vill ha hyfsat underhållsfritt och bra fönster tex. Elit original Alu som är byggda efter våra standarder och krav..