T tompaah7503 skrev:
Det som nästan bara går att göra i Home Assistant och inte Shellys egna tjänst är styrning på elpriset.
Det brukar vara nästa logiska steg i tanken, att börja styra på elpriset, så jag vet inte om det är lika bra att gå på Home Assistant direkt.
det var bra, ska kollar på deras app first sen ser om Homa Assistant behövs för mitt behov.
sista halv år har det varit billigt mellan midnatt och kl 5 och då kan vi kör varm vatten för vatten buren golv värmera.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Har nu införskaffat och installerat en Shelly 3EM till min värmepump IVT HT C6.

Enligt elektriker behövdes ingen extra avsäkring. Shelly:n är inkopplad innan arbetsbrytaren och mäter de tre faserna. Appen presenterar faserna induviduellt samt totalförbrukning i kWh. Relädelen i Shelly3EM har anslutits mot pumpens externingång som går mot en av 4 valbara inställningar för vad pumpen ska göras.

Har även fått in shelly:n i home assistant. Nästa steg är att styra mot timpriset.
det här låter exakt vad jag vill göra men med en IVT 490.
"Relädelen i Shelly3EM har anslutits mot pumpens externingång"
vad betyder den här? är det nåt extra elektiker ska göra med själva IVT eller är allt gjört i huvud elskåp?
 
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
tack för svaret!!
det verkar var en Shelly 3EM och deras app för mitt behöv.

är shelly 3EM en enkel installation, för mig en elektriker behöver gör detta jobb i huvud elskåp?
För en elektriker är det en enkel installation om det finns utrymme i skåpet, klämmorna och enheten i sig tar en del plats.
Om detta är något att ge sig på för hempul är en annan sak, det måste du själv avgöra om du kan. Är du minsta osäker ska du låta bli i alla fall.
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
Morgan Rody Morgan Rody skrev:
Behöver inte var Shelly 1, men jag vill kunna tidsstyr mitt IVT 490 och ser förbrukning.
Jag har använt en Shelly Plus 1 för att styra min Nibe 360P lite halvsmart så där. Jag stänger av elpatronerna mellan kl 17-20 då elpriset oftast har en topp. Jag vet inte hur mycket det gör på elförbrukningen i längden men vi gör ett försök.

Kl17-20 så slår relät till och elpatronerna körs inte. Men om jag ser att elpriset är lågt eller att toppen uteblir så stänger jag av schemat så att det inte körs den dagen.
På kvällen körs ett script på Shellyn som återaktiverar schemat så att det körs nästa dag.

Det blir en manuell hantering men jag tror att det kommer att funka hyfsat. Hör av dig om det verkar intressant.
 
  • Gilla
Morgan Rody
  • Laddar…
M MrH skrev:
Jag har använt en Shelly Plus 1 för att styra min Nibe 360P lite halvsmart så där. Jag stänger av elpatronerna mellan kl 17-20 då elpriset oftast har en topp. Jag vet inte hur mycket det gör på elförbrukningen i längden men vi gör ett försök.



Kl17-20 så slår relät till och elpatronerna körs inte. Men om jag ser att elpriset är lågt eller att toppen uteblir så stänger jag av schemat så att det inte körs den dagen.
På kvällen körs ett script på Shellyn som återaktiverar schemat så att det körs nästa dag.

Det blir en manuell hantering men jag tror att det kommer att funka hyfsat. Hör av dig om det verkar intressant.
Jag har samma installation på min F750, öppet mellan 01-05, stängt övrig tid. Funkar fint. Det jag funderat på är en regel som öppnar ifall spotpris understiger säg 50% av månadsmedelpris. Tips på hur man kan fixa det mottages tacksamt.
 
R
N Nikorasu skrev:
Det jag funderat på är en regel som öppnar ifall spotpris understiger säg 50% av månadsmedelpris. Tips på hur man kan fixa det mottages tacksamt.
Det är omöjligt eftersom du inte vet priserna mer än en dag i förväg.
 
R RoAd skrev:
Det är omöjligt eftersom du inte vet priserna mer än en dag i förväg.
Varför skulle det vara omöjligt - att jämför nästa timmas pris med föregående 30-dagarsmedel. Inget omöjligt i det.
 
N Nikorasu skrev:
Varför skulle det vara omöjligt - att jämför nästa timmas pris med föregående 30-dagarsmedel. Inget omöjligt i det.
När du skrev ”månadsmedelpris” tolkade RoAd det, väldigt rimligt, som det månadsmedelpris som är ges månad för månad, inte som ett rullande 30-dagars medel.

Den 5e oktober kan man inte veta månadsmedelpris för oktober, men givetvis de 30 senaste dagarnas medel, men det är två olika saker.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
När du skrev ”månadsmedelpris” tolkade RoAd det, väldigt rimligt, som det månadsmedelpris som är ges månad för månad, inte som ett rullande 30-dagars medel.
Ja, för att göra det enkelt kan man jämföra med hela föregående månads medelpris, och skippa det rullande medelvärdet. Så, i praktiken jämföra två publicerade värden och fatta ett på/av beslut inför början av varje timma.
 
N Nikorasu skrev:
Ja, för att göra det enkelt kan man jämföra med hela föregående månads medelpris, och skippa det rullande medelvärdet. Så, i praktiken jämföra två publicerade värden och fatta ett på/av beslut inför början av varje timma.
Månadssnitt i september=2,286 kr och i oktober=0,806.
Inte helt lätt att dra någon slutsats av det kanske?
 
M MrH skrev:
Månadssnitt i september=2,286 kr och i oktober=0,806.
Inte helt lätt att dra någon slutsats av det kanske?
Säg att vi lägger ribban på 40% underpris till en början. Regeln skulle öppna reläet så snart nästföljande timmes spotpris understiger 80.6x60% = 48.4 öre. Hur implementerar en sådan regel, det är frågan.
 
N Nikorasu skrev:
Jag har samma installation på min F750, öppet mellan 01-05, stängt övrig tid. Funkar fint. Det jag funderat på är en regel som öppnar ifall spotpris understiger säg 50% av månadsmedelpris. Tips på hur man kan fixa det mottages tacksamt.
Tror nästa steg är Home Assistant och få in elpriser från Nordpool. Då kan du styra efter priset.
 
Ni som kan det här
Kan jag använda larmutgången på ivt värmepumpen och en shelly 1 för att trigga ett larm via shelly appen?
 
nino nino skrev:
Ni som kan det här
Kan jag använda larmutgången på ivt värmepumpen och en shelly 1 för att trigga ett larm via shelly appen?
Ja är det en potentialfri utgång (en slutning via inbyggt relä i pumpen) så kan du koppla denna till "tänd" knappen på Shellyn. Sedan är frågan om man vill ha in 230v på larmkontakten eller om man ska köra med en lägre spänning.

Lämnar larmutgången en spänning kan du sätta ett mellanrelä eller liknande som sedan styr Shellyn.

Du får återkomma med vilken modell du har på pump eller schema.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Ja är det en potentialfri utgång (en slutning via inbyggt relä i pumpen) så kan du koppla denna till "tänd" knappen på Shellyn. Sedan är frågan om man vill ha in 230v på larmkontakten eller om man ska köra med en lägre spänning.

Lämnar larmutgången en spänning kan du sätta ett mellanrelä eller liknande som sedan styr Shellyn.

Du får återkomma med vilken modell du har på pump eller schema.
Det är potentialfri utgång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.