• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det är 2023. Vi är ett rikt land, men vi klarar inte av att ge bostäder åt alla som behöver. Lösningen är inte att vi bor hemma hos varandra, säger hon.
Rikt land, jämfört med vad?
Ge bostäder? 😭
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
nu är det väll så att många bara står tomma på pappret 😀
 
P
Spelar ingen roll hur många tomma rum jag har. Skulle bara hyra ut om det verkligen kniper. Tycker det verkar jobbigt att ha en hyresgäst att ta hänsyn till i ett gammalt lyhört hus.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag skulle aldrig hyrt ut utifrån skräckhistorierna man hör. Hyresgäster som kan få för sig stanna trots deras avtal löpt ut. Skador dom kan göra är så omfattande och jag har ingen säkerhet utan kommer själv få punga ut alla pengar - nej tack!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Att hyra utan besittningsrätt kan inte vara särskilt lockade för de flesta. Går det ens att hyra ut till ett pris som gör det hela värt för uthyraren utanför Stockholm och studentstäder? Känns inte som att det här skulle lösa något alls.
 
J Jaggatagga skrev:
Att hyra utan besittningsrätt kan inte vara särskilt lockade för de flesta. Går det ens att hyra ut till ett pris som gör det hela värt för uthyraren utanför Stockholm och studentstäder? Känns inte som att det här skulle lösa något alls.
jo förfan går det finns mängder med såna runt landet som man inte tänker på oftast med lägre standard
 
M
A ajn82 skrev:
Rikt land, jämfört med vad?
Ge bostäder? 😭
Hyresgästföreningen har som vanligt noll koll...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Spelar ingen roll hur många tomma rum jag har. Skulle bara hyra ut om det verkligen kniper. Tycker det verkar jobbigt att ha en hyresgäst att ta hänsyn till i ett gammalt lyhört hus.
Om andrahandsuthyrning blir vanligt så kommer marknaden lösa det genom att folk inte har råd med sina hus om de inte också hyr ut.

De som äger sina hus sedan länge kanske klarar sig längre men det blir värre för nya husägare.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
C
Man va fan, det är drygt 10 år sedan detta sist utreddes och genomfördes av Reinfeldt. 🤔
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Att hyra utan besittningsrätt kan inte vara särskilt lockade för de flesta. Går det ens att hyra ut till ett pris som gör det hela värt för uthyraren utanför Stockholm och studentstäder? Känns inte som att det här skulle lösa något alls.
Varför skulle någon ha en förväntan om besittningsrätt när man hyr någon annans egendom? Finns det ens idag någon som hyr ut bostäder utan att avtala bort detta? Helt uteslutet för min del.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Att bostadsbyggandet går ner sker ju inte direkt som ett resultat av mindre sug efter billiga bostäder. Men det som behövs till är ju helt enkelt billigare bostäder inte sunkigare hyresmarknad eller BRFer som till stort består av AirBnB luffare. Skrota regler som gör det dyrt att bygga, kolla på vad som fördyrar idag. Låt den överhettade byggbranchen få pyspunka så priserna går ner på allt och sedan tar man det därifrån. Att öka trångboddheten känns inte som rätt väg att gå för ett modernt land.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Tveksamt om man på något sätt faktiskt tror att man ska få loss en massa outnyttjade bostäder på detta viset.

Men om man ska översätta byråkratsvenska till vanlig svenska så låter ”Göra det enklare att hyra ut bostäder i andra hand” mer som ”Göra det enklare att dela ut bidrag till folk som redan har bostäder”.

Många bor redan i andra hand utan tillstånd, och då kan man inte få bostadsbidrag. Gör man det då tillåtet att hyra i andra hand, ja, ni förstår...
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Varför skulle någon ha en förväntan om besittningsrätt när man hyr någon annans egendom? Finns det ens idag någon som hyr ut bostäder utan att avtala bort detta? Helt uteslutet för min del.
Om man inte är student eller på någon slags tjänsteresa eller liknande där tillsvidare inte är aktuellt så skulle jag känna mig som en riktig loser om jag inte hade rätt att själv välja när jag flyttar.

Det var så jag kände mig när jag bodde i 2a hand i Stockholm. Man är ju utlämnad till hyresvärdens godtycke.

Edit:
Jag är inte emot rätten att avtala bort besittningsrätten. Men det är ju permanentkontrakt det är brist på inte "haffsa runt som en loser"-kontrakt.
 
Redigerat:
Vill man ha fler bostäder ska man i min värld börja med att se över pålagorna på byggande, skatter och regelverk, och pålagorna på fastighetsägande, skatter och regelverk. Titta särskilt på förutsättningarna för mindre fastighetsägare.
Byggsvängen behöver också få en granskning, som det är nu verkar det som om allt går ut på att det ska gå så fort som möjligt, och samtidigt vara så dyrt som möjligt. Se över pålagorna för företagande också, när ni ändå är igång!
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.