Får en ny luft-luft värmepump installerad om en vecka och skulle gärna mäta förbrukningen på denna. Det handlar om en Mitsubishi Hero LN35, ansluts med 1 fas, 13A säkring.
Ni som har bättre koll på utbudet idag, vilken Shelly skulle ni rekommendera?

tveksamt tveksamt skrev:
Får en ny luft-luft värmepump installerad om en vecka och skulle gärna mäta förbrukningen på denna. Det handlar om en Mitsubishi Hero LN35, ansluts med 1 fas, 13A säkring.
Ni som har bättre koll på utbudet idag, vilken Shelly skulle ni rekommendera?
Den har inte redan inbyggd mätning av förbrukningen?

P Pin skrev:
Den har inte redan inbyggd mätning av förbrukningen?
Vad jag förstår har den en uppskattad/beräknad förbrukning, skulle gärna kunna mäta själv också.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
R
tveksamt tveksamt skrev:
Funderar på denna, den borde väl kunna funka:
[länk]
Är du Amazon prime-medlem så får du den för 118:- hem till dörren.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Är du Amazon prime-medlem så får du den för 118:- hem till dörren.
Det var ditt inlägg i tips-tråden som fick mig att inse att jag behövde se över saken. 😉
Så tack!

Ska se om man hittar något annat man behöver i samma order bara.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag hade nog tvekat om att ha en där strömmen går igenom för att driva något sådant, i alla fall inte en sådan här billig Shelly produkt. Men det beror ju lite på om det är huvuduppvärming etc med. Men en med klämma runt hade jag rekommenderat istället tex en Shelly EM. Finns ju även varianter för att sätta i elskåpet om det finns plats.

• Gilla
Jsson83
  • Laddar…
R
J Jensa86 skrev:
Jag hade nog tvekat om att ha en där strömmen går igenom för att driva något sådant, i alla fall inte en sådan här billig Shelly produkt. Men det beror ju lite på om det är huvuduppvärming etc med. Men en med klämma runt hade jag rekommenderat istället tex en Shelly EM. Finns ju även varianter för att sätta i elskåpet om det finns plats.
Visst, det blir förvisso en extra komponent i ledningsvägen till pumpen. Men det är inte något relä utan bara en resistor (med väldigt lågt motstånd) i serie med med matningen. Det är m.a.o. väldigt osannolikt att shellyn kan gå sönder på något sätt som gör att VPn slutar fungera.

Men ja, en klämma är ju helt riskfri.

Ah jag läste faktiskt inte om den, de är ju lite dåliga på att namnge sina produkter får jag säga. Alla andra 'PM' produkter är ju med relä också. Då är det ju lite bättre än en med relä i alla fall. Som sagt, det beror på hur "viktig" felfri funktion är för värmepumpen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
S
Vågar man köra 2 st infravärmare á 1000W (2000W) på en Shelly Plus 2PM? I det här fallet kommer den vara monterad i en apparatdosa bakom en kronbrytare, varav den andra knappen kommer styra enklare belysning. Shelly Plus 2PM ska klara 10A per kanal, vilket ju blir 2300W. Men är lite rädd över värmeutvecklingen där i väggen...

Nu används egentligen aldrig infravärmen och när den väl används kan man ju lägga in så att den stänger av automatiskt efter typ en kvart eller något.

Vad säger ni? Är det att leka med elden?

B
Vill minnas att det är invändig tempmätning som stänger av shellyn om den blir för varm. Gäller kanske inte just denna, har bara sett att jag har det på några (eller möjligen alla shelly som jag har)

Är den godkänd för 2300W så borde du väl kunna köra 2000W? Det är ju som du säger inte så lång tid man kör infravärme heller. Det kan nog vara klokt att lägga in automatiskt avstämning efter en tid.

Minns en bekant som på vårkanten upptäckte att infravärme stått på hela vintern. De hade fikat på hösten en gång och glömt bort den. Det var back in the days när man hade årlig manuell avläsning av elmätaren, så det blev en ganska kostsam erfarenhet...

• Wow
kashieda
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Vågar man köra 2 st infravärmare á 1000W (2000W) på en Shelly Plus 2PM? I det här fallet kommer den vara monterad i en apparatdosa bakom en kronbrytare, varav den andra knappen kommer styra enklare belysning. Shelly Plus 2PM ska klara 10A per kanal, vilket ju blir 2300W. Men är lite rädd över värmeutvecklingen där i väggen...

Nu används egentligen aldrig infravärmen och när den väl används kan man ju lägga in så att den stänger av automatiskt efter typ en kvart eller något.

Vad säger ni? Är det att leka med elden?
Jag föreslår att du inte styr något annat än en kontaktor med en shelly. Skulle *aldrig* köra sådana laster genom en shelly, även om den har specifikation för det.

S
MathiasS MathiasS skrev:
Jag föreslår att du inte styr något annat än en kontaktor med en shelly. Skulle *aldrig* köra sådana laster genom en shelly, även om den har specifikation för det.
Hmm, har för dålig koll på sådant här, men skulle man kunna styra så att Shelly bakom kronbrytaren helt enkelt går till en kontaktor, som i sin tur hämtar sin ström från annat håll och sedan går till infravärmarna. Är det så du kanske menar?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.