Köp inte detta skit för dyra pengar. Man kan lika gärna stryka på vanligt kranvatten. Sioo x är en skit prudukt. O företaget tar inte sitt ansvar för detta.
 
Har använt Sioo:x på altanen och det blev bra. Såg ut som vanligt tryckimpregnerat första månaderna - men regnvattnet rann bort från brädorna. Våren efter blev det mer gråaktigt som vi ville ha det. Dock inte på platsen vi hade en dynlåda stående för det behövs sol också. Inget mögel, men det är heller inte en plats med så stor mögelrisk (mycket sol).
 
Som flera redan har påpekat så går det väl inte riktigt att jämföra era altaner som har tryckimpregnerat virke jämfört med TS som använt produkten på ett obehandlat trä.
 
  • Gilla
FalleFantom och 1 till
  • Laddar…
H hakaner skrev:
Hej,
såg att Sioo:x finns med i Bauhaus senaste reklma-utskick...
Du ska läsa deras hemsida...
https://www.bauhaus.se/sioo-x-premium-traskydd-panel-steg-1-6l
Nu här de ändrat "Se fullständig produktbeskrivning" på etikettern stod det "Reducerar mögel"....men det stod förut "Motverkar" i "Se fullständig produktbeskrivning" men nu är det ändrat till "Minskar uppkomst"...men det står på hyllorna här i Sundsvall "Minskar uppkomst" på etiketterna...
Jag är glad att någon lyssnar hos Bauhaus...har en vän som jobbar som en av cheferna...jag berättade om detta för honom och sade att de måste ta någon ställning till detta...MEN egentligen borde de ta bort det från sortimentet....

Och fast att jag var inte snabb nog i början att ta skärmdumpsbilder av Sioo:xs webbsida innan de lade till mycke information om mögel som inte fanns när vi köpte produkten....här är en skärmdumpsbild med en tid och datum från idag....
Står fortfarande "Motverkar mögel"...




bookie56 Skärmdump av Sioo:x hemsida med produktetiketter för träskydd och datum och tid i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köpte sioo fabriksbehandlade altanbrädor. Köpte ett större parti på auktion utan förbesiktning. När jag hämtade dessa insåg jag att de hade mycket svartmögel så själva sioo behandlingen hjälper nog inte så bra mot mögel utan man måste förvara virket korrekt helt enkelt. Detta var granvirke med dubbla sioo lager. Jag skruvade upp altanen ändå och efter två år ser man knappt någon mögel längre när solen troligen dödat och blekt bort detta.

Jag har också sioo behandlat teakmöbler med mycket gott resultat.
Med vänlig hälsning.
/CC
 
S sinclairhacker skrev:
Jag planerar att använda sibirisk lärk som ytterpanel, och vad jag förstått är bad i järnvitrol eller liknande (och torkning efter) det som rekommenderas med sibirisk lärk.

Den har så mycket motståndskraft i sig så man skall visst undvika flertalet (alla?) oljor, div. färg men även vad jag förstått Siiox.
Nitro har jag inte hunnit läsa på, men killgissar att det är samma där.

Och vad jag förstått är kärnfuru, helst de som växt långsamt nära kusten, samma "tuffhet" och beter sig som bra sibirisk lärk. Naturligt skapat skydd som dock inte verkar trivas med konkurrerande skydd utanpå, är väl kontentan jag förstått.

Men vanlig gran o furu har jag däremot inte hört samma råd om, utan snarare tvärtom.
Jag kan varmt rekommendera att fundera på tjärvitriol före järnvitriolen. Järnvitriolen ger inget träskydd alls, enbart en färgeffekt. Järnvitriolen orsakar ofta rostutfällnigar i nederkant på trall, stenläggningar etc. Jag körde själv tjärvitriolen för fem år sedan, och planerar aldrig göra om behandlingen igen :)
 
B bookie56 skrev:
Hej på er!
Jag skrev några kommentarer om denna produkt på en annan tråd: [länk] men efter att ha pratat med en vän beslutat att starta en ny...
Det är viktigt att de som tänker köpa denna produkt är medvetna om fakta som de verkligen är...
Jag borde börja i början ... har byggt en liten sommarstuga 2018 och det var det hetaste året i cirka hundra år så förhållandena var väldigt bra!
Minsambo och jag åkte till den lokala målarbutiken för att få råd om behandlingar för fasaden. Min partner letade efter en någonting som skulle ge oss en silvergrå yta som fjällstugor har och då nämnde personalen på butiken Sioo:x.
Sioo:x har funnits ett bra tag men de hade utörkat sitt sortement för att inkludera fasadbehandlingar.....
Precis då fick vi aldrig höra att det var något negativt med produkten och personalen i butiken fick oss att känna att detta skulle vara rätt val för oss ...
Ett plus var om vi bestämde oss för att måla över sioo:x sedan det skulle inte vara ett problem...
Hösten kom regnet och mycket mögel....
Vi var väldigt chockade ... det var inte vad vi hade förväntat oss...
När jag tog kontakt med Sioo:x i början var det bara bort kastat tid...Sioo:xs respons var att vi måste ha haft mögel på virket innan vi behandlade det med sioo: x ... vi hade lagrat virket fel var deras slutsats...
Då tog vi kontakt med butiken där vi hade köpt produkten....
Sioo:xs respons till butiken var nästand detsamma....vi skulle behöva behandlar stugan med Jape prickfri för att åtgärda problemet.
Vi kom överens med butiken att det var försent att göra något åt det nu men till våren skulle man gå vidare med någon behandling...
Min första tanke var vem skulle betala för behandlingen.....ingen hade nämnt någonting om mögel när vi köpte produkten....varför skulle vi betala för det?
Vår butik skulle kontakta Sioo: x om problemet och det beslutades att butiken skulle komma ut på våren och behandla stugan med Jape prickfri....vi hade ingen idé att our butik skulle göra detta själv....
Efter behandling ifjolåret skulle vi bara vänta och ser...
Det blev lite bättre och sedan sämre...och efter många diskussioner igen med butiken...bestämde vi att överlämna problemet till ARN.....
Och det är inte klart ännu....
Det som är väldigt viktig....Sioo:x har ändrat etiketterna på produkten som säljes vidare till butiker....tre gånger....
Motverkar mögel, Reducerar mögel...och senast Minska uppkomst...
Så här ska de inte kunna hålla på....?!
Jag ville bara att medlemmarna här skulle vara medvetna om vad Sioo:x håller på med!!
Om ni vill veta mera...fråga bara

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

bookie56
Jag jobbar inte för Sioo och jag försvarar dem inte men jag kan en då inte låta bli att besvara detta igen och det är nog mera riktat till den som har gett er rådet. Just Sioo ska inte användas till målning av trä som inte ligger ner. Ämnet är vattenbaserat och rinner av fort om det ska appliceras på en vägg ex. det kan omöjligen fungera bra. Det tar lite tid för Sioo att verka och att ta det på en vägg där det med stor sannolikhet hinner rinna av innan full effekt ges verkar inte riktigt klokt i mina öron.

Mvh
Christopher
 
  • Gilla
Ulflee och 1 till
  • Laddar…
C chriz___ skrev:
Jag jobbar inte för Sioo och jag försvarar dem inte men jag kan en då inte låta bli att besvara detta igen och det är nog mera riktat till den som har gett er rådet. Just Sioo ska inte användas till målning av trä som inte ligger ner. Ämnet är vattenbaserat och rinner av fort om det ska appliceras på en vägg ex. det kan omöjligen fungera bra. Det tar lite tid för Sioo att verka och att ta det på en vägg där det med stor sannolikhet hinner rinna av innan full effekt ges verkar inte riktigt klokt i mina öron.

Mvh
Christopher
Det låter väldigt konstigt. När man behandlar träet så gör man det i två steg, först en impregnering som sugs in i materialet ungefär som en lasyr och därefter en strykning med ytskydd som torkar väldigt fort. Efter ca 2 dar ser man att trät har blivit mättat eftersom det blir vit utfällnng. Jag har använt medlet på teakmöbler och man ser ingen direkt skillnad mellan bordsskivan och benen (som ju är vertikala).
 
chris47 chris47 skrev:
Det låter väldigt konstigt. När man behandlar träet så gör man det i två steg, först en impregnering som sugs in i materialet ungefär som en lasyr och därefter en strykning med ytskydd som torkar väldigt fort. Efter ca 2 dar ser man att trät har blivit mättat eftersom det blir vit utfällnng. Jag har använt medlet på teakmöbler och man ser ingen direkt skillnad mellan bordsskivan och benen (som ju är vertikala).
Vad är det som låter konstigt?

Mvh
Christopher
 
C chriz___ skrev:
Vad är det som låter konstigt?

Mvh
Christopher
Det du skrev "Just Sioo ska inte användas till målning av trä som inte ligger ner. Ämnet är vattenbaserat och rinner av fort om det ska appliceras på en vägg"

När man målar på möbler så är det blandning av horisontella och vertikala ytor.
Med vänlig hälsning.
/CC
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C chriz___ skrev:
Hej,

Jag har själv använt sioo i många många år på vår 155kvm stora altan med mycket gott resultat. Vad jag kan se på dina bilder så ser det knappt ut som att du har använt Sioo eller i vart fall inte gjort det ordentligt. den ljusa träfärg du har där är inte hur det ska se ut efter ett par veckor efter behandlingen. Det som sker är att träets övre skikt dör och blir ljusgrått och det är inga träfibrer som är i andra färger eller så utan hela utan får samma gråa nyans.

Det jag kan se på dina bilder är knappt behandlade ytor ser det ut som.
Jag laddar upp en bild iofs ifrån en av våra övervakningskameror men det syns ganska tydligt hur det ska se ut. betydligt gråare än den lite gulaktiga nyans jag tycker mig se på era bilder.

Delen jag har markerat med rött är där det är ytlig smuts bara det är inte mögel utan det försvinner med en vanlig borste och inget vi har hunnit med denna vår.

Mvh
Christopher
HUr kan träts yta dö? Är redan heldött.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
När man behandlar panel till ett hus med sio x gör man de liggande innan man spikar upp tillägs behandlingen efter fem år ( på allt mögel mm mm ) då lär de mesta hammna på marken o sio x får sälga mera av sitt skräp
 
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
HUr kan träts yta dö? Är redan heldött.
Uppenbarligen är det ingen som kan svar på detta enligt inläggen ovan.
Mögel och alger äter organiskt material.
Om nu detta medel är så bra, varför har man då inte ersatt den vanliga impregneringen med detta?
Även alla färgproducenter skulle bygga sina färger på denna princip om det är bättre än att täcka en ytan med ett icke organiskt ytskikt.

Fossilbildning innebär oftast som vi uppfattar det som utbyte av substans. Alltså, fossilet upplöses och ersätts av en mineral.
Så detta medel skall bryta ned trästrukturen och sedan ersätta tomrummet med en mineral?
Innan man kan visa hur detta fungerar fysikaliskt antar jag att det första medlet lägger sig på ytan och eventuellt reagerar med trät och färgar det grått. Troligen är det medlet som färgas grått. Sedan är ytskiktet en vattenavstötande substans som ger ett visst skydd men det är impregneringen som skyddar mot röta när det gäller trall.
Hur länge efter behandlingen pärlar sig vattnet?
Känns som det är något liknande tvättmedel/medel till Gortex.

Konsumentverket kan vara intresserad av hur en produkt marknadsförs ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.