1 620 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Signallampa för JFB
Att hålla på med olika reläer och annat är väl<att ta i och överkurs, använd något som det här https://www.hager.se/e-katalog/elce...re/tillbehoer-jordfelsbrytare/cz001/11478.htmoch koppla in en vanlig skrammeldörrklocka eller lampa med batteri över kontakterna så är du hemma som det kallasT Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 810 inlägg
Är det så att jag uppmanar att anlita elektriker? Det var jag inte medveten om.tommib skrev:
Jag tänkte bara ta reda på här hur reglerna är kring min fråga. Jag tror jag låter det bero. Har ju bara stannat en enda gång.
Jag menade absolut inte dig, jag menade putte i posten ovanför min som skrev följandeT Thomas_Blekinge skrev:
Forumreglerna avråder från att citera när man kommenterar posten direkt ovanför.P Putte 9497 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 810 inlägg
Tänk vad mycket jag inte vet!
Vilket då, citatregeln eller JFB?
Jordfelsbrytare är ett krav vid komplettering eller nyinstallation i bostäder sedan 2004. Du finner relevant information i HB 444 (SS 436 40 00), punkt 411.3.3
411.3.3 Ytterligare fordringar för uttag samt fordringar för matning av flyttbar elmateriel
avsedd att användas utomhus
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte
överstiger 30 mA anordnas för:
– uttag med högsta märkström 32 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.
Jordfelsbrytare är ett krav vid komplettering eller nyinstallation i bostäder sedan 2004. Du finner relevant information i HB 444 (SS 436 40 00), punkt 411.3.3
411.3.3 Ytterligare fordringar för uttag samt fordringar för matning av flyttbar elmateriel
avsedd att användas utomhus
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte
överstiger 30 mA anordnas för:
– uttag med högsta märkström 32 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.
Klicka här för att svara