Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Tänker du på SDs standardiserade Sverigevilla som skulle se lika dan ut i hela landet och inte följa lokal byggnadstradition, den iden har det varit rätt tyst om så de har nog själva insett att det inte var nån vidare ide.
Du menar Älvsbyhus?
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du menar Älvsbyhus?
Har de börjat med ett "Jimmi"?
 
Claes Sörmland
Jag hittar Göran, Lasse, Henrik, Elias, Mikael och Edvard.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hittar Göran, Lasse, Henrik, Elias, Mikael och Edvard.
Låter som samtliga liberaler som inte sitter i riksdagen i dag, de har nog redan Friggebodar och vill knappast bygga Jimmihus som komplementbostäder.;)
 
Mats-S
F fribygg skrev:
Inte ens som mark/skogsägare får jag ju lov och strandskyddsdispens att uppföra ens ett litet komplementhus/båthus på 25m2 vid min egen sjö med nuvarande regler.
Och än värre, vi har en landremsa på 15-20 meter mellan våra tomt och Vänern på sommarstället. Han som äger den vill mer än gärna sälja remsan till oss, men kommunen vägrar honom att sälja den och hänvisar till strandskyddet.
Notera att vi inte ska bygga något där, det handlar enbart om ett ägarskifte på marken. För mig är det totalt obegripligt hur strandskyddet kan stoppa det ägarbytet 😠
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Och än värre, vi har en landremsa på 15-20 meter mellan våra tomt och Vänern på sommarstället. Han som äger den vill mer än gärna sälja remsan till oss, men kommunen vägrar honom att sälja den och hänvisar till strandskyddet.
Notera att vi inte ska bygga något där, det handlar enbart om ett ägarskifte på marken. För mig är det totalt obegripligt hur strandskyddet kan stoppa det ägarbytet 😠
Intressant, det borde vara lantmäteriet och inte kommunen som avgör lämpligheten att reglera en markremsa till er fastighet. Om du hade haft en skogsfastighet och inte ett fritidshus borde det gått fint att köpa till mark, men nu är väl ditt syfte att få äkta strandtomt?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
""Om förslaget går igenom tas kravet om anmälan bort på bygge av attefallshus, ändring av komplementbyggnad till komplementbostadshus och inredande av extra bostad i enbostadshus. Däremot behöver man fortfarande anmäla om man ska installera avlopp, vatten eller ventilation i en byggnad.""


Detta borde väl betyda att man kan uppföra tex ett attefallshus och sedan anmäla att vatten och avlopp kommer installeras.

En anmälan för vatten och avlopp kräver säkert att den delen redovisas i detalj men man slipper ju den hel del annat tänker jag?
 
Mats-S
F fribygg skrev:
men nu är väl ditt syfte att få äkta strandtomt?
I slutändan ja, men det "komiska" är att det är två markägare framför mig, första remsan på ca 10-12 meter, andra på typ 10 meter, och mitt hus på min tomt ligger 25 meter från stranden.

Så kommunens nej gällde alltså första remsan framför mig, den som INTE har sjökontakt ... helt sjukt att man kan hänvisa till strandskyddet och neka försäljning.
 
Mats-S Mats-S skrev:
I slutändan ja, men det "komiska" är att det är två markägare framför mig, första remsan på ca 10-12 meter, andra på typ 10 meter, och mitt hus på min tomt ligger 25 meter från stranden.

Så kommunens nej gällde alltså första remsan framför mig, den som INTE har sjökontakt ... helt sjukt att man kan hänvisa till strandskyddet och neka försäljning.
Jag det låter ju konstigt. Lutar de sig mot att de kan förhindra att din fastighet blir större? Alternativ att säljaren in får avstycka en liten bit?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
En anmälan för vatten och avlopp kräver säkert att den delen redovisas i detalj men man slipper ju den hel del annat tänker jag?
Optimist. En obligatorisk anmälan för installation av VVS får antagligen som följd att man måste göra en bygganmälan för hela bygget.
Jag är inte pessimist. Jag är realist.
 
P
Mats-S Mats-S skrev:
I slutändan ja, men det "komiska" är att det är två markägare framför mig, första remsan på ca 10-12 meter, andra på typ 10 meter, och mitt hus på min tomt ligger 25 meter från stranden.

Så kommunens nej gällde alltså första remsan framför mig, den som INTE har sjökontakt ... helt sjukt att man kan hänvisa till strandskyddet och neka försäljning.
Strandskyddet gäller minst 100 m från strandlinjen, så det finns inga formaliafel gjorda gällande kommunens tolkning av strandskyddets omfattning.

Däremot är jag nyfiken på hur kommunen kan förbjuda en fastighetsöverlåtelse med hänvisning till strandskyddet. (Jag är lite trött i kväll och orkar inte lusläsa strandskyddslagen).
 
F fribygg skrev:
Inte ens som mark/skogsägare får jag ju lov och strandskyddsdispens att uppföra ens ett litet komplementhus/båthus på 25m2 vid min egen sjö med nuvarande regler.
inte ens som markägare får man bygga…. Vem förutom markägare skulle få bygga? 🌝
 
henrik erikson henrik erikson skrev:
inte ens som markägare får man bygga…. Vem förutom markägare skulle få bygga? 🌝
Du har en poäng, men även en arrendator skulle väl kunna söka bygglov för ett båthus eller bastu strandnära.
 
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
Mats-S
Ulltand Ulltand skrev:
Alternativ att säljaren in får avstycka en liten bit?
Yep, när jag pratade med kommunen så var mitt enda alternativ att samtidigt köpa all "slask-mark" som ägaren hade omkring mig, något som jag varken har råd eller lust till.

Säljaren och jag kom överens om att låta det här "vila" några år och se om klimatet förändras inne på kommunhuset. Känner att jag just nu kan lägga min energi på mer konstruktiva saker än att stångas med kommunen. 😉
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Vilket lagrum hänvisar kommunen till när den förbjuder fastighetsöverlåtelsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.