Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Utan ovanstående råd hade jag aldrig vågat mig på det här. Garantin har nyligen gått ut, torktumlaren börjar nog närma sig 3 år. Idag ville den inte starta. I stället började de flesta lampor blinka, den pep tre gånger och fortsatte att blinka.
Det var svårt att få av vänster sidoplåt. Når den väl var borta gick det lätt att göra rent under hemliga luckan, under och i lilla pumpen. Nu är den hopskruvad (nästan i alla fall, det blev 5 skruvar över:O). Den fungerar i alla fall som ny igen!

Har någon mer tekniskt begåvad tips om rätt och enkelt sätt att avlägsna vänster sidoplåt?
 
G
Tack för kanonbra inlägg! Nu torkar även vår torktumlare som aldrig förr. Var väldigt nära att ringa hit en servicetekniker. Håller med om att det var väldigt meckigt att ta bort sidoplåten, det hade nog gått ändå men det var betydligt enklare att se och göra rent med den bortttagen.
 
M
Lyfte på hemliga luckan och gjorde rent, och nu funkar tumlaren igen. Tack för tipset. Tyvärr skruvade jag bort sidostycket helt i onödan innan jag såg hur enkelt det skulle vara att peta upp luckan genom hålet i fronten (för kondensorn). Han med spegeln var smartare än jag!

Hemliga luckan har plan ovansida och sitter horisontellt långt in under kondensorn. Den har två spärrar som man skall dra lite mot sig (eller var det tvärt om), innan man kan lyfta på hemliga luckan och ta bort den. Sedan är det bara att gegga ner ena handen i hålet och fiska upp den äckliga sörjan av damm och vatten.

Det verkar som om indikeringen funkar så att vattnet helt enkelt rinner över kanten på behållaren, och ner genom en slang till lådan under hemliga luckan. Där indikeras nog vattnet med hjälp av en flottör eller liknande. Förmodligen rinner vattnet sedan tillbaka långsamt någonstans varifrån det pumpas upp till behållaren igen med den vanliga pumpen, annars skulle nog inte tumlaren kunna startas igen förrän vattnet i lådan dunstat. Många spekulationer blir det ibland ;)

Jag undrar om man helt enkelt kan spola rent lådan under hemliga luckan genom att ställa tumlaren på ett golv som tål vatten, och sedan fylla på med en massa vatten i facket för behållaren tills geggan kommer ut någonstans. Någon som vågar prova?
 
Tror inte på spolning...

Om det är samma modell som min så tror jag att geggan kommer att samlas vid lilla pumpen och sätta igen den - och då får man ta bort svåra vänsterplåten i alla fall. Nästa gång den krånglar skall jag undersöka om det går att göra en egen lagom lucka i vänsterplåten så att man lätt kommer åt pump och hemliga utrymmet.
 
  • Gilla
Hasse-Basse
  • Laddar…
G
Helt genialt! Fant luken og nå funker også min tørketrommel igjen. Den har jo delvis ikke funka på snart 2 år...
Tusen takk for hjelpen...
 
För att bespara er andra en undersökningskostnad på 900:-....Hade problem med vår torktumlare E 44-10, gick några minuter utan att bli varm och sedan började den pipa och översta och nedersta lampan blinkade.Skruvade isär hela eländet och rengjorde hemliga luckan, kollade pumpen, slangar, ja det mesta jag kom åt.Bra nu borde den funka, körde igång eländet,,,, men tro inte att den funkade för det!!!Ja ja vänta på tekniker...Det visade sig vara överhettningsskyddet söm löst ut. Skruva av bakstyvket o tryck in den lilla,lilla röda knappen sim sitter högt up på några sladdar.Problem kom sig nog av att jag inte rengjort kondensorn på länge och således hade maskinskrället blivit för varm.Hoppas nu att någon sparar några hundrlappar, vilket jag inte gjorde...WK
 
N
Jag vill också tacka för de lysande instruktionerna - tumlaren funkar numera klanderfritt!!! :)
 
D
Stort tack till alla tips, inte minst om "hemliga luckan"!
Det löste även mitt problem och besparade mig en dryga 10 laxar för en ny maskin...
Ja, vad gjorde man före internet´s tid?? Well, la förmodligen tusenlappar på service eller ännu fler för en ny maskin.
Vad som är förunderligt, är ju att Siemens support inte kan ge sådana här tips till självhjälp! Det är bevisligen ett mycket vanligt problem och en rengöring man bör/blir tvungen till att göra med jämna mellanrum.
Rent av småaktigt och oprofessionellt att inte kunna ge sådana här enkla tips.
Än en gång stort tack till alla här!
 
G
Det løste seg da jeg forstod at kondensrommet var luken nederst til venstre:). Der var jammen den hemmelige luken! Genialt.
 
G
Gjorde också rensning i hemliga luckan på vår Siemens från 2006. Fungerar nu utmärkt !
 
G
Efter mycket pyssel med kort vattenmatarslang samt montering ovan tvättmaskin så fick jag bort baksidan, inte sidoplåten.
Där högst upp fann jag den lilla röda säkringen, skönt ljud som blir när man trycker på den och förstår att den var utlöst.

Tack detta forum för hjälpen!
 
G
Tack alla tråddeltagare! Jag har en Siemens E44.3M. Jag har idag hittat såväl den hemliga luckan som den utlösta lilla röda säkringen. Rensat och fixat och säkert har jag sparat en tusenlapp :)
 
V
Stort tack för hjälpen!
 
G
Tack Wilkla för ditt tips! Löste även mitt problem.
 
G
Takk for tips! Fant mye lo i den luka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.