20 413 läst · 165 svar
20k läst
165 svar
Sk "integrerade" vitvaror. Hur resonerar ni?
Jag kan se nyttan av integrerade vitvaror i alla saker som inte påverkas funktionsmässigt. Kyl/Frys påverkas negativt i fråga om volym. Diskmaskin påverkas inte, inbyggnadsugn, häll osv påverkas inte, snarare blir en bättre funktion när du inte har en springa mellan diskbänk och spis där saker smiter ner.
Att ha synliga vitvaror medför ju att det blir skillnad den dagen man byter ut dem. Gör man alla på en gång spelar det ju ingen roll men byter man en i taget under en 20 års-period så kan det se ganska taffligt ut. Om man är en person som hade bytt en vit lucka till en helt annan vit lucka med kommentaren "vit som vit" så bryr man sig inte heller om man har en design på spisen, en på diskmaskinen, en på kyl/frys och en annan på micron.
Har ett gammalt kök med integrerad diskmaskin. Denna dog för nån vecka sen och en temporär vit införskaffades tills köket ska renoveras. Det är helt klart en annan stil i köket nu. Spisen som är i finfint skick men 10-15 år gammal ser plötsligt antik ut.
Så för min del lutar jag nog åt att ha integrerat i allt jag kan, förutom möjligen kyl/frys. Vi får se om ett år eller två när besluten är tagna
Att ha synliga vitvaror medför ju att det blir skillnad den dagen man byter ut dem. Gör man alla på en gång spelar det ju ingen roll men byter man en i taget under en 20 års-period så kan det se ganska taffligt ut. Om man är en person som hade bytt en vit lucka till en helt annan vit lucka med kommentaren "vit som vit" så bryr man sig inte heller om man har en design på spisen, en på diskmaskinen, en på kyl/frys och en annan på micron.
Har ett gammalt kök med integrerad diskmaskin. Denna dog för nån vecka sen och en temporär vit införskaffades tills köket ska renoveras. Det är helt klart en annan stil i köket nu. Spisen som är i finfint skick men 10-15 år gammal ser plötsligt antik ut.
Så för min del lutar jag nog åt att ha integrerat i allt jag kan, förutom möjligen kyl/frys. Vi får se om ett år eller två när besluten är tagna
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Känns som en match made in hell.S Skopan skrev:På min arbetsplats är diskmaskinerna integrerade i fikapentryt:
I hemmet är det en annan sak, men jag tycker om att kunna se hur länge det är kvar och sånt, men det kanske projiceras siffror på golvet eller något på de integrerade diskmaskinerna. Eller så är det kanske ointressant för många att veta hur länge det är kvar?
- Gäster anar inte att det finns någon diskmaskin att ställa använd kaffekopp i.
- Även de vana som lyssnar noga kan inte avgöra vilken av maskinerna som är igång och råkar ofta under öppna pågående disk.
- Maskin som blivit oavsiktligt öppnad återstartar inte bara för att luckan stängs.
Men lite tankar:
Gäster är gäster, det är svårt att veta var allt är, man får lotsa dem.
Det är ytterst sällan något annat än en diskmaskin som gömmer sig bakom en hel 60-lucka.
Idiotkonstruktion att inte fortsätta programmet om man öppnar luckan, har jag aldrig stött på på en diskmaskin.
Den integrerade jag köpte 2014 hade en "prick" som lös på golvet som bytte färg när den var klar, den jag köpte 2022 projicerar istället kvarvarande tid.
På jobbet har vi tre ointegrerade maskiner, så där har vi en lapp där det står "fyll denna maskin" som fästs med en magnet, så fyller man en maskin åt gången och kör den när den är full.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 846 inlägg
Mina diskmaskiner har lås när dom kör så det inte går att öppna. Man får pausa programmet (dubbelknack) öppna, stäng och sen återstarta (dubbelknack)13th Marine skrev:Känns som en match made in hell.
Men lite tankar:
Gäster är gäster, det är svårt att veta var allt är, man får lotsa dem.
Det är ytterst sällan något annat än en diskmaskin som gömmer sig bakom en hel 60-lucka.
Idiotkonstruktion att inte fortsätta programmet om man öppnar luckan, har jag aldrig stött på på en diskmaskin.
Den integrerade jag köpte 2014 hade en "prick" som lös på golvet som bytte färg när den var klar, den jag köpte 2022 projicerar istället kvarvarande tid.
På jobbet har vi tre ointegrerade maskiner, så där har vi en lapp där det står "fyll denna maskin" som fästs med en magnet, så fyller man en maskin åt gången och kör den när den är full.
Jag skulle aldrig välja att integrera något av en mycket enkel anledning.H Harald Blåtumme skrev:
Enligt min erfarenhet håller enskilda vitvaror mycket kortare tid än köket i övrigt. Jag är exempelvis inne på min tredje diskmaskin sedan köket i övrigt renoverades.
När en vitvara går sönder vill jag att den ska vara enkel att byta ut utan att man behöver ta hänsyn till någon integrering. En fristående kyl/frys/diskmaskin/spis byter man på mycket kort tid. Är den integrerad kan det krävas mer eller mindre omfattande ombyggnationer.
Det är precis därför vi valde integrerad frys. Vi vill ha en hög kyl, men eftersom vi har en rejäl frysbox i källaren vill vi bara ha en låg frys i köket. Det hade inte blivit snyggt med kyl och frys i olika storlek och olika märken/serier bredvid varandra. Vi valde dock bort integrerad kyl eftersom dom har mindre volym.S Svante Svenson skrev:
Eftersom frysen blev integrerad valde vi även integrerad diskmaskin. Jag var egentligen emot det eftersom jag gillar att kunna se på håll hur lång tid det är kvar, men det estetiska fick till slut gå före den lilla praktiska detaljen. Man kan fortfarande se tiden eftersom den projiceras på golvet, man måste bara gå närmare.
Då tar det tio sekunder med öppen dörr att konstatera vad som behöver inhandlas om man inte redan vet det. Om det bara fanns ett paket fil och två paket mjölk vid frukosten på morgonen, så lär det fortfarande vara detsamma på eftermiddagen.Alfredo skrev:
Det är en "lösning" på ett icke-problem.
Finns ju få saker som är så fula att titta på som innehållet i ett kylskåp. Massa klämda tuber, ostbitar och burkar som är halvfulla. Då ser jag hellre en rostfri yta med barnens teckningar på som de är omåttligt stolta över.
Kom på att min integrerade diskmaskin med påmonterad kökslucka har std bredd.
Dvs ca 595mm.
Det är inte så att det finns vitvaror för inbyggnad i två utföranden? För att stå inne i ett "skåp" eller mellan skåp?
Dvs ca 595mm.
Det är inte så att det finns vitvaror för inbyggnad i två utföranden? För att stå inne i ett "skåp" eller mellan skåp?
Varför skulle det kräva ombyggnation? Vad jag kan se på vår integrerade diskmaskin och frys behöver man som mest borra nya hål på luckan eftersom fästenas storlek och placering inte är standardiserad.Alfredo skrev:
Dessutom, när man står där och tittar genom rutan så får man ändå öppna och känna efter hur mycket grädde det fanns kvar eller om Bregott börjar ta slut. Men jag kan tänka mig att situationen är vad som används i reklamsyfte.tensiden skrev:Då tar det tio sekunder med öppen dörr att konstatera vad som behöver inhandlas om man inte redan vet det. Om det bara fanns ett paket fil och två paket mjölk vid frukosten på morgonen, så lär det fortfarande vara detsamma på eftermiddagen.
Det är en "lösning" på ett icke-problem.
Finns ju få saker som är så fula att titta på som innehållet i ett kylskåp. Massa klämda tuber, ostbitar och burkar som är halvfulla. Då ser jag hellre en rostfri yta med barnens teckningar på som de är omåttligt stolta över.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att om man har två eller flera kylskåp och har filosofin att "om det finns en ledig plats på hyllan så är det rätt plats för grejen" så kan det ju vara trevligt att se genom dörrarna.
Det är tillräckligt mycket av en ombyggnation för att integrerade vitvaror ska vara ointressanta för mig. Hur pass standardiserade är exempelvis hålen för en spishäll? Antar bänkskivan måste bytas om den nya hällen kräver ett mindre hål än det befintliga?M mrsnhp skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Jag hade gärna sett att det fanns kyl och frys med samma koncept som diskmaskinen, dvs man ställer inte den i ett skåp, utan bara monterar en lucka på.Huddingebo skrev:
Undrar om inte det finns nu när jag tänker efter...
Ett problem som verkar uppstå numera är dock att kökstillverkarna har två mått. Det handlar om sockelns höjd. En variant är hög sockel och sockellådor, funkar med äldre kök och köksluckor. En annan är (vad jag tolkar som modernare) en lägre sockel tillsammans med högre luckor.M mrsnhp skrev:
I den senare varianten har man alltså mer plats i själva bänkskåpen. Då är luckan högre och monterar men denna lucka på en "gammal" maskin så tar den i nertill när man öppnar diskmaskinen.
Problemet förvärras ju förstås av att en del tillverkare håller kvar i det gamla och en del kör på det nya.