Ja det är långa leveranstider just nu tyvärr.

Nej, jag skulle inte koppla så. Du kopplar ju 230v in bakvägen, på dimmerns utgång. Den kommer förmodligen gå sönder, men du får testa på eget bevåg ;)

Jag skulle kopplat en trappbrytare i stället, vänd åt "andra" hållet. Dvs på L där inkommande fas brukar vara så kopplar du fasen ut till belysningen. Och på de två pilarna, som i vanliga fall är utgående, så lägger du fast fas på den ena och dimmerns utgång på den andra. På så sätt kan du välja mellan fast 230v eller dimrad 230v, utan någon risk att förstöra dimmern.

Elektrisk kopplingsschema för Shelly-dimmer med befintlig trappströmbrytare och anvisningar för korrekt inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan förutsätter ju alltsammans att ledbelysningen är dimbar, men det är ju en annan sak.

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Alltså, nu kanske jag är korkad, eller så är det bara för sent på kvällen för att hjärnan ska fungera..
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på en Shelly Plug och en Shelly Plug S?
Har just börjat intressera mig för det hela och tänkte att man kanske ska börja lite enkelt innan man river ut alla uttag och knappar i hela huset för att stoppa dit puckar...

Den stora Shelly plug klarar högre belastning än den lilla Shelly plug S. Så den stora är mer lämplig till större laster såsom tex torktumlare eller kanske en större 230v värmefläkt.

16A/3500w mot 12A/2500w (vet inte varför A och W värdet inte stämmer överrens)

Men å andra sidan är den lilla mycket snyggare och kompaktare, så för mindre laster så hade jag gått på denna. Den lilla har också en intern tempsensor som mäter temperaturen på kretskortet och stänger av sig själv ifall det skulle bli för varmt där inne, som en extra säkerhetsgrejj. Dessutom är den 10 euro billigare.

Jag har köpt 2 st för test och de har fungerat bra under den korta tiden jag haft dem (styrt adventsstake och julgran/stjärna i fönstret som tänts och släckts via ett schema), så jag beställde 4 st till i går. Ska styra lite mer julpynt i fönstren är väl tanken.

Den lilla pluggen är åter i lager den 13 jan och de har fortfarande lite backorders sedan black friday de inte har fått iväg, så räkna med längre leveranstid än vanligt.

Värt att veta är att 2 st brevid varandra i ett exxact uttag (tror jag det var, kan leta reda på bilden) är trångt, så trångt att de kommer luta lite. Tror att det var Fibaro som var ännu lite mer kompaktare och fungerade utan problem brevid varandra. Men då är det ju inte wifi längre.

Det verkar vara prisvärda produkter och väldigt öppna, du kan köra deras egna tjänst om man vill komma igång, styra via http kommandon eller MQTT från tex Homeassistant om man hellre vill gå den vägen.

Det jag har märkt under den korta tiden jag haft är att ibland har någon enhet gått offline, i mitt fall en inbyggd Shelly 1 PM, men startade jag om routern så hoppade den igång igen. Sedan har de haft en väldigt stor ökning av användare, så deras servrar fick sig en uppdatering i går. Innan dess så kunde man få hål i sin statistik över förbrukningen eftersom den sparades i deras moln.

Shelly 3EM 3-fas energimätare och tre separata 120A strömklämmor för att logga förbrukning.
Skapa konto

https://shop.shelly.cloud/shelly-3em-wifi-smart-home-automation

För er som missat de så släppte dem i går 1000 st Shelly 3EM till reducerat pris. Det är en 3-fas mätare där man kan logga förbrukningen på alla 3 faser via strömklämmor. Montera en på inkommande matning och du har stenkoll på förbrukningen och ev snedbelastning, Det går också att logga 3 st separata 1-fas laster. Inbyggd reläutgång som kan styra en kontaktor om man så vill.

Det nedsatta priset gäller i 20 timmar till, förutsatt att inte antalet tar enheter tar slut före dess.Rabatterat pris 79 EUR inkl 3 st 120A klämmor. Börjar levereras ut den 20e jan.

Nackdelen som jag ser det är att det är lite väl stora klämmor för våra behov, sällan vi har 120A in i en vanlig villa och med mindre klämmor borde den bli noggrannare. Sedan är frågan varför de har "designat" fronten så den är rund, hade varit bättre att haft en fyrkantig front så den matchade resten av produkterna på din skenan i centralen.

Men har beställt 1 st för test. Sätter man en ytterligare på tex värmepumpen så kan man ju se hur mycket som går till uppvärmning och hur mycket som går till övrig förbrukning.

R
Kul att de lanserar nya produkter, men de bör först och främst få koll på leverans och support.

Jag beställde saker den 2/12 och har fortfarande inte fått leverans. Kundtjänst svarar inte heller på när de kan leverera. Uruselt.

Fick äntligen hälften av vad beställde den 22/10, resten är på väg enligt mitt tracking number...
Ska testas men vet inte var än...:crysmile:
1PM och Button.

• Shelly 1PM och Shelly Button IoT-enheter på ett bord med förpackningar och ett paket.
    Skapa konto
Dryga leveranstider! :/

Vad hade du beställt mer då? :)

Vad fick du för uppgift om leveranstid när du beställde? Lade en beställning idag och fick 23 jan som beräknad dag för skeppning...

R
Jag fick 3-7 dagar i orderbekräftelsen. Innan jag lade beställningen tror jag inte det stod mer än att varorna var i lager.

J Jsson83 skrev:
För er som missat de så släppte dem i går 1000 st Shelly 3EM till reducerat pris. Det är en 3-fas mätare där man kan logga förbrukningen på alla 3 faser via strömklämmor.
Den där får du gärna berätta mer om när den har anlänt och är installerad.
Intresserad av noggrannhet, vilka mätvärden (A, V, W, Wh m.m.) man kan få ut.

R RoAd skrev:
Kul att de lanserar nya produkter, men de bör först och främst få koll på leverans och support.

Jag beställde saker den 2/12 och har fortfarande inte fått leverans. Kundtjänst svarar inte heller på när de kan leverera. Uruselt.
Ja, de ligger lite efter för tillfället. Förstår att folk blir irriterade.

R RoAd skrev:
Jag fick 3-7 dagar i orderbekräftelsen. Innan jag lade beställningen tror jag inte det stod mer än att varorna var i lager.
Det är väl ett standardsvar. Tycker de har lite konstigt system, att det ska ta så många dagar innan de ens börjar packa produkterna (även om de finns i lager). När de väl fått iväg dem så gick det snabbt för min del iaf (DHL).

T tompaah7503 skrev:
Den där får du gärna berätta mer om när den har anlänt och är installerad.
Intresserad av noggrannhet, vilka mätvärden (A, V, W, Wh m.m.) man kan få ut.
Ja, det råder lite funderingar från flera gällande noggranheten då det är 120A strömtrafos som skickas med. På den 2 kanaliga kan man välja 50A eller 120A trafos. För oss i Sverige och en normal villa så räcker ju 50A väldigt långt. Hellre 50A med bra noggranhet än 120A med sämre. Sedan om det spelar någon roll i praktiken vet jag inte.

Tänkte placera den på inkommande matning. Då kan man lätt se om det är några snedlaster eller liknande, det kan man aldrig få ut från en vanlig elmätare där man mäter lysdiodens blinkningar. Dock bör ju en riktig elmätare vara noggrannare vad det gäller förbrukningen än dessa. Dock ska strömtrafona vara kalibrerade mot enheten och de skriver 99% noggrannhet vad det nu är värt. På 100A så kan den visa 1A fel då?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
När jag beställde så hade dom inte släppt Button och sen blev den ytterligare försenad i produktionen, efter detta så gick Shelly ut med nyheten att Button skulle komma i svart så jag ändrade min order till två vita och tvås svarta med 1PM i.
Sedan har det blivit kaos hos posten i Bulgarien så mitt paket låg där 5/12 till 23/12, 30/12 kom paketet till Sverige där det legat fram till igår när det började röra på sig.
Nästa gång tar DHL som frakt alternativ...

Ja just posten i Bulgarien som slutade (!) ta emot försändelser, för att de hade så mycket att göra får man ju hoppas är en engångsförteelse. Jag tog faktiskt standard frakt nu för att kunna jämföra frakttiderna, och för att de inte kommer skicka 3EM förrens efter den 20e ändå. Tills dess hoppas jag att de har kommit ikapp.

Men det verkar rulla på, de sålde slut på de 1000 första 3EM på mindre än ett dygn.

Undrans om den där 3EM kan mäta vilken riktning strömmen går? Jag har solel och såna där grejor som tittar på elmätarens blinkande lysdiod duger inte, dioden blinkar lika friskt vare sig jag köper eller säljer el för ögonblicket.

Ja, det ska de klara av om jag har förstått det rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.