Unikt namn Unikt namn skrev:
Ett annat är att du behåller en bostad du egentligen inte behöver för att bo i, så att den inte heller kan nyttjas av andra.
Fast det perspektivet var ju inte sant? Jag gör den ju tillgänglig för andra och typiskt gör jag sen tillgänglig för den som inte kan köpa sin bostad för x miljoner. För den som har kapital finns det alltid en bostad ändå.

Jag håller med om att det jag efterlyser riskerar att skada marknaden om kapitalstarka individer dammsuger marknaden och sedan hyr ut till vilket pris de vill. Jag är dock tveksam till att någon är intresserad av att göra det i sådan omfattning att det har någon avgörande betydelse.
 
För vad? Bidrag, eller självförsörjande?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur ser statistiken ut?
För vad?
Är statiska resultatet ett svar?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
För vad?
På ditt uttalande nedan.
D Danne213 skrev:
Det är knepigt att bygga hyresrätter i Sverige eftersom så få hyrestagare klarar av att bära sina egna kostnader. <-- bidrag
 
Vet inte riktigt hur man svarar en narcissist.
Men att vara ödmjuk inför notan som kommer förr eller senare, kan vara en bra förberedelse. Betalt ska alltid någon ha.
 
  • Text på svenska om produktionskostnader för flerbostadshus; stora ökningar i bygg- och markkostnader sedan 1998.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en nyhetsartikel som diskuterar utmaningar med bostadsbyggande, med symboliska gröna husmodeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Fyi. 2018 pratade vi omkring< 30k per m2 för flerbostadshus. Mvh

(I sthlm)
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn
MathiasS MathiasS skrev:
Fast det perspektivet var ju inte sant? Jag gör den ju tillgänglig för andra och typiskt gör jag sen tillgänglig för den som inte kan köpa sin bostad för x miljoner. För den som har kapital finns det alltid en bostad ändå.

Jag håller med om att det jag efterlyser riskerar att skada marknaden om kapitalstarka individer dammsuger marknaden och sedan hyr ut till vilket pris de vill. Jag är dock tveksam till att någon är intresserad av att göra det i sådan omfattning att det har någon avgörande betydelse.
Ja nyttjas var dåligt formulerat. I mitt huvud tänkte jag att lägenheten hålls borta från BRF marknaden.

I förlängningen tänkte jag att det rörde sig om en mindre lägenhet, då det är oftare dessa man flyttar från när man köper hus.
Den typen av lägenheter som den fiktive hyresgästen (som har råd med hög hyra, som det kommer bli på BRF-lägenheten) möjligen skulle vara spelulant på när kontantinsatsen räcker till.

Men det kan så klart finnas andra sorters hyresgäster också.

Någon avgörande betydelse har det troligtvis inte. Men det blir ju fler som får möjlighet att behålla en extrabostad om det blir lättare att ta betalt för de löpande kostnaderna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bostadsbrist är det i Frankrike enligt DI i alla fall. Sen är det väl svårt att jämföra hur stor en bostadsbrist är.

I Italien är det så stor bostadsbrist att många tvingas bo 3 generationer i 3:surprised:r och 4:surprised:r.
Ja tänk då om dessa länder enbart haft BRF-lägenheter och de flesta styrelser bestämt att man enbart får hyra ut på nåder ett år eller inte alls. Om vi i Sverige haft fler äganderätter / ägarlägenheter och friare uthyrning skulle förmodligen andrahandsuthyrning öka och priserna minska, eller vad tror du?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja tänk då om dessa länder enbart haft BRF-lägenheter och de flesta styrelser bestämt att man enbart får hyra ut på nåder ett år eller inte alls. Om vi i Sverige haft fler äganderätter / ägarlägenheter och friare uthyrning skulle förmodligen andrahandsuthyrning öka och priserna minska, eller vad tror du?
Tänk om de i Frankrike hade varit förbjudna att hyra ut via Airbnb och i stället de som saknar en bostad hade kunnat bo i de bostäderna i stället.

Om färre hade haft egen bostadsrätt och i stället hade varit tvungna att söka sig till andrahandshyresmarknaden skulle ju efterfrågan på andrahandshyreslägenheter öka och priserna öka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk om de i Frankrike hade varit förbjudna att hyra ut via Airbnb och i stället de som saknar en bostad hade kunnat bo i de bostäderna i stället.

Om färre hade haft egen bostadsrätt och i stället hade varit tvungna att söka sig till andrahandshyresmarknaden skulle ju efterfrågan på andrahandshyreslägenheter öka och priserna öka.
Långsökt minst sagt. Vad skulle det finnas istället för bostadsrätter då!
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Långsökt minst sagt.
Varför är det långsökt att anta att om fransmännen inte får hyra ut till Airbnb så hyr de ut till bofasta eller säljer bostaden?
Varför är det långsökt att anta att om man plötsligt får bostadsrätter som inte säljs utan hyrs ut så blir det färre bostäder att köpa för de som vill köpa en bostadsrätt och att de då hänvisas till att hyra i stället vilket leder till ökad efterfrågan?

Men håller du nu med om att det råder bostadsbrist i Frankrike?
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan få reda en del här: [länk]
Man kan t.ex. se att både i Frankrike och i Sverige är det 65 % som äger bostaden de bor i.
Har du kollat något på de webbsidorna än?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det långsökt att anta att om fransmännen inte får hyra ut till Airbnb så hyr de ut till bofasta eller säljer bostaden?
Varför är det långsökt att anta att om man plötsligt får bostadsrätter som inte säljs utan hyrs ut så blir det färre bostäder att köpa för de som vill köpa en bostadsrätt och att de då hänvisas till att hyra i stället vilket leder till ökad efterfrågan?

Men håller du nu med om att det råder bostadsbrist i Frankrike?
Har du kollat något på de webbsidorna än?
Eftersom tråden handlar om Sverige forskar jag inte vidare utomlands just nu, tack för länkarna. Det är klart att det hyrs ut på ett eller annat sätt men något förbud på Airbnb verkar lååååångsökt då alla äger sina lägenheter och att ändra/stifta en sådan lag vet jag inte om det ens är möjligt.

Priset (hyran) bör ju öka om utbudet minskar, eller hur?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom tråden handlar om Sverige forskar jag inte vidare utomlands just nu, tack för länkarna. Det är klart att det hyrs ut på ett eller annat sätt men något förbud på Airbnb verkar lååååångsökt då alla äger sina lägenheter och att ändra/stifta en sådan lag vet jag inte om det ens är möjligt.
Det var väl du som började dra in andra länder?
Eftersom fakta i det inlägget inte verkar stämma så gav jag dig länken till europa.eu.

Jag ser att jag missade att lägga i DI-länken så här kommer den: https://www.di.se/live/frankrike-skissar-pa-skraddarsydda-skatteregler-for-airbnb/
Artikeln är ju låst men av ingressen framgår det att finansdepartement funderar på nya skatteregler mot Airbnb.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Priset (hyran) bör ju öka om utbudet minskar, eller hur?
Ja, liksom om efterfrågan ökar, eller hur?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl du som började dra in andra länder?
Eftersom fakta i det inlägget inte verkar stämma så gav jag dig länken till europa.eu.

Jag ser att jag missade att lägga i DI-länken så här kommer den: [länk]
Artikeln är ju låst men av ingressen framgår det att finansdepartement funderar på nya skatteregler mot Airbnb.

Ja, liksom om efterfrågan ökar, eller hur?
Ja, men så länge uthyrning via airBnb ger mest pengar kommer folk fortsätta hyra ut.
Problemet i Sverige är att vi är långsamma på att anpassa och efter nya tider och tänka om, vi kör på i samma hjulspår och hoppas någon annan ska lösa problemet….
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dagen till ära ett intressant flerpartssamtal om situationen på hyresmarknaden (Sevärt även för den som inte trivs med Jönssons perspektiv och person):

 
Redigerat:
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.