Ja det låter ju bra! Bättre än jag trodde faktiskt.... :)

Beställer du från shellys egna hemsida? Vad är leveranstiden för dig?

ska nog också gå in och beställa ett gäng olika puckar. behöver utöka, hade varit gött att ha eluttag med tidsstyrning nu när all julbelysning är uppe!
Sen hade jag också velat ha till motorvärmaren, samt några pluggar att sätta bakom tvätt, torktumlare, torkskåp samt luftvärmepump för att läsa av energiförbrukningen!
 
Jag har beställt från deras egna hemsida shelly.cloud båda gångerna. Första gången beställde jag 11 november, de skickades 19 november och 27 november hade jag mina Shellys hemma. Hade turen att beställa före Black Friday för 4 december skickade Shelly ut ett mail som konstaterade "During only 4 days we have accomplished more than what we have done in previous years.". De som beställde på Black Friday eller Cyber Monday fick rabatt på några av Shellysarna, men leveranstiden blev längre än tidigare. Just nu så är det några puckar som kommer in först 17 eller 19 december, Shelly 4PRO är helt slut. Det går bra för dom. :D
 
Är det någon elkunnig som kan svara på om en Shelly dimmer skulle fungera ihop med mina takspottar??

Hand håller en Hidealite LED-drivdon för takspotlights med specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en blå LED-drivare med kopplade kablar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska inte vara något problem, hur dimmar du idag?
 
Med en såndär vrid dimmer....
 
C crazytok skrev:
Med en såndär vrid dimmer....
Då kommer det fungera lika bra med en Shellydimmer.
 
Och denna sätter jag då bakom min befintliga dimmer, fast byter denna mot en tryck knapp som är återfjädrande. Befintliga drivers till mina led'ar låter jag vara som dom är?

Jag har i tv rummet 3st väggbrytare, varav 2st är vrid dimmers. Men det räcker ändå med EN shelly dimmer va?
 
C crazytok skrev:
Och denna sätter jag då bakom min befintliga dimmer, fast byter denna mot en tryck knapp som är återfjädrande. Befintliga drivers till mina led'ar låter jag vara som dom är?

Jag har i tv rummet 3st väggbrytare, varav 2st är vrid dimmers. Men det räcker ändå med EN shelly dimmer va?
Har du 2 dimmers som styr samma spotar?
Det finns 2 olika kopplingsscheman som du kan välja mellan,
Elektriskt kopplingsschema för en Shelly-dimmer med två dimmers som styr spotlights, inklusive kablar märkta L och N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för dimmer med etiketten Shelly Dimmer som visar anslutningar för flera spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle säga att om du vill dimma med knapp så är det endast den senare av ovan som du kan använda. Jag tror dock att du kan ha en momentan för upp och en för ned dimmning (I1 och I2). men bättre att använda I2 till en scen.
 
"OM jag vill dimma med knapp"... Har jag något alternativ? Jag kan väl inte använda mina vrid dimmers?

Aha, kan jag sätta l2 till en scen? Så att den ställer in sig på tex 20% belysning vid ett knapptryck direkt? Det kan ju vara lite smutt isf.
 
C crazytok skrev:
"OM jag vill dimma med knapp"... Har jag något alternativ? Jag kan väl inte använda mina vrid dimmers?

Aha, kan jag sätta l2 till en scen? Så att den ställer in sig på tex 20% belysning vid ett knapptryck direkt? Det kan ju vara lite smutt isf.
Kan ju dimma med app eller din automasion. Med scen menar jag att du använder någon Controller. Jag har bara haft den i testbänk än så länge men det funkade bra, jag använde actionurl till att skicka json men nu när jag tänker på det så kan man ju skicka till sig själv så att säga med ex 20% dim
 
Ja just nu verkar det vara lite kaos för Shelly, många beställde under black friday och de fick massor att göra, webshoppen gick ner/gick segt etc. Priserna var ju redan låga innan menar jag. De har fått ta in extrapersonal för att ha någon möjlighet att hinna ikapp.

De skickar inte orderna i samma ordning som de kom in vilket blir lite konstigt. Jag beställde 2 dimmers, 2 väggswitchar och 2 2 kanaliga inbyggnadsswitchar den 29e och fick order id 122xxx, dessa står fortfarande som pending. Men några dagar senare beställde jag 4 st 1PM, 2 dec. Dessa packades och skickades med DHL express och kunde hämta dem 10 dec, dvs 8 dagar senare. Order id 134xxx. Det tog alltså 4 dagar för dem att packa 2 små kartonger i en påse och skicka, så nog har de fullt upp. Dock verkar detta vara deras vanliga handläggningstid, så vet inte varför det tar så många dagar om allt finns hemma. Men antar att man är bortskämd.

Men DHL frakten tog då bara 2-3 dagar, så den var snabb och inte så stor merkostnad mot "standard" frakten.

Dock har jag nu väntat snart 2 veckor och inget har hänt med den första ordern, konstigt att de inte levererar dem i ordning. Min misstanke är att 2.5 som jag beställde tagit slut. Men de har inte meddelat något. Webshoppen borde ju hålla koll på hur mycket de har sålt och veta vad som finns i lager kan man tycka.

Men hursom, ska bli spännande att se hur bra de fungerar när de kommer på plats.
 
Ja det känns som att dom växer lite snabbare än vad dom klarar av att hantera. Både leveransproblem och en del kvalitetsproblem....

Fortfarande en bra produkt, men jag kan tycka att dom borde ta en paus från att leverera nya produkter ett tag. Och se till att få en stabil tillverkning på det dom redan har nu.
Men dom verkligen pressar ut nya prylar....

Raka motsatsen mot Plejd faktiskt. På både gott och ont! :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det visade sig att mina misstankar stämde, 2.5an tog slut i lager och därför ordern blev fördröjd. Men i går dök de äntligen upp! Beställde 29e nov och lev 20e dec med DHL frakt. De som valde standard frakt verkar få vänta ett tag då posten i Bulgarien slutade ta emot brev för de hade för mycket att göra..

Lite skillnad i storlek mot den gamla Nexa pluggen! Dessutom går led belysningen att stänga av, till skillnad från den på Nexa som lös väldigt starkt i sovrummet. Fick tejpa den ett par vändor för att bli av med ljuset.

Nu har jag testat lite med deras app, och den gör väl det mesta man vill. Men ska ändå testa Homeassistant för att kunna göra lite mer avancerade saker.

Då jag har en synologynas så har jag installerat docker och den homeassistant som flest använder i docker. Så nu behöver jag inte låta homeassistant snurra på en Raspberry utan har den på något som ändå är igång.

Nu återstår bara att lära sig hur det hela fungerar med MQTT och liknande. Kul!

Smart home-produkter från Shelly inklusive switchar, dimmers och plugs på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny smart plug jämfört med gammal Nexa plug, båda oanslutna på ett brunt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Beställde två Shelly 1PM och en Shelly Dimmer 10 december. Båda sades då finnas på lager. Idag har orden packats och skickats från Bulgarien. Tydligt att det är fler än vi som uppskattar deras grejer. :)

Då jag gillar redundans så tänkte jag koppla in min Shelly Dimmer parallellt med befintlig strömbrytare till fasadbelysningen. Om strömbrytaren är avslagen så lyser led-belysningen så starkt som Shellyn vill. Om strömbrytaren slås till så lyster fasadbelysningen med full styrka.

Någon som tror att detta kan bli ett problem?

Schématisk bild av en elinstallation med Shelly Dimmer och befintlig strömbrytare ansluten till fasadbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är medveten om att ingångarna till Shellyn kan användas för att uppnå samma funktion, men då förloras redundansen. Om det elektrisk är ok för dimmern att kopplas in så här är det så det blir till att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.