Hej,
Dottern drog igång en hårfön i går eftermiddag och sedan dess är halva huset strömlöst.
El-installationen är gammal som gatan men aldrig haft problem på det 1,5åren vi bott här.
Jag har bytt alla proppar i skåpet bara för att, men inget hjälper.
Tänker att någon av huvudsäkringarna kanske har gått, men förstår inte riktigt var dom sitter. Det enda tänkbara är under Ellevios låda, men den luckan är plomberad och jag undrar;
1. Är det här huvudsäkringarna sitter
2. Ska den vara plomberad Elr kan jag klippa den?
Tack på förhand.
Dottern drog igång en hårfön i går eftermiddag och sedan dess är halva huset strömlöst.
El-installationen är gammal som gatan men aldrig haft problem på det 1,5åren vi bott här.
Jag har bytt alla proppar i skåpet bara för att, men inget hjälper.
Tänker att någon av huvudsäkringarna kanske har gått, men förstår inte riktigt var dom sitter. Det enda tänkbara är under Ellevios låda, men den luckan är plomberad och jag undrar;
1. Är det här huvudsäkringarna sitter
2. Ska den vara plomberad Elr kan jag klippa den?
Tack på förhand.
Besserwisser
· östergötland
· 2 350 inlägg
Nä inte bryta plomben,du borde ha 3st till någonstans..
Men det borde kunna synas på mätaren om du tappat en fas
Men det borde kunna synas på mätaren om du tappat en fas
Det är en digital pil ovanför de tryckta L1/L2/L3-markeringarna. Antar att det ska tolkas som att alla faser funkar då?useless skrev:
Det borde vara tre symboler. En per fas.D Dontan skrev:
https://www.ellevio.se/globalassets...ad-b2c/ellevio_produktblad_fas3_t211_web2.pdf
Snyggt! Cirkulerade via knappen på lådan och det ser ut att ligga 230 på respektive fas.useless skrev:
Förmodar att nästa steg blir att byta propp för propp och se om man hittar någon jäkel som inte funkar?
Tack för bra input!
En elektriker mäter med spänningsprovare i det lilla "urtaget/provhålet" på porslinshuven. Ser ut som det går åt många säkringar i huset? Skulle förmodligen vara bra att anlita en elektriker som kan se över lastbalanseringen mellan olika grupper och eventuellt drar någon ny grupp. Har man lite tur kanske det går att uppgradera till 13 A på vissa säkringar som är hårt belastade beroende på förimpedans och ledningarna i huset.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"

Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jo tanken är att på sikt flytta hela elcentralen och byta ut mot mer modern. Kan tillägga att den sitter i badrummet nu (våt zon 2) vilket inte känns optimalt även om det tydligen är ok…J Josth skrev:En elektriker mäter med spänningsprovare i det lilla "urtaget/provhålet" på porslinshuven. Ser ut som det går åt många säkringar i huset? Skulle förmodligen vara bra att anlita en elektriker som kan se över lastbalanseringen mellan olika grupper. Har man lite tur kanske det går att uppgradera till 13 A på vissa säkringar som är hårt belastade beroende på förimpedans och ledningarna i huset.
Nu har vi haft elektriker på plats som konstaterat att en kabel brunnit inne i skåpet.
Tillfälligt löst så vägen framåt blir att planera för att flytta elcentralen och modernisera den.
Hittade även en lucka i taket där huvudsäkringarna satt.
Tack för er input här i tråden
Tillfälligt löst så vägen framåt blir att planera för att flytta elcentralen och modernisera den.
Hittade även en lucka i taket där huvudsäkringarna satt.
Tack för er input här i tråden
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Passar denna T-koppling på min nuvarande koppling?
Vatten & Avlopp -
Visar denna ritning att det ska vara en gjuten betongplatta?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan denna spis ersätta min nuvarande?
El -
Vad kan denna åkergräsklippare vara värd?
Trädgårdsmaskiner -
Renovera kök, denna kan väl ändå inte vara bärande?
Utbyggnad och tillbyggnad