Om fritidshusägaren har servitut på en väg till sin egen fastighet så får dom anlägga och underhålla en sådan väg.

En väg som slutar vid en tredje fastighet kan omöjligt uppfylla deras rättighet till väg.

Vi en Lantmäteriförättning kommer LMV med stor sannolikhet att inrätta ett officialservitut för vägstumpen genom skogen. Jag tror aldrig att dom kommer att blanda in den tredje fastigheten.

Dyrt blir det också, så det är nog tyvärr bara att gilla läget.

Min amatörmässiga gissning.
 
Redigerat:
Uppfattat jag dig Qiz rätt om den stumpen på 70m genom skogen är anlagd sista halvåret?
 
Vad betyder i så fall befintlig väg när man upprättar ett servitut? Mer rätt att skriva att anlägga väg...?
 
Ja, den är röjd och grusad för ungefär en månad sen. Innan detta så har de i ca en till två månader tagit fart med sin fyrhjulsdrivna bil med följden att det blev minst två till tre dm djupa spår i jorden/leran. Innan dess har ingen kört upp där alls sen vi flyttade hit för fyra år sen. Och enligt grannar så har det inte körts upp där på de sista 40 åren som de kan tala för.
 
Men det har funnet en skogsväg/maskinväg?
Det är viktigt med dokumentationen här, det är info som måste fram för lantmäteriet.

Innan dess parkerade de på slutet på stumpen och gick upp?
 
korkad fråga kanske men varför inte begära handräckning av kronofogden för återställande av skogen där dom anlagt en väg
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Qiz skrev:
Vad betyder i så fall befintlig väg när man upprättar ett servitut? Mer rätt att skriva att anlägga väg...?
Givetvis, min något otydliga poäng var att det inte går att vinna den här striden. Dom kommer att få ett officialservitut om dom begär det.
 
corre skrev:
Men det har funnet en skogsväg/maskinväg?
Det är viktigt med dokumentationen här, det är info som måste fram för lantmäteriet.

Innan dess parkerade de på slutet på stumpen och gick upp?
Det fanns inte ens en traktorväg den sista biten, bara en gångstig om än ganska igenväxt. Ja de parkerade på vår slåttervall/traktorväg och gick upp. Sedan backade tillbaka över åkern/traktorvägen för att avsluta alltihop med att vända med hjälp av vår trädgård/uppfart.
 
ikeo skrev:
korkad fråga kanske men varför inte begära handräckning av kronofogden för återställande av skogen där dom anlagt en väg
För att vi ville försöka göra detta på ett bra sätt och för att lantmäteriet rekommenderar att man ligger lågt istället för att trappa upp konflikten. Dessutom verkar ju kronofogden redan innan fatta jävligt trögt trots att vi bifogat före och efter bilder..
 
Jag tror att det ända du har möjlighet att påverka är hur vägen till deras fastighet skall gå.
Kanske de kan använda samma som grannen om den byggs på?
 
Fast fogden fattar inte trögt dom utför väl den tjänst som någon bett dom utföra och struntar väl egentligen i sakfrågan. Om man bestrider så går det ju vidare till tingsrätt eller vad nu nästa instans är.
Kronofogden har ju ingen rätt att avgöra tvistemål.
Låter som att ni har haft en väldigt dålig advokat mer än något anant
 
ikeo skrev:
Fast fogden fattar inte trögt dom utför väl den tjänst som någon bett dom utföra och struntar väl egentligen i sakfrågan. Om man bestrider så går det ju vidare till tingsrätt eller vad nu nästa instans är.
Kronofogden har ju ingen rätt att avgöra tvistemål.
Låter som att ni har haft en väldigt dålig advokat mer än något anant
Vi bestred såklart och målet gick vidare till tingsrätt. Pengarna (13000) för deras advokatkostnader var vi tvungna att sätta in ändå på kronofogdens konto. Där stannar de tills tvisten är färdig. Hur det nu är rimligt med så mycket kostnader enkom för handräckningen... Tingsrätten bedömde att var och en får stå för sina advokatkostnader. Det var då för ca en månad sen som vi ansökte om LM förrättning för att få till ett avslut med en riktig utredning för vad som ska gälla i framtiden. Nä men då tar ägarna till fritidshuset och överklagar tingsrättens dom till hovrätten. De har beviljats prövning och där är vi idag.
 
ikeo skrev:
Fast fogden fattar inte trögt dom utför väl den tjänst som någon bett dom utföra och struntar väl egentligen i sakfrågan. Om man bestrider så går det ju vidare till tingsrätt eller vad nu nästa instans är.
Kronofogden har ju ingen rätt att avgöra tvistemål.
Låter som att ni har haft en väldigt dålig advokat mer än något anant
Men om de begär handräckning för att vi ställt balar på vår egen mark för att hindra parkering och liknande, vi skicker med bilder på att traktorvägen slutar vid skogskanten och de ändå anser att vi har hindrat något, vad har vi hindrat? Parkering!! Då har de ju tagit ställning i frågan anser vi. Dessutom när vi pratade med handläggaren som gjorde ärendet, jag ringde honom när utslaget kom, så frågade jag hur vi kan vara skyldiga till något när det enda vi hindrat är parkering.? Parkera får dom inte!! Svarar han då. Vad skulle de annars göra frågar jag, det finns ju ingen väg efter vår åker?! Till svar får jag då att: Det här måste ni överklaga, det hör jag ju.
Men vakattsingen, ska inte en handläggare sätta sig in i saker innan de bara skickar ut utslag åt höger och vänster?
 
Som alltid gör sig sådana här trådar bäst om man kan få se en karta/skiss över området. annars är det lätt att skapa sig en felaktig bild av sakförhållandena.

Vad var det tidigare för något på den marken där de anlagt väg?
 
Är en väg blockerad så rycker dom ut först och frågar sedan.

Jag förmodar att ni vann i tingsrätten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.