15 769 läst · 41 svar
16k läst
41 svar
Sigenergy Växelriktare/batteri SigenStor
Som jag förstår går det att styra tex med Homey Pro, man kan slå bla av/på batteriet. Min tanke är att när laddning av bilen startar så stänger jag av urladdning av batteriet alternativt stänger av hela batteriet. Då kommer Tibber inte bry sig om mitt batteri och jag fortsätter få GR. Har Homey men inte fått mitt batterisystem ännu men sett i Homey att det finns styrning med modbus redan och stöd för Homey är på gång från Sigenergy. Man kan redan känna av i Homey när min laddare startar/stoppar laddning så ska nog gå att fixa när batteriet är på plats.
Då måste den vara snabb på att slå av urladdning av batteriet, märker Tibber att det inte drar ström från nätet när de slår på laddning av elbil och du har Grid rewards så brukar de stänga av Grid rewards då de antar att man har ett batteri som går emellan. Grid rewards går att be att få igång igen via deras support, men tar lite tid.
Som sagt, Tibber leverar bara el till mig i dagsläget, Sig-AIn sköter batteriet och solcellerna. Har inte elbil än. Funkar bra. Jag valde Tibber pga jag funderar över att köpa deras utrustning som ’lurar’ bergvärmepumpen så att jag kan stänga av den från mobilen under vissa tider när elen är ovanligt dyr(vintertid). Men jag undrar ju hur 2 AI system kan samarbeta, och om det kommer en ’integrering’ mellan Tibber och Sigenergy, hur skulle det fungera, och kan den då själv reglera bergvärmen(som idag inte är intelligent/uppkopplad)P Pettan_69 skrev:Hej,
Fungerar ditt batteri från Sigenergy bra när det ej är integrerat med Tibber? Tänker om Tibber vill styra t.ex smarladdning av bil, men ej vet om att du har ett batteri och därmed tar fel “beslut”. Jag funderar själv på batteri, men finns ju egentligen bara Homevolt som är integrerat med Tibber. Har svårt att förstå om det blir helt fel med batteri som inte Tibber kan styra. 🤔
I övrigt tycker jag det är svårt att få ta inån på Tibber, går inte ens att få fram ett telefonnummer trots mailkontakt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 964 inlägg
Har du en SG ready pump kan du styra den med Sigenergy systemet också. Det behövs bara 2st par-kablar mellan. Allt är färdigt i övrigt och du ställer allt själv i Appen.D Doccta skrev:Som sagt, Tibber leverar bara el till mig i dagsläget, Sig-AIn sköter batteriet och solcellerna. Har inte elbil än. Funkar bra. Jag valde Tibber pga jag funderar över att köpa deras utrustning som ’lurar’ bergvärmepumpen så att jag kan stänga av den från mobilen under vissa tider när elen är ovanligt dyr(vintertid). Men jag undrar ju hur 2 AI system kan samarbeta, och om det kommer en ’integrering’ mellan Tibber och Sigenergy, hur skulle det fungera, och kan den då själv reglera bergvärmen(som idag inte är intelligent/uppkopplad)
I övrigt tycker jag det är svårt att få ta inån på Tibber, går inte ens att få fram ett telefonnummer trots mailkontakt.
Det kommer även stöd för Shelly i nästa stora uppdatering av Sigenergys mjukvara. Beräknas komma i Maj.
Ja den sortens kontakt har jag redan haft. Men old school som jag är vet jag att man ofta löser saker snabbare och kan hantera följdfrågor som kommer upp och mer komplexa resonemang i person/telefon.Walle85 skrev:
Det här kanske är en dum fråga, men är det ett givet val att man kör med timpris som elavtal när man installerat en anläggning med solceller och batteri? Alltså, bygger en del av själva vitsen med batteriet på detta? (Typ, att man kan utnyttja batteriets lagring även på vinterhalvåret, då man inte producerar ngt, etc.)D Doccta skrev:
Gällande Timpris eller inte, så tror jag flest kör timpris då batteriet kan laddas ut när det är dyrt efter det har varit soligt och billigt. Smarta batterer kan även köra El arbitrage på t.e.x vintern (köppa billigt på natten). Dessa effekter kan man bara få med Timpris och behövs om man ska kunna räkna hem batteriet (om man nu kan det).G gurra-g skrev:Det här kanske är en dum fråga, men är det ett givet val att man kör med timpris som elavtal när man installerat en anläggning med solceller och batteri? Alltså, bygger en del av själva vitsen med batteriet på detta? (Typ, att man kan utnyttja batteriets lagring även på vinterhalvåret, då man inte producerar ngt, etc.)
Men det säger inte att batteriet ej fungerar med rörligt eller Fast elpris.
Vad är rimligt att betala för en uppsättning med Sigenergy växelriktare 17 kW och batteri 32 kWh (4 moduler) + all installation efter avdrag? Skulle bli till att byta ut existerande växelriktare, så allt runt omkring är i stort sett fördraget.
Fortsätter med ytterligare en fråga, om man har Sigenergy och en CheckWatt CM10 modul, hur funkar den styrningen sett till effekttoppar, arbitrage och stödtjänster? Tar CheckWatt över styrningen helt då och gör allt och i så fall hur bra fungerar det idag?
En annan fråga är ifall det är lätt att integrera allt detta till smarta hemmet (Homey eller HA), så att man ser status på batteri samt hur mycket man producerar samt exporterar? Eller blockar CM10 modulen den möjligheten?
En annan fråga är ifall det är lätt att integrera allt detta till smarta hemmet (Homey eller HA), så att man ser status på batteri samt hur mycket man producerar samt exporterar? Eller blockar CM10 modulen den möjligheten?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Populärt i forumet
-
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Är det dags att skippa Checkwatt
Okej pris på solcellspaket + batteri?
Kan jag reklamera mitt Saj batteriköp, klarar inte CheckWatt test
Solceller, Solfångare, Solenergi