205 043 läst · 202 svar
205k läst
202 svar
Siemens diskmaskin felkod E15
Hm jag verkar inte vara ensam här...
Samma meddelande.
Jag lutade maskinen åt sidan och det kom lite vatten, så tydligen en läcka någon stans.
Skruva sockelplåten och kikade in framifrån, där ser allt torrt ut, även runt "brunnen" där den magiska packningen ska ligga.
Blir dagens bestyr att försöka få igång den.
Samma meddelande.
Jag lutade maskinen åt sidan och det kom lite vatten, så tydligen en läcka någon stans.
Skruva sockelplåten och kikade in framifrån, där ser allt torrt ut, även runt "brunnen" där den magiska packningen ska ligga.
Blir dagens bestyr att försöka få igång den.
Jahaja, så åkte även jag på samma problem. Jag får tacka alla på tråden för info hur man löser Siemens E:15 fel.
Jag tog bort luckan nedtill och torkade ur med hushållspapper, attans trångt, och så har jag dragit åt skruvarna inne i maskinen som håller bottentråget (eller vad det heter) och nu fungerar det! Men det lär väl inte dröja så länge tills man måste skaffa en packning.
Jag tog bort luckan nedtill och torkade ur med hushållspapper, attans trångt, och så har jag dragit åt skruvarna inne i maskinen som håller bottentråget (eller vad det heter) och nu fungerar det! Men det lär väl inte dröja så länge tills man måste skaffa en packning.
Har haft samma problem. Första gången sköljde jag ur sidan, sedan gick det ett tag. Nästa gång det hände använde jag garantin (5år) De kom ut och bytte en packning i bottenplattan. Tydligen kardinafel på dessa maskiner. Har nu gått 3 år till utan problem.
I mitt vattenpaket fanns en fettpropp. Om jag tolkade kanalsystemet rätt, en överströmningskanal som leder tillbaka lite vatten till maskinen när avloppet inte kan svälja hela flödet från pumpen. Är den igensatt blir det ett övertryck och vatten trycks ut i botten på maskinen. Den kanalen sätts lätt igen.
Ok.
Jag har servat så många maskiner med detta vattenpaket där det varit stopp avloppet under diskhon. Maskinen har försökt pumpa ut vattnet men inte kunnat. Detta har inte resulterat i översvämning i maskinen utan bara e24/e25 när maskinen inte kunnat tömma. Har aldrig behövt skölja ut vattenpaketet.
Jag har servat så många maskiner med detta vattenpaket där det varit stopp avloppet under diskhon. Maskinen har försökt pumpa ut vattnet men inte kunnat. Detta har inte resulterat i översvämning i maskinen utan bara e24/e25 när maskinen inte kunnat tömma. Har aldrig behövt skölja ut vattenpaketet.