Det är ett önsketänkande att det ens är i närheten att det kommer ske så stora förändringar att det kommer påverka priser och hyror för våra bostäder. Vårt ”system” är så inbankat och komplicerat att vi aldrig kommer ”hitta ut”…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Om man inte är student eller på någon slags tjänsteresa eller liknande där tillsvidare inte är aktuellt så skulle jag känna mig som en riktig loser om jag inte hade rätt att själv välja när jag flyttar.

Det var så jag kände mig när jag bodde i 2a hand i Stockholm. Man är ju utlämnad till hyresvärdens godtycke.

Edit:
Jag är inte emot rätten att avtala bort besittningsrätten. Men det är ju permanentkontrakt det är brist på inte "haffsa runt som en loser"-kontrakt.
...men det är ju andrahandsuthyrningar det handlar om, hur kan man ens diskutera besittningsrätt i ett sådant sammanhang. Det är ju självklart givet att man hyr i andra hand. Du vet hur länge du får bo där ändå - det står i ditt kontrakt..... Har man försatt sig i en sits där man inte har ett kontrakt och hyr något svart så är ju sitsen en annan (upp till hyresvärdens godtycke som du säger) men jag antog att detta handlade om uthyrningar som "gått rätt till".

Dock har du nog rätt i att det är förstahandskontrakt som behövs, huvudsakligen, inte fler andrahandskontrakt. Det enda behöver ju dock inte utesluta det andra.
 
Unikt namn
– Hur många villor med några extra rum finns det? Jättemånga. Hur många bostadsrätter som står tomma från tid till annan finns det? Också jättemånga. Det här handlar om att på ett hållbart sätt använda det befintliga bostadsbeståndet.

Hur många villaägare, som inte har en inneboende idag, vill faktiskt ha det?
Det är ju knappast regelverket som är orsaken att det inte bor massa löst folk i mitt hus...

Skulle det vara fritt fram att hyra ut hur som helst utan att behöva bry sig om gästernas rättigheter kanske man skulle investera i ett extra hus på spekulation, och hyra ut det.
Eller behålla hyresrätten i stan för uthyrning istället för att släppa den till någon som faktiskt behöver den.

Jag har ju svårt att se hur det skulle bli bättre för de som är längst från bostadsmarknaden som det ibland heter.

Ibland fantiserar jag om att någon extrem politiker omvandlar djurgården till ett betonghyresghetto mot att hyrorna i innerstan släpps fria. Det skulle vara roligt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur många villaägare, som inte har en inneboende idag, vill faktiskt ha det?
Det är ju knappast regelverket som är orsaken att det inte bor massa löst folk i mitt hus...
Man kan ju tänka sig andra upplägg också, tex att jag äger en bostadsrätt som jag gör tillgänglig på hyresmarknaden, där det saknas lägenheter. Det går inte idag pga reglerna (egentligen BRFens regler förstås).
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan ju tänka sig andra upplägg också, tex att jag äger en bostadsrätt som jag gör tillgänglig på hyresmarknaden, där det saknas lägenheter. Det går inte idag pga reglerna (egentligen BRFens regler förstås).
Exakt, detta skulle t.ex vara en dörröppnare. Vi är ett av få länder som stånkar vidare med BRF-formatet. Jämför med bl.a Spanien, Frankrike m.fl där man ÄGER sin bostad utan restriktioner som finns i Svärje, det har fungerat i hundratals år att bo i flerbostadshus i hela Europa. Har dom samma bostadsbrist som Svärje? ICKE!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jämför med bl.a Spanien, Frankrike m.fl där man ÄGER sin bostad utan restriktioner som finns i Svärje, det har fungerat i hundratals år att bo i flerbostadshus i hela Europa. Har dom samma bostadsbrist som Svärje? ICKE!
Bostadsbrist är det i Frankrike enligt DI i alla fall. Sen är det väl svårt att jämföra hur stor en bostadsbrist är.
I många franska städer råder bostadsbrist och uthyraren Airbnb har pekats ut som en orsak till problemet.
I Italien är det så stor bostadsbrist att många tvingas bo 3 generationer i 3:surprised:r och 4:surprised:r.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bostadsbrist är det i Frankrike enligt DI i alla fall. Sen är det väl svårt att jämföra hur stor en bostadsbrist är.

I Italien är det så stor bostadsbrist att många tvingas bo 3 generationer i 3:surprised:r och 4:surprised:r.
Hur är priserna i medelhavsländerna för en normal standardbostad och hyresnivåer?
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur är priserna i medelhavsländerna för en normal standardbostad och hyresnivåer?
Ingen aning, och det går ju inte heller att jämföra med svenska priser eftersom lönenivåerna är så olika.
 
Det är knepigt att bygga hyresrätter i Sverige eftersom så få hyrestagare klarar av att bära sina egna kostnader. <-- bidrag

Att bygga i Sverige är dyrt och kommer nog alltid vara det mtp. miljökrav och mijöbyggnad brons/silver/guld. Nästan alla eftersträvar minst silver, om man är seriös.
<-- också bidrag annars bygger ingen.

Detta innebär tex. att byggnader ska vara delvis demonterbara.. förbruka nästintill 0 i energi (lycka till på vintern med spärrade termostater) och spärrade värmepumpar nere i UC:n) energin är ju dock teoretisk.
Frågan är ju bara hur länge...

Det finns en rolig bild när det planeras projekt. Hittar jag den lovar jag återkoppla, men den går ut på att de tilltänkta byggnaderna är livfulla/klassiska, fullt med grönområden. När det dock blir dags att bygga finns bara pengar kvar till en skitful låda (tänk dig Gert Winberg). (H?)

Pengarna är i princip slut. Skyfflandet utav pengarna börjar långt tidigare än vad ni tror..
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D Danne213 skrev:
Det är knepigt att bygga hyresrätter i Sverige eftersom så få hyrestagare klarar av att bära sina egna kostnader. <-- bidrag
Fast bidrag till hyresrätter finns ju i många länder i Europa, "social housing" är mycket utbrett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan ju tänka sig andra upplägg också, tex att jag äger en bostadsrätt som jag gör tillgänglig på hyresmarknaden, där det saknas lägenheter. Det går inte idag pga reglerna (egentligen BRFens regler förstås).
Det är ett perspektiv att du gör den tillgänglig för hyresmarknaden.

Ett annat är att du behåller en bostad du egentligen inte behöver för att bo i, så att den inte heller kan nyttjas av andra.

För bostaden som du behåller är ju i sin tur inte tillgänglig på BRF marknaden, så de som vill köpa har ett mindre utbud.
Det skapar ett förstärkt underskott av BRFer, samtidigt som spekulanterna blir ännu fler då frigjort kapital kan stoppas i en bostad som sedan genererar pengar.

Men det kan ju förståss finnas rimliga själ till att behålla en extra bostad det kan finns ett framtida behov av, även om det i flera fall antagligen för att bostäder varit en ordentlig pengamaskin som man vill behålla.

Nä jag är mycket skeptisk till att underlätta 2a uthyrning är en bra idé, hyresgäster behöver inte få det ännu sämre. Men samtidigt gissar jag att det inte kommer ge något större statistiskt avtryck på marknaden i sin hehet.
Precis som attefallarna i huvudsak blev ett verktyg för att kringå snåla detaljplaner och öka sin egen bo-yta, inte en medicin mot bostadsbrist.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast bidrag till hyresrätter finns ju i många länder i Europa, "social housing" är mycket utbrett.
Det var ett mycket enkelt svar utan någon somhelst substans. Nästan pinsamt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Det är knepigt att bygga hyresrätter i Sverige eftersom så få hyrestagare klarar av att bära sina egna kostnader. <-- bidrag
Hur ser statistiken ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.