1 619 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Signallampa för JFB
Sida 1 av 2
Medlem
· Blekinge
· 10 806 inlägg
Mina grupper för ute-el och källare ligger på en egen UC med egen JFB. Av en anledning har även ett frys i källaren hamnat där. Jag vill ha en visualisering av JFB status så att jag slipper långa avbrott i frysen ifall att.
Jag har hittat i lådan en signallampa för DIN-skena. Kan jag koppla den över JFB ingång och utgång så att den lyser när JFB har slagit ifrån? Eller finns det bättre möjligheter?
Jag har hittat i lådan en signallampa för DIN-skena. Kan jag koppla den över JFB ingång och utgång så att den lyser när JFB har slagit ifrån? Eller finns det bättre möjligheter?
En hjälpkontakt skulle kunna fungera. Kreativa lösningar med fjärrströmbrytare och signallampor kanske också faller i smaken?T Thomas_Blekinge skrev:Mina grupper för ute-el och källare ligger på en egen UC med egen JFB. Av en anledning har även ett frys i källaren hamnat där. Jag vill ha en visualisering av JFB status så att jag slipper långa avbrott i frysen ifall att.
Kopplar du som du beskriver funkar troligen inte då nollan kopplas ochså bort i jfb. Det skulle inte vara en bra lösning säkerhetsmässigt även om det funkade. Då litar du på att du alltid har last inkopplad och om den skulle kopplas bort skulle du få spänning på den fasen.
Du kan inte ha en signallampa som normalt är på?
Du kan inte ha en signallampa som normalt är på?
Enklast är att ta hem en elektriker som lägger in frysen före jfb så slipper du fundera på signallampor etc.
Ett enkelt men bra alternativ kan vara att koppla in frysen med ett wifianslutet relä.
Antingen fast installerat eller stickpropp.
https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/
Dessa kan man sedan pinga med tex. Uptimerobot, en gratistjänst som pingar enheterna var 5:e minut.
https://uptimerobot.com/
Om den inte får svar så skickar den ett mejl.
Har haft så ett par år nu, fungerar väldigt bra.
https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/
Dessa kan man sedan pinga med tex. Uptimerobot, en gratistjänst som pingar enheterna var 5:e minut.
https://uptimerobot.com/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
Förutom att det är en dålig ide att lägga saker som kyl o frys utanför JFB. Så gör man inte idag. Och det skulle kräva fast anslutning av dem. Bättre då med övervakning av temperaturen i frysen då den kan gå sönder av andra orsaker.P Putte 9497 skrev:
Varför är det en dålig idé att lägga frysen före jfb och varför måste den vara fast ansluten då?Bo.Siltberg skrev:
För att uttag för allmänbruk ska vara skyddade av JFB. Det finns undantag för befintliga anläggningar men att gå från skyddat till oskyddat torde vara väldigt otillåtet.
Med tanke på hur ofta du skriver i olika eltrådar här och kritiserar och uppmanar till att kontakta elektriker så borde du veta detta.
Med tanke på hur ofta du skriver i olika eltrådar här och kritiserar och uppmanar till att kontakta elektriker så borde du veta detta.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 935 inlägg
Man kan använda uttaget för annat och då ska det vara skyddat av JFB.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 806 inlägg
Jag har inte anlänt i denna moderna värld. Min telefon kan inte ta emot mejl.Peter2400 skrev:
Ett enkelt men bra alternativ kan vara att koppla in frysen med ett wifianslutet relä.
[länk]
[länk]
Är du i närheten av frysen tillräckligt ofta så finns ju något sådant här som larmar med ljud om Strömmen försvinner: https://www.conrad.se/p/strombortfa...uppladdningsbara-batteri-volym-85-db-a-624418
Det borde också gå att hitta någon enkel termometer som larmar om temperaturen stiger över ett visst värde. Är man lagd åt det hållet så kan man nog också bygga något eget med diverse hemautomationsprylar och temperatursensor som kan göras hur sofistikerat som helst.
Det borde också gå att hitta någon enkel termometer som larmar om temperaturen stiger över ett visst värde. Är man lagd åt det hållet så kan man nog också bygga något eget med diverse hemautomationsprylar och temperatursensor som kan göras hur sofistikerat som helst.
För att så är reglerna.P Putte 9497 skrev:
(och det är redan utvecklat lite i andra inlägg i tråden, så jag ordar inte mer om det ifall du inte behöver ha mer info, då kan jag leverera allt från texter och utdrag från lagar och standarder och historik - till hur JFB ska kopplas in och skötas)
Och det är denna forumsektion duktig på, att lära ut vad som gäller.
Därför vore det bra om ännu fler elektriker var närvarande här, så även felen som görs inom elfirmor minskar.