R
P pmd skrev:
Hurså?
Va?
 
P
Ja, alltså, varför ska det behövas en bygganmälan för att installera ventilation för att installationen påverkar någon som i framtiden ska bo i byggnaden?
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Ja, alltså, varför ska det behövas en bygganmälan för att installera ventilation för att installationen påverkar någon som i framtiden ska bo i byggnaden?
Helt enkelt för att regeringen har bedömt att det är ett allmänintresse. Troligen för att staten sedan 90-talet har haft en kampanj för att förbättra ventilationen i byggnader. Så här står det i propositionstexten:

Svensk text om lagstiftning, anmälningspliktiga åtgärder, begränsningar och myndighetsförordningar.

s. 276

https://data.riksdagen.se/fil/25c66e43-b749-4ba9-a14e-fd26f0390ab9
 
Så:

Friggebod

Attefall

Jimmiehus
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Claes Sörmland
Carlssonhus tror jag det blir. Bostadsministern.
 
Appendix Appendix skrev:
Så:

Friggebod

Attefall

Jimmiehus
Du glömde Bolundarn, Per Bolund och miljöpartiets enda vettiga bidrag under sin tid i regeringsställning.

Om Demirok kunde få bort strandskyddet vore hans karriär fullbordad och en mandatperiod med Murre som bostadsminister meningsfull.
 
F fribygg skrev:
Du glömde Bolundarn, Per Bolund och miljöpartiets enda vettiga bidrag under sin tid i regeringsställning.

Om Demirok kunde få bort strandskyddet vore hans karriär fullbordad och en mandatperiod med Murre som bostadsminister meningsfull.
"Murrestrand"

Du menar i Danderyd där man bygger brygga där allmänheten ska gå? :D
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Helt enkelt för att regeringen har bedömt att det är ett allmänintresse. Troligen för att staten sedan 90-talet har haft en kampanj för att förbättra ventilationen i byggnader.
Att bara hävda att det finns ett allmänintresse är lite slappt av regeringen, tycker jag. Har den motiverat allmänintresset på något vis? Varför är förbättrad ventilation i privata bostadsbyggnader ett allmänintresse? Jag ser det som ett enskilt intresse.
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Att bara hävda att det finns ett allmänintresse är lite slappt av regeringen, tycker jag. Har den motiverat allmänintresset på något vis? Varför är förbättrad ventilation i privata bostadsbyggnader ett allmänintresse? Jag ser det som ett enskilt intresse.
Jag vet inte historien. Man får nog läsa gamla regeringsprotokoll då.

Men på 90-talet som kom en utredning om den dåliga ventilationen i bostäder och lokaler. Sjuka-hus-debatten. Detta ledda till skärpt lagstiftning för det sågs som en folkhälsofråga. OVK kom i den vevan. Så jag gissar att detta är tänket.
 
P
OVK gäller dock inte småhus (villor) efter den första besiktning, som jag gissar utförs i samband med slutbesiktning av husbygget.

Kuriosa: OVK tycks inte heller gälla tillbyggnader. Vi byggde ett garage häromåret som sitter ihop med det ursprungliga huset med en liten farstu/hall. I den hallen sitter en enkel ventil som går att öppna lite och ännu mindre. En ganska dålig ventil, som jag nog ska byta ut till hösten (vilket år som helst). Den ventilen är helt obesiktigad.
Var bygglovsavdelningen slarvig eller behövs ingen OVK för utrymmen som man inte vistas i någon längre tid?
 
R
P pmd skrev:
OVK gäller dock inte småhus (villor) efter den första besiktning, som jag gissar utförs i samband med slutbesiktning av husbygget.
OVK görs normalt innan slut besiktning eller kring besiktningen då man får ett intyg som behövs innan man kan få sitt slutbesked..
 
BirgitS
P pmd skrev:
Kuriosa: OVK tycks inte heller gälla tillbyggnader. Vi byggde ett garage häromåret som sitter ihop med det ursprungliga huset med en liten farstu/hall. I den hallen sitter en enkel ventil som går att öppna lite och ännu mindre. En ganska dålig ventil, som jag nog ska byta ut till hösten (vilket år som helst). Den ventilen är helt obesiktigad.
Var bygglovsavdelningen slarvig eller behövs ingen OVK för utrymmen som man inte vistas i någon längre tid?
Det finns nog inga krav på luftflöden när det gäller garage i alla fall.
Tvättstugor vistas man ju inte i längre tid men där finns det ju en norm på 10 l/s.
 
  • Gilla
Överstyvt
  • Laddar…
P
Garaget är ett oisolerat kallgarage och har antagligen jättebra luftflöden utan ventiler. :)

Med farstu/hall syftade jag på rummet mellan det ursprungliga huset och garaget. Det rummet byggdes samtidigt som garaget och är isolerat, men har en enkel ventil som enda ventilation och det gjordes ingen ventilationsbesiktning innan slutbeskedet.
 
Appendix Appendix skrev:
"Murrestrand"

Du menar i Danderyd där man bygger brygga där allmänheten ska gå? :D
Vet jag inget om. I storstadsregionerna bygger man strandnära, där går det ju att få lov att bygga på gamla hamn och industriområden som i Liljeholmen eller Västra hamnen fast det är mindre än 100m till sjön/havet.

Jag tänker på alla de tusentals sjöar ute i landet man inte får bygga vid, de statliga reglerna ligger som en blöt filt som hindrar ute i landsorts kommunerna som behöver ha nått att locka folk med. Strandnära fastigheter med sjöutsikt är ofta det man vill bygga på när man tänker fritidshus, men det har både borgerliga och socialdemokratiska regeringar effektivt hindrat i ett 50tal år nu. C vill ju faktiskt låta folk bygga på landet och nära strand även om det kanske inte är tänkt att bli äkta strandtomter.
Inte ens som mark/skogsägare får jag ju lov och strandskyddsdispens att uppföra ens ett litet komplementhus/båthus på 25m2 vid min egen sjö med nuvarande regler. Farfar behövde inte fråga nån för att få uppföra bastu och brygga vid samma sjö -74 och hitills har ingen, varken grannar, badande eller svampplockare allmänhet störts och farit illa av de byggena såvitt jag förstår
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jimmiehus
Tänker du på SDs standardiserade Sverigevilla som skulle se lika dan ut i hela landet och inte följa lokal byggnadstradition, den iden har det varit rätt tyst om så de har nog själva insett att det inte var nån vidare ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.