10 076 läst · 62 svar
10k läst
62 svar
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Lite extra tips: ett utgånget badrum kan oftast brukas många extra år om man inte skvättar vatten och torkar upp efter sig. Avlopp måste skötas dvs inte stoppa extrasaker i toastolen och inte hälla matrester/olja i köksavloppet. Taket granskas regelbundet inifrån vinden - det går ofta att punktreparera om läckage uppstår. Fönster ses över och kollas, kittas eventuellt och tätas. Det finns jättemycket man kan göra själv för att skjuta upp stora reparationskostnader.
Redigerat:
För att inte glömma, ett utgånget badrum betyder i grund och botten bara att besiktningsmannen inte tar något ansvar. Det kan mycket väl fungera i 20 år till...
Det här betyder renovera hela badrummet. Inte bara ny Wc-stol.H Hana7013 skrev:Det stod såhär på protokollet:
Vätrummet är äldre och har passerat tiden för sin tekniska livslängd.
Renovering av utrymmet rekommenderas. Kontakta en behörig vätrumsentreprenör för en renovering. I samband med renoveringen bör omkringliggande konstruktioner kontrolleras för att upptäcka eventuella följdskador.
Likadant med taket- den har nått sin livslängd då- lite rötskador förekom
Ta också i beaktande när avlopp och matning vatten är bytt senast.
I mitt fall behöver jag utöver helt nya tätskikt, kommod, wc etc även byta stam och matning från värmepump.
Kostar en ringa penning kan jag meddela, men snåla för sjutton inte in på det.
En bekant "sparade in" på nytt avlopp. 1 år senare fick han riva upp golvet i sitt nya badrum för akut stambyte.
I övrigt. Inget verkar vara akut i ditt fall. Ni kan flytta in, spara en peng och sen över att tid ta er an renoveringarna.
Se upp med möjlig asbets i våtrummen!H Hana7013 skrev:Får be om ursäkt om det här inlägget ligger på fel forum- var många olika så jag visste inte vilket som passade min fråga bäst.
Till mina frågor: Vi är en små barn familj som velat köpa hus nu några månader och det känns som vi har hittat drömhuset- bra pris och allt men det är lite av ett renoveringsprojekt. En 7a med 5 sovrum.
1. Garaget är fuktskadat och den luktade jättestarkt sist vi var på visningen. Den är inte husets bas som tur är utan den är byggd på sidan. Vi måste ju försöka hitta orsaken till fuktskadan så det inte sker hela tiden. Vi fick till oss att det måste antagligen dräneras
2. Ett av badrummen måste man byta ut helt (toalett badkar handfat etc) men inte kakel etc
3. Taket måste bytas inom 3 år.
4. Huset har ingen värmepump- de innan använde eldstaden som värmekälla och direktverkande energi (försöker lära mig dessa hus begrepp 😅)
5. Ett av sovrummen måste vi byta golv på.
Huset är i en mindre stad så den ligger på 2,4 milj och placering och allt är bra. Men vi är kluvna och lite ”rädda” att det kommer bli för mycket att göra och att vi går minus på allt istället.
Vad skulle ni göra? Nu vet jag det är svårt utan bilder och protokoll men om ni har frågor får ni gärna ställa så svarar jag så gott jag kan.
Jag får lite varma rysningar och minns när vi köpte vårt nedgångna Mockfjärds hus 1993.H Hana7013 skrev:Får be om ursäkt om det här inlägget ligger på fel forum- var många olika så jag visste inte vilket som passade min fråga bäst.
Till mina frågor: Vi är en små barn familj som velat köpa hus nu några månader och det känns som vi har hittat drömhuset- bra pris och allt men det är lite av ett renoveringsprojekt. En 7a med 5 sovrum.
1. Garaget är fuktskadat och den luktade jättestarkt sist vi var på visningen. Den är inte husets bas som tur är utan den är byggd på sidan. Vi måste ju försöka hitta orsaken till fuktskadan så det inte sker hela tiden. Vi fick till oss att det måste antagligen dräneras
2. Ett av badrummen måste man byta ut helt (toalett badkar handfat etc) men inte kakel etc
3. Taket måste bytas inom 3 år.
4. Huset har ingen värmepump- de innan använde eldstaden som värmekälla och direktverkande energi (försöker lära mig dessa hus begrepp 😅)
5. Ett av sovrummen måste vi byta golv på.
Huset är i en mindre stad så den ligger på 2,4 milj och placering och allt är bra. Men vi är kluvna och lite ”rädda” att det kommer bli för mycket att göra och att vi går minus på allt istället.
Vad skulle ni göra? Nu vet jag det är svårt utan bilder och protokoll men om ni har frågor får ni gärna ställa så svarar jag så gott jag kan.
Det var inte mycket som fungerade när vi flyttade in. Minns hur min fru bara satt sig ner och suckade men det tog inte lång tid innan hon tog fram blocket och vi började göra en lista med att göra aktiviteter som blev låååång.
Sedan prioriterade vi allt. Vi använde en metod som jag använt många gånger i mitt jobb, i katastrofprojekt. MoSCoW-metoden. Måste ha (Must have), Borde ha (Should have), Kunde ha (Could have) och Kommer inte att ha (Won't have).
Högst upp hamnade av naturliga orsaker taket och dränering av grunden. Sedan kom ett 10-tal M aktiviteter som vi betade av i prioritetsordning de fem första åren (enkla åtgärder kan man fixa direkt). Och sedan betade vi av stora som små aktiviteter. 2018 hade vi en kåk som vi idag inte vet hur vi ska kunna flytta ifrån.
Förutom att ha viljan och vara lite händig är det en fördel att kunna kunna jobba strukturerat, tillsammans.
Man bör också ha ungefär samma mål, kunskap och ambitionsnivå. Båda bör helst vara intresserade av att bygga och beredda på att kavla upp ärmarna.J JT2 skrev:
Jag är nog lite mer perfektionist än många andra. Jag vill också läsa på innan hur man gör något så man gör rätt. Min fru är lite likadan i sitt yrke, men gällande bygg så brukar hon ofta förespråka "genvägar" och (vad jag tycker) "slarvjobb". Vi hamnar ofta i att jag gör byggaktiviteter själv. De gånger hon gör nåt, typ måla så när hon väl sätter igång och har "accepterat" metoden så funkar det riktigt bra, hon är inte ohändig och brukar tycka det är kul. Men ofta så fastnar vi på om man verkligen behöver spackla med remsa innan man målar / tapetserar, om det verkligen är nödvändigt att byta ut en elkabel innan man målar om, om man inte kan måla först och byta en ful dörr till en snyggare (inkl karm) efter man målat osv. Eftersom jag läser på, är intresserad och har hållit på och byggt rätt mycket så vet ju jag mer, det är svärt att (speciellt i ett förhållande) undvika att när man säger hur det ska göras inte få stämpeln besserwisser, mansplainer osv.
Faktiskt är det lite tvärtom med tex trädgårdsarbete. När jag klipper häckar och beskär träd vill jag vara effektiv och gör det kanske lite slarvigt. Men hon vill det ska göras mer nogrannt. Hon gör förvisso det mesta trädgårdsarbetet, jag lägger mig inte i hur "noga" hon gör det, men hon klipper inte träd och häckar.
Jag tror det är viktigt att man som par kan hitta ett sätt att hantera olika ambitionsnivåer. Om den ena är "slarvigare" än den andra, dela då upp upggifterna så att den slarviga får göra något som den ordentliga inte bryr sig så mycket om. Eller acceptera att det inte blir lika bra (är det något som är underhåll/provisoriskt kanske det inte gör så mycket om det blir slarvigt gjort, men är det att ha ett rakt underlag för ett golv som man tänkt ska ligga där i 15 år kanske det inte ska slarvas med).
Om ni redan nu vet att ni är väldigt olika, så var antingen beredda på att tex den ena bygger och den andra städar och lagar mat eller hämtar barn. Ofta blir det då att mannen bygger och kvinnan lagar mat, den klassiska kvinnofällan. Det behöver inte vara så, men om kvinnan inte VILL bygga måste hon vara beredd på att istället ta en större del av annat. Det är väl få kvinnor här på byggahus, så det är nog vanligare att mannen är den som tar lead i byggandet, men många kvinnor är duktiga på att bygga så jag ska inte ha några pekpinnar vem som gör vad. Bara man är beredd att det tar tid att renovera ett hus som beskrivits i posten, det är många timmar per vecka.
Det är bra om båda är beredda på att om man inte kan det, lära sig köra bilen med släp till bygghandel / soptipp, läsa in sig på hur man gör olika moment, våga prova och våga låta den andra prova och misslyckas.
När jag ser de som renoverar tillsammans med varandra och också tillsammans med barnen kan jag bli lite avundsjuk för det har vi aldrig fått till. Men det krävs nog att båda tycker det är kul att renovera. Tycker man det är kul, så är resan målet. Om man tycker det är pyton att stå och slipa och måla en vägg och man bara vill bli klar, att målet är målet och resan är bara tråkig, då blir det inte roligt att renovera tillsammans.
Ett 70-talshus utan ruttna impregnerade syllar, ruttet garage, läckande tak och utdömda badrum tror jag är perfekt att renovera tillsammans. Mycket är att måla, byta innerdörrar, lägga golv. Det är inte så komplicerade aktiviteter och man ser målet.
När det är elsystem som ska bytas, avloppsrör i äggskalsplast som faller sönder, ruttna tak och mögel är det inte lika kul. Då måste man antingen leja bort eller vara beredd på jobb som inte alls syns i slutresultatet. Huvudjobbet är inte att välja färg och tapet i 3h i en affär och sen måla i 6h så är det färdigt. Det är 300h i damm, skit och mögel och "slutfinishen" med målning och tapet är några få timmar på slutet. Om man inte klarar att ta att det mesta jobb inte syns, ska man inte köpa ett sånt objekt.
Antagligen ett icke uppvärmt garage med dålig ventilation och lite extra fukt. Tyvärr inte helt ovanliga problem. Så länge det inte sitter ihop med huset eller att ni planerat att använda det till att förvara annat än trädgårdssaker som ej tar doft... så kan det funka hur många år som helst. Kan vara ett lagom "hobbyprojekt" för er att testa renovering osv (om intresset finns). Behöver dock budgeteras också... även om ni gör jobbet själva (saker och ting kostar, inte bara "arbetstimmar".. material osv). Planerar ni att använda det direkt och till förvaring av "doftkänsliga/fuktkänsliga" saker... så får ni kanske lägga en lite större budget.H Hana7013 skrev:
Själv sitter jag här med doftproblem i mitt garage.. pga dålig ventilation/och dålig värme (skapar fuktig miljö.. så här har jag ingen fuktskada eller liknande..)... nu har jag iaf satt in en avfuktare och haft ett element igång ett tag (doften blev bättre, men måste fortfarande lösa problemet på en mer permanent bas..).
Men kall luft och dålig ventilation är ofta bovar.. då det blir en fuktig miljö.. kan funka länge.. men en dag har man inte tur längre.. och man har fått sig ett "litet problem".
Sen bör man i ert fall också se över som dränering och tak osv.. för att få koll på läget (bra information oavsett)
70-talshus kommer ofta i två "modeller".. en med renoverade badrum.. och en med inte renoverade badrumH Hana7013 skrev:
I viss mån kan man alltid bara byta ut vissa saker.. de som inte funkar/är trasiga.. men när man väl väljer att renovera rummet.. ska man tänka till ordentligt.. antingen gör man allt på en gång (så man vet att allt är nytt och rätt gjort) eller så gör man bara det nödvändigaste MEN tänker och budgeterar för ytterligare ett nytt badrum "inom x år".. porslin osv kan man visserligen spara och sätta in i nästa nya.. men OM nu rören spricker.. tätskiktet går åt helskotta osv.. så man måste göra om badrummet igenom 5 år senare.. (för att man inte gjorde om dessa grejer från början...) ja.. då måste ju hela badrummet rivas ut igen.
Så det finns lite olika vägar att gå, men det är inte alltid det billigaste alternativet.. är billigast i slutänden! Mina val har inte alltid varit "rätt eller bra".. även om de fungerat.. och ibland har man fått göra om vissa saker .. vilket inte är gratis heller.. men man kan bara skylla sig själv när man tar dessa genvägar och man får själv bita i det sura äpplet och pröjsa i slutänden (vilket jag gjort, även om jag muttrat lite på mig själv ibland).
Men alla våtrum i ett 70-tals hus har gjort sitt.. på "pappret".. (vid 10-15 års ålder.. på vårt badrum.. var inte vårt försäkringsbolag intresserade av att hjälpa till vid fuktskada.. så det var bara att betala och "se glad ut")
Observera att det behöver heller inte vara fel på det.. bara att det är "gammalt".. (rör, tätskikt, golvbrunnar, vinklar o vrår på ev mattor, fogar i kakel osv).
Man får fundera på hur man planerat att använda badrummen, wc, tvätt... och sätta en liten prio-lista. därefter. T ex bör man som barnfamilj ha ett helt fungerande badrum innan man flyttar in.. (finns det två, behöver man inte göra bägge på en gång.. men ett badrum med en fungerande toa.. är liksom lite minimum)
Nytt porslin osv.. är inte det dyra ii ett badrum (om man nu inte vill specialbeställa nått riktigt lyxigt)
Frågan jag ställer mig då, varför inom 3 år? Hur kan någon säga att det kommer bara att hålla i just 3 år till? Antingen är taket dåligt nu, eller ej... och är svaret att det håller än.. då finns ingen 3 årsgräns! DOCK är det samma sak här.. är det ett orginaltak från 70-talet.. bör det budgeteras för ett nytt oavsett.. men jag ställer mig fortfarande frågande till en så exakt angivelse som "inom tre år" .. 🤔H Hana7013 skrev:
Värmepumpar kan vara bra.. i ert fall är det väl antagligen en luft/luft-värmepump vi talar om.. då ni inte har vattenburet system uppenbarligen (då du talade om direktverkande el).. det är ju ganska lätt åtgärdat om ni skulle vilja ha en eller två.. (beror på planlösning och antal våningsplan). De kan spara in några kronor i värmekostnader.. speciellt om ni inte tänker elda så mycket ii eldstaden...H Hana7013 skrev:
Det kan kosta ca 17-25 000 per l/l-pump med installation (har själv två och har nyligen kikat på en nummer tre)
Vill ni sätta in ett vattenburet system .. (och det inte finns i huset) så drar kostnaderna iväg lite mer.. för då behöver ni, förutom allt kring val av panna (bergvärme, jordvärme, luft/vatten.. inkl vad de behöver), också nya element i hela huset och rördragning till dessa.. vilket är oftast lika dyrt som "pannan".
Är det bara själva ytskiktet i rummet, så är det ett ganska kul projekt att prova på självH Hana7013 skrev:
Behöver ni dock gå lite djupare.. t ex om ni behöver rikta upp det under.. ja då är det lite mer pyssel! Men inte helt omöjligt att göra själv ändå.. om man vill (annars lätt att leja ut).
I nya hus kan det alltid vara lite lurigt när man inte riktigt vet vad som kan dölja sig under.. men tar man det lugnt och sansat brukar det gå fina fisken.
Tänk också på att ni kan ju t ex välja att riva saker själva.. och låta andra återställa det.. (de tar ju liksom betalt för att riva upp och köra iväg sopor osv.. vilket man också iaf delvis oftast kan göra själv.. om man vill spara några kronor)
Det är jättebra att hålla koll på siffrorna.. jämföra "sitt hus" med andra liknande i samma område... också se skillnaden.. dvs hur renoverade deras hus är i förhållande till värderat pris osv.. så man ser lite hur mycket det kan vara värt att pyttsa in i huset när man väl renoverar - samt hur mycket man vill bjuda för huset från början!H Hana7013 skrev:
Det är alltid lite läskigt att köpa något så dyrt.. och sen kan man nästan bli lite paranoid när man ska värdera sakerna man gör i huset.. väljer man det dyraste italienska kaklet.. kanske man inte får igen de pengarna när man säljer.. men å andra sidan kanske man lever många år "i lyxen" av det vackra italienska kaklet.. och då kan det ju ha varit värt de pengarna ändå!
Svårt det där.. man måste väga livskvalitet mot ekonomi.. (blandat med lite drömmar och investeringar i livet..). Man vet aldrig hur ekonomin tar sig framöver.. varken för "sverige" eller för en själv.. allt kan bli jättebra och allt kan gå åt helskotta.. men så är det med allt.. (drömbilen man köper kan visa sig vara ett måndagsexemplar.. som man börjar laga år 1.. likväl som det kan vara världens bästa bil som knappt behöver byta ut nått..).
Kan berätta att vi har sågat i inkommande el, naggat i ett elementrör i golvet med sågen när vi skulle bryta upp ett golv (du skulle sett fontänen av det lillllllllla mikroskopiska hålet)..
Hantverkare vi anlitat genom åren.. har satt golvbrunnen bak o fram.. och orsakat bakfall som vid genomspolning rann genom taket ner i källaren och dränkte soffan och trägolvet... de har också sågat av varmvattnet som skulle varit avstängt.. men inte alls var avstängt (mycket vatten innan de hann få av det)..
Ja det händer alltid nått.. ska vara spännande och leva
Det mesta ordnar sig.. vi anlitar fortfarande hantverkare trots att det inte alltid går smärtfritt.. och vi renoverar en hel del själva.. trots att vi gjort massor av misstag och det har hänt "olyckor"..
Vi lär oss hela tiden nya saker.. jag kan extremt mycket saker om hus numer..
Var inte rädd för att göra fel eller prova.. och ta hjälp med det som ni inte har behörighet att göra själva (eller känner att ni inte vill/kan göra själva).
Men kom alltid ihåg att det mesta som man gör fel.. går att göra om! (om det nu skulle bli fel).. det är irriterande för stunden.. man det är inte hela världen..
Med vänlig hälsning, Sandra
Wow Sandra ser hur mycket tips du har gett och ska läsa allt nu! Men vill tacka dig för du tar dig tiden att skriva om dina erfarenheter. Du har helt klart lugnat mina nerver!🥹 ska läsa vidare nu men ville tackaSnigla skrev:
Antagligen ett icke uppvärmt garage med dålig ventilation och lite extra fukt. Tyvärr inte helt ovanliga problem. Så länge det inte sitter ihop med huset eller att ni planerat att använda det till att förvara annat än trädgårdssaker som ej tar doft... så kan det funka hur många år som helst. Kan vara ett lagom "hobbyprojekt" för er att testa renovering osv (om intresset finns). Behöver dock budgeteras också... även om ni gör jobbet själva (saker och ting kostar, inte bara "arbetstimmar".. material osv). Planerar ni att använda det direkt och till förvaring av "doftkänsliga/fuktkänsliga" saker... så får ni kanske lägga en lite större budget.
Själv sitter jag här med doftproblem i mitt garage.. pga dålig ventilation/och dålig värme (skapar fuktig miljö.. så här har jag ingen fuktskada eller liknande..)... nu har jag iaf satt in en avfuktare och haft ett element igång ett tag (doften blev bättre, men måste fortfarande lösa problemet på en mer permanent bas..).
Men kall luft och dålig ventilation är ofta bovar.. då det blir en fuktig miljö.. kan funka länge.. men en dag har man inte tur längre.. och man har fått sig ett "litet problem".
Sen bör man i ert fall också se över som dränering och tak osv.. för att få koll på läget (bra information oavsett)
70-talshus kommer ofta i två "modeller".. en med renoverade badrum.. och en med inte renoverade badrum.. kan säga att de flesta visningar jag varit på har haft orenoverade badrum.. (inkl de två husen vi köpt). Har de INTE renoverats.. så är det dags att renovera! Dock betyder det INTE att man måste göra det direkt, men det ska budgeteras för nytt.. faktiskt i alla våtrummen 😳 så man vet att det finns pengar NÄR det behövs.. för när man skjuter upp saker lite.. så blir det oftast som så att man inte tar tag i dem förrän något händer.. dvs nu när vi snackar om våtutrymmen.. ja.. då är det fuktskador, rörproblem osv.. sånt som KAN påverka omkringliggande utrymmen om man inte hittar/ser problemet i tid..
I viss mån kan man alltid bara byta ut vissa saker.. de som inte funkar/är trasiga.. men när man väl väljer att renovera rummet.. ska man tänka till ordentligt.. antingen gör man allt på en gång (så man vet att allt är nytt och rätt gjort) eller så gör man bara det nödvändigaste MEN tänker och budgeterar för ytterligare ett nytt badrum "inom x år".. porslin osv kan man visserligen spara och sätta in i nästa nya.. men OM nu rören spricker.. tätskiktet går åt helskotta osv.. så man måste göra om badrummet igenom 5 år senare.. (för att man inte gjorde om dessa grejer från början...) ja.. då måste ju hela badrummet rivas ut igen.
Så det finns lite olika vägar att gå, men det är inte alltid det billigaste alternativet.. är billigast i slutänden! Mina val har inte alltid varit "rätt eller bra".. även om de fungerat.. och ibland har man fått göra om vissa saker .. vilket inte är gratis heller.. men man kan bara skylla sig själv när man tar dessa genvägar och man får själv bita i det sura äpplet och pröjsa i slutänden (vilket jag gjort, även om jag muttrat lite på mig själv ibland).
Men alla våtrum i ett 70-tals hus har gjort sitt.. på "pappret".. (vid 10-15 års ålder.. på vårt badrum.. var inte vårt försäkringsbolag intresserade av att hjälpa till vid fuktskada.. så det var bara att betala och "se glad ut")
Observera att det behöver heller inte vara fel på det.. bara att det är "gammalt".. (rör, tätskikt, golvbrunnar, vinklar o vrår på ev mattor, fogar i kakel osv).
Man får fundera på hur man planerat att använda badrummen, wc, tvätt... och sätta en liten prio-lista. därefter. T ex bör man som barnfamilj ha ett helt fungerande badrum innan man flyttar in.. (finns det två, behöver man inte göra bägge på en gång.. men ett badrum med en fungerande toa.. är liksom lite minimum)
Nytt porslin osv.. är inte det dyra ii ett badrum (om man nu inte vill specialbeställa nått riktigt lyxigt)
Frågan jag ställer mig då, varför inom 3 år? Hur kan någon säga att det kommer bara att hålla i just 3 år till? Antingen är taket dåligt nu, eller ej... och är svaret att det håller än.. då finns ingen 3 årsgräns! DOCK är det samma sak här.. är det ett orginaltak från 70-talet.. bör det budgeteras för ett nytt oavsett.. men jag ställer mig fortfarande frågande till en så exakt angivelse som "inom tre år" .. 🤔
Värmepumpar kan vara bra.. i ert fall är det väl antagligen en luft/luft-värmepump vi talar om.. då ni inte har vattenburet system uppenbarligen (då du talade om direktverkande el).. det är ju ganska lätt åtgärdat om ni skulle vilja ha en eller två.. (beror på planlösning och antal våningsplan). De kan spara in några kronor i värmekostnader.. speciellt om ni inte tänker elda så mycket ii eldstaden...
Det kan kosta ca 17-25 000 per l/l-pump med installation (har själv två och har nyligen kikat på en nummer tre)
Vill ni sätta in ett vattenburet system .. (och det inte finns i huset) så drar kostnaderna iväg lite mer.. för då behöver ni, förutom allt kring val av panna (bergvärme, jordvärme, luft/vatten.. inkl vad de behöver), också nya element i hela huset och rördragning till dessa.. vilket är oftast lika dyrt som "pannan".
Är det bara själva ytskiktet i rummet, så är det ett ganska kul projekt att prova på självvarken klickgolv (laminat el trä) eller mjuk matta är så svårt om man tar det lugnt och tänker till lite (och kollar instruktionerna) .
Behöver ni dock gå lite djupare.. t ex om ni behöver rikta upp det under.. ja då är det lite mer pyssel! Men inte helt omöjligt att göra själv ändå.. om man vill (annars lätt att leja ut).
I nya hus kan det alltid vara lite lurigt när man inte riktigt vet vad som kan dölja sig under.. men tar man det lugnt och sansat brukar det gå fina fisken.
Tänk också på att ni kan ju t ex välja att riva saker själva.. och låta andra återställa det.. (de tar ju liksom betalt för att riva upp och köra iväg sopor osv.. vilket man också iaf delvis oftast kan göra själv.. om man vill spara några kronor)
Det är jättebra att hålla koll på siffrorna.. jämföra "sitt hus" med andra liknande i samma område... också se skillnaden.. dvs hur renoverade deras hus är i förhållande till värderat pris osv.. så man ser lite hur mycket det kan vara värt att pyttsa in i huset när man väl renoverar - samt hur mycket man vill bjuda för huset från början!
Det är alltid lite läskigt att köpa något så dyrt.. och sen kan man nästan bli lite paranoid när man ska värdera sakerna man gör i huset.. väljer man det dyraste italienska kaklet.. kanske man inte får igen de pengarna när man säljer.. men å andra sidan kanske man lever många år "i lyxen" av det vackra italienska kaklet.. och då kan det ju ha varit värt de pengarna ändå!
Svårt det där.. man måste väga livskvalitet mot ekonomi.. (blandat med lite drömmar och investeringar i livet..). Man vet aldrig hur ekonomin tar sig framöver.. varken för "sverige" eller för en själv.. allt kan bli jättebra och allt kan gå åt helskotta.. men så är det med allt.. (drömbilen man köper kan visa sig vara ett måndagsexemplar.. som man börjar laga år 1.. likväl som det kan vara världens bästa bil som knappt behöver byta ut nått..).
Kan berätta att vi har sågat i inkommande el, naggat i ett elementrör i golvet med sågen när vi skulle bryta upp ett golv (du skulle sett fontänen av det lillllllllla mikroskopiska hålet)..
Hantverkare vi anlitat genom åren.. har satt golvbrunnen bak o fram.. och orsakat bakfall som vid genomspolning rann genom taket ner i källaren och dränkte soffan och trägolvet... de har också sågat av varmvattnet som skulle varit avstängt.. men inte alls var avstängt (mycket vatten innan de hann få av det)..
Ja det händer alltid nått.. ska vara spännande och leva
Det mesta ordnar sig.. vi anlitar fortfarande hantverkare trots att det inte alltid går smärtfritt.. och vi renoverar en hel del själva.. trots att vi gjort massor av misstag och det har hänt "olyckor"..
Vi lär oss hela tiden nya saker.. jag kan extremt mycket saker om hus numer..(dock är jag nördig och har haft "bygga-hus-intresse" sedan jag var tonåring.. alla är inte riktigt SÅ intresserade.. men man behöver heller inte vara SÅ intresserad för att klara av att göra saker själv! Man behöver bara ha lite intresse...)
Var inte rädd för att göra fel eller prova.. och ta hjälp med det som ni inte har behörighet att göra själva (eller känner att ni inte vill/kan göra själva).
Men kom alltid ihåg att det mesta som man gör fel.. går att göra om! (om det nu skulle bli fel).. det är irriterande för stunden.. man det är inte hela världen..
Med vänlig hälsning, Sandra
Om ni inte kan bo i huset utan att renovera det först tycker jag ni ska avstå.
Småbarn och vanligt jobb gör större renoveringar typ omöjligt om man ska göra det själv.
Tak och badrum hamnar säkert på 600 000 eller något. Om ni inte har pengar till det avstå också.
En "händig" person kan lappa och laga men om man inte är det eller tror man kan bli det så blir det dyrt.
I slutändan känner ni bäst själva. Om mor- och farföräldrar kan hjälpa påverkar det mycket tex.
Småbarn och vanligt jobb gör större renoveringar typ omöjligt om man ska göra det själv.
Tak och badrum hamnar säkert på 600 000 eller något. Om ni inte har pengar till det avstå också.
En "händig" person kan lappa och laga men om man inte är det eller tror man kan bli det så blir det dyrt.
I slutändan känner ni bäst själva. Om mor- och farföräldrar kan hjälpa påverkar det mycket tex.
Vapnet kan ju vara att pruta ner priset 600k eller vad det bedöms att nytt tak och badrum kostar.J Jaggatagga skrev:Om ni inte kan bo i huset utan att renovera det först tycker jag ni ska avstå.
I övrigt håller jag med helt. Smäbarn och ohändiga - gå vidare till något snällare objekt
Jo. Men det känns liksom som att när hus blir tillräckligt billiga så finns det en annan kundkrets med optimister och "fattiga" som kommer och håller uppe priset.S Sir Duke skrev: