Hej nomoD2:D
Ja...det är furu...bilderna är mest från hösten 2018...

bookie56
 
Jag kikade på detta när vi gjorde vår fasad, föll på att behandla med tjära ifrån auson istället som kändes som en mer beprövad produkt.

Däremot har jag sett många altaner som behandlats med de framgångsrikt. Däremot är ingen så ljus i färgen som dina bilder visar, så jag undrar över hur blandningen gått till där. alla altaner m.m. som jag sett har varit betydligt gråare, och det ganska direkt. Det känns nästan som att du fått fel i materialet du köpt.
 
Hej Tobias
Bra observation..
Bilderna är från första året...sedan dess har den behandlats två omgångar med Jape Prickfri som ska tvättas bort så snart temperaturen ökar lite i vår del av landet...
Kommer att ta en tur dit nu till helgen...för att kolla läget...kanske ta flera bilder..

bookie56
 
Tack för att du delar med dig, tror många kommer ha nytta av detta! Vi funderade på Sioo ett kort tag, men efter att ha läst just liknande skräckhistorier här på forumet så blev det en "klassisk" järnvitriolbehandling och det är vi väldigt tacksamma över....!
 
  • Gilla
bookie56
  • Laddar…
Tror också det är större chans att själva möglet är från förvaring än från produkten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M michael öhrström skrev:
Hej. Målade eller va nu de kallas när man blöter ner en bräda med en vattensubstans. På ett nybyggt attefalls mitt livs största misstag ser nu För jävlig ut. Dyrt är de åxå. Färg affären rek prick fri mot betalning...
Järnvitriol?

Ser inte så kul ut nej, speciellt inte runt spiken. :sweat:

All panel utvändigt som inte täckmålas ska spikas med rostfritt. Annars får man zinkrinning som skett här. Inget farligt mer än estetiskt.
 
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
T twoody skrev:
Tror också det är större chans att själva möglet är från förvaring än från produkten.
Det var sommar och stugan var klar och behandlas på ungefär två veckor så att har ingenting att göra med hur vi förvarade den...
 
Nitor som också har kiselbehandlingsprodukt avråder helt från att behandla kärnfura och lärk, vet ej hur det är med gran, med kiselbehandling
 
B Bockan skrev:
Nitor som också har kiselbehandlingsprodukt avråder helt från att behandla kärnfura och lärk, vet ej hur det är med gran, med kiselbehandling
Jag planerar att använda sibirisk lärk som ytterpanel, och vad jag förstått är bad i järnvitrol eller liknande (och torkning efter) det som rekommenderas med sibirisk lärk.

Den har så mycket motståndskraft i sig så man skall visst undvika flertalet (alla?) oljor, div. färg men även vad jag förstått Siiox.
Nitro har jag inte hunnit läsa på, men killgissar att det är samma där.

Och vad jag förstått är kärnfuru, helst de som växt långsamt nära kusten, samma "tuffhet" och beter sig som bra sibirisk lärk. Naturligt skapat skydd som dock inte verkar trivas med konkurrerande skydd utanpå, är väl kontentan jag förstått.

Men vanlig gran o furu har jag däremot inte hört samma råd om, utan snarare tvärtom.
 
M michael öhrström skrev:
Hej. Målade eller va nu de kallas när man blöter ner en bräda med en vattensubstans. På ett nybyggt attefalls mitt livs största misstag ser nu För jävlig ut. Dyrt är de åxå. Färg affären rek prick fri mot betalning...
Det ser ut som om träytan är förstörd. Mycket luddigy. Typiskt result.
 
C chriz___ skrev:
Hej,

Jag har själv använt sioo i många många år på vår 155kvm stora altan med mycket gott resultat. Vad jag kan se på dina bilder så ser det knappt ut som att du har använt Sioo eller i vart fall inte gjort det ordentligt. den ljusa träfärg du har där är inte hur det ska se ut efter ett par veckor efter behandlingen. Det som sker är att träets övre skikt dör och blir ljusgrått och det är inga träfibrer som är i andra färger eller så utan hela utan får samma gråa nyans.

Det jag kan se på dina bilder är knappt behandlade ytor ser det ut som.
Jag laddar upp en bild iofs ifrån en av våra övervakningskameror men det syns ganska tydligt hur det ska se ut. betydligt gråare än den lite gulaktiga nyans jag tycker mig se på era bilder.

Delen jag har markerat med rött är där det är ytlig smuts bara det är inte mögel utan det försvinner med en vanlig borste och inget vi har hunnit med denna vår.

Mvh
Christopher
tjena. Men detta är väl på tryckt virke??
 
richardtenggren
B bingoberra skrev:
Tack för att du delar med dig, tror många kommer ha nytta av detta! Vi funderade på Sioo ett kort tag, men efter att ha läst just liknande skräckhistorier här på forumet så blev det en "klassisk" järnvitriolbehandling och det är vi väldigt tacksamma över....!
Samma här, fast vi fegade ur och valde slamfärg ;)
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Samma här, fast vi fegade ur och valde slamfärg ;)
Som sagt det är inte klart hos ARN ännu men jag kommer att skriva mer om det sedan...
Att de ändra etiketterna hur som helst kan inte var laglig......?

bookie56
 
Tråkigt känns som stora besvikelsen oavsett ligger i hela processen, du blev lovad ett naturligt sätt att enkelt och smidigt kunna behandla trät och blev bara efter många lovord bara skit. Tycker helt klart dom borde stå sitt kast och iaf ge tillbaka pengarna så du kan gå vidare och känna dig nöjd att få din situation erkänd och hörd. Sen bara gå vidare och få rent o börja om på nytt tråkigt med bortkastad tid. Tid är också pengar! Jag förespråkare ju slamfärg beprövad färg med både antimögel skydd och uv skydd billig och finns par kulörer. Får man bättra på här o där eftersom men täcker ju kanon. MEN det ska ju passa in och kännas rätt med!
 
  • Gilla
bookie56 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
såg att Sioo:x finns med i Bauhaus senaste reklma-utskick...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.