Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Ni är helt underbara!
Rensning av hemliga luckan fixade min torktumlare också.
5 år i småbarnsfamilj, det var mycket klägg i den luckan...
Tack! På Siemens kunde jag inte ens hitta en bruksanvisning ens...
 
G
Har samma problem på en Siemens WT46 och blir till att plocka isär den då det låter som samma bekymmer. Har dock inte riktigt förstått vart den där hemliga luckan är någonstans? Måsta man ta bort sidoplåtarna först?
 
G
Så glad att jag hittade denna länken. För flera år sedan insåg jag att maskinen var korkat byggd och attnan behövde en gynekologutbildning för att komma åt att göra rent längst in efter att ha tagit ut "lådan" för rengöring.
Har haft mekaniker hemma för att lösa problemet att maskinen stannar efter ett par minuter men då har man tittat på kretskort osv. Nu hittade jag hemliga luckan och där fanns ju mkt gottigottgott. För detta krävdes ju nästan tandläkarutbildning med spegel och ficklampa. Nu går maskinen som en klocka och jag gör inget nyinköp imorgon som planerat. Tack för alla instruktioner!!! Mvh Pia
 
G
Hej, gäst från 8 dec 14, har du hittat nått på din WT46?
mvh
Roger
 
E
Tusen tack för hjälpen, att rengöra allt gegg under den hemliga luckan räddade även min torktumlare!! Äntligen får jag mjuka handdukar igen!
 
G
Stort tack för tipset! Ytterligare en E 44-10 som tumlar på efter tömning av den hemliga luckan!
 
G
Ännu en lycklig ägare till siemens torktumlare WT44E102DN som blev hjälpt av att rensa under den hemliga luckan under kondensorn... TACK!
 
T
bbb skrev:
Jag provade ovanstående tips på vår Siemens WT75000/01 torktumlare dvs rengjorde utrymmet bakom kondensatorn. Men det löste inte problemet, fortfarande tändes varningslampan och inget vatten pumpades upp till vattenbehållaren.
Det visade sig att pumpen som pumpar vattnet från det nedre utrymmet till den övre vattenbehållaren hade 'beckat' igen!

Så här löste jag problemet:
- På Siemens website finns möjlighet att ladda ner ritningar som beskriver maskinens konstruktion.
- Öppna torktumlarens ovansida, 2 skruvar.
- Öppna höger sida genom att lossa alla synliga skruvar (även de bakom NEDRE frontluckan) För att högersidan ska lossa måste den skjutas uppåt c:a 1 cm, då 'hakas den av' från front sektionen.
- Längst ned kan man se vattenpumpen som har en slang ansluten som går vidare till övre vattenbehållaren. Bredvid pumpen sitter även flottören och dess givare.
- Skruva loss pumpen och flottören (1 skruv). Lossa även kablar m.m som är i vägen.
- Pumpen är en robust 220V synkronmotor som enkelt kan testas och rengöras separat. I mitt fall snurrade propellern så trögt att den inte startade av egen kraft. Efter rengöring och MYCKET LITE olja fungerade den utmärkt.
- Öven flottör/mikroswitch och vattenbehållaren bör rengöras vid behov.

Lycka till :)
På vår WT46S11DN satt sidstycket skruvat med två skruvar innanför kontrollpanelen som lossades lätt med de synlig skruvarna (tre på framsidan och en liten på höger sida). Sen fick man skjuta sidstycket bakåt för att det skulle lossa från framstyckets plaststyrningar. Så några annorlunda saker, men sen fick man pilla lite för att lossa pumphuset. Men då kom man åt både pumpen och flottören som båda var lätta att öppna och rengöra.
 
T
gäst skrev:
Hej, gäst från 8 dec 14, har du hittat nått på din WT46?
mvh
Roger
På WT46 sitter "hemliga luckan" bakom/under kondensorn. Ta ut den och längst in i utrymmet finns en lucka med två snäpplås på. För att öppna den behövs alltså inte någon nermontering.

Dock räckte det inte att rengöra det utrymmet för oss då geggamojan sprider sig till pump- och flottörutrymmet som man kan känna till vänster ner i utrymmet under luckan. Har flottör eller pump geggat ihop återstår bara nedmontering för att komma åt.
 
G
Tusen tack! Att rengöra utrymmet fixade även vår WT44E103DN. Luckan under kondensorn är enkel att få bort med hjälp av en smal kniv i framkant och sedan dra spärrarna i de främfre hålen mot dig med hjälp av ett finger. Tråkigt att Siemens inte nämner något om detta (tydligen vanliga) fel bruksanvisningen.
 
G
Hej. Jag har precis flyttat in i vårt nya hus med samma problem som ovanstående. Jag hittar dock inte den hemliga luckan och undrar om den är borttagen hos oss. Under kondensorn så finns det ett hål där röret mellan vattenbehållaren och nåt annat är. Är det den hemliga luckan eller sitter den ytterligare längre in? I det hålet är det mycket vatten och väldigt svårt att göra rent eftersom röret går nästan ända fram till "väggen". Kan jag vara på rätt ställe eller ska jag ännu längre in och rota?
Vår tvätt blir i pricip torr men inte helt och sen går den några minuter och sen slutar. Om och om igen. Är det detta ni upplever också? Trodde först att det var sensorerna för fukten men jag har försökt att gnugga lite på dessa och det hjälper inte. Tackar för svar.
 
G
Mycket bra tråd.
Har en Siemens E44-10. Har gjort rent överallt, även den hemliga luckan. Tyvärr hjälpte det inte. Jag kan inte hitta den lilla, lilla röda knappen. Har letat och letat. Finns det någon vänlig själ som kan beskriva lite närmare var den finns eller kanske till och med att fota den. Tack på förhand.
 
G
Tack för för tipset om den hemliga luckan.nu går maskinen igen
/martin
 
G
Tack för all hjälp, jag tog hjälp av alla dessa tips för att få min att fungera. Ingenting hjälpte, fick dock en mycket renare och finare maskin.

Mitt problem var att startlampan blinkade och pep två gånger när man tryckte på den.

Tillslut fick jag den att fungera med ett välriktat och kraftigt slag precis till vänster om startknappen å vips! Så var den igång ? tänka sig att det var så enkelt haha
 
M
Rengjort på min E4438...nu återstår att se om det räcker eller om jag måste ta ner sidan för att komma åt pump och flottör...Det var lite pilligt att få upp luckan. Jag behövde komma in med något att bända med samtidigt som jag höll in snäppspärrarna som håller luckan på plats. Man önskar att man hade tre armar i vissa lägen. :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.