Från vad du skriver här och de PM jag fått så ser det ut som PPAM inte knutit anläggningen helt korrekt hos SMA i Sunny portal, eller att du fått fel behörighet. Det får du dubbelkolla med PPAM och hoppas du får svar innan vintern.

Det du skulle kunna prova är att logga in i växelriktaren direkt istället där du ska de de uppgifterna för strängarna.

Surfa in via webbläsare till IP adressen på din växelriktare; oftast i stil med 192.168.1.x

Måtten mellan panelerna skiljer ca 10cm per steg om 50w skillnad.

PPAM använder inte optimerare; iaf inte hösten 2022.

MEN det finns en säljare på PPAM som åtminstone när jag hade kontakt med de som hävdade att man kunde blanda deras olika paneler i samma sträng, vilket de flesta vet att inte är möjligt utan optimerare. Så har du 1st 420w och 16st 470w i en sträng så får du bara ut 420w*17st. Om hen fortfarande tror det eller någon som lastat pallarna trott det så kan så vara fallet. Du har ju 34st paneler och jag vill minnas det är 36st på en pall så du BÖR ha alla samma paneler på taket.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
K.L.,
Du kan avvakta med att lossa en panel från taket och fotografera etiketten. Man måste stänga av växelriktaren först och vara två man på taket. Avvakta med det. (Det kanske går att tejpa fast en mobiltelefon på en lång käpp och ringa upp den med annan och använda den fasttejpade mobilens kamera för att se paneletikett?) Du har tydligen mätt en panel och fastställt att den är 1916 x 1134 mm. Så det är nog sådana som visas i mortimers uppsnokade datablad.

K.L. nämner att 4 paneler tappades i backen under montaget. Oklart om dessa monterades på KLs tak eller kasserades.

K.L. många tokiga misstag begås på solcellsanläggningar. Det kanske är en annan av PPAMs kunders anläggning du ser i din mobil. Du skulle kunna stänga av din växelriktare helt kort ca 10 min med växelriktarens AC-brytare, och se om i Appen på mobiltelefonen om produktionen upphör. Du kan också titta direkt på växelriktaren vad den visar för månadsproduktion för juni och jämföra med vad mobiltelefonappen anger, ska vara samma. Växelriktaren kanske saknar display, då får du logga in direkt på den via WiFi eller hur man gör på din SMA-växelriktare.

Det som är besynnerligt i det databladet är att det saknas toleransangivelse för Wp-värdet 470 W. Konstigt att förtigs. Sådant brukar alltid stå i ett seriöst datablad för en panel. Det saknas även uppgift om max. bakström(dvs vad by-pass-dioderna tål), engelsmannen säger "reverse current feed IR".

Mortimer för dina egna paneler, anges där på databladet effekttolerans, brukar vara +/- 5 Wp?

Redigerat:
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K
A Arnodt skrev:
K.L. nämner att 4 paneler tappades i backen under montaget. Oklart om dessa monterades på KLs tak eller kasserades.
Det där med tappade paneler läste jag att nån råkade ut för i nån tråd men det var inte jag som drabbades av det.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
K.L.,
displayen mitt på din SMA STP X15 är det bara lysdioder, eller kan siffror och bokstäver visas där?
Kan du se produktion där på displayen kWh?

Displayer tar växelriktartillverkare bort för nuför tiden att spara pengar, och displayer går också sönder ganska ofta. Så slipper de de kostnaderna på garantireparationer, med dåligt för kunden att inte direkt på växelriktaren kunna se produktionen.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
K.L.,
displayen mitt på din SMA STP X15 är det bara lysdioder, eller kan siffror och bokstäver visas där?
Kan du se produktion där på displayen kWh?

Displayer tar växelriktartillverkare bort för nuför tiden att spara pengar, och displayer går också sönder ganska ofta.
Det är enbart tre dioder där, ingen display.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
Mortimer,
hur kopplar man in sig direkt (utan omvägar ut på internet) på en sådan SMA STP X15 med en laptopp och webläsare? Via WiFi eller måste man ansluta med fast nätverkskabel?

Då ska vi se om jag kan ge ett samlat svar av allt som kommit till här sista timmarna.

Min tanke var att TS skulle försöka sticka in sin mobiltelefon under ett par paneler från stege på marken; det finns ju ett mellanrum på ca 10cm, iaf om det är ESDECs montagesystem som de använt. Då behövs ingen panel demonteras. Men förutsatt att panelfälten är helt fyrkantiga och de är uppmätta mot måtten i databladen så kan vi mest troligt utgå från att det är rätt paneler där.

Tittade på en etikett på en av mina paneler som jag hade fotat vid montage, och där står toleransen 0/+5w

@Arnodt : ang hur man kopplar in sig direkt på växelriktaren, se mitt inlägg #91. Jag har ju fast nätverkskabel till min växelriktare och även till smartmätaren, sedan har jag i min router satt vilken IP adress de alltid ska få. T.ex så har min växelriktare alltid 192.168.1.3 medans smartmätaren har 192.168.1.4. Sedan surfar man då bara in till den IP adressen för den enheten som man vill titta på, sedvanlig procedur på moderna produkter med ett webGUI.

Nu har fått lite info via PM och där ser jag att TS har en smartmätare. Utgår från att det inte finns någon inställning som satts felaktigt så effekten begränsas felaktigt. Och sedan så kan vi utgå från att anläggningen finns i utkanten av Linköping.

TS skrev att det var 25A säkring. Är det sedan tidigare eller skulle PPAM säkra upp til dig ? Vad har du för färg på huvudsäkringarna som sitter där ?

Jag skulle föredra att få någon bild här på hur det ser ut på ditt tak i verkligheten så att förutsättnignarna verkligen stämmer för högre effekt än 12kw. Kan du ordna det ?

Sedan måste TS ta kontakt med PPAMs support och se till så du får tillgång till portalen för din anläggning helt.

Motsvarande denna vyn ska du se inne i webbportalen för fin anläggning:
(personliga data är delvis raderade från nedan bild)
Webbportalens dashboard för fin anläggning med data om energi, väder, prestanda och solcellsproduktion. Personliga data är delvis raderade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.