K
M mortimer skrev:
@K. L : ser ut som du har en anläggning från PPAM Solkraft i Ljungsbro.

Har de satt bägge strängarna på samma MPPT eller satt de på två olika ?(en bild brukar avslöja mycket).
Tittar man på databladet för SMA STP X 15-50 och panelen(länk nedan) så är max ström på varje MPPT 24A, med parallellkoppling så får du dubbla och då blir det för den panelen 13,26*2=26,52A,kotslutnignsströmen ser dock ut till klara sig.

Strängspänningarna kan du se om du loggar in i Sunny portal för din anläggning som någon skrivit häruppe, det ska PPAM ha visat dig.

Då går du i vänstermenyn där, väljer analys->Analys Per-> och kryssar i enligt val nedan.
(jag har en sträng på varje MPPT: A, B och C)
I samma meny kan du även se DC strömmarna genom att klicka i I(DC)
Kan vara bra att kolla loggen också för växelriktaren under Övervakning->Händelselogg

17st 470w paneler bör på en sträng resultera i som max 35,83v*17st=609v
[länk]
[bild]

Verifiera se också att de verkligen satt en 15kw växelriktare, finns etikett på sidan av växelriktaren med data om vad det är för någon (ta gärna en bild om du är osäker)

Summa summarum så från dina förutsättningar så bör du toppa högre än 12kw.
Hej, nu har jag hittat en dator men det hjälpte inte jag får inte fram de sidor som du visar, går jag till vänstermenyn och trycker på analys så får jag bara fram "anläggningsnamn" "årsjämförelse" och namnet " portfölj"
Längre än så kommer jag inte på analys.
Så några strängspänningar får jag inte fram.

Händelselogg finns heller inte.

Växelriktaren är en Sunny tripower STP 15-50

Det kommer fyra kablar+nån jord. från panelerna och de går in i varsin kontakt i växelriktaren ( fyra kontakter)

Kan det vara så att jag inte har fått rätt behörighet för att kunna logga in på Sunny Portal.
Jag är inne på "ennexos.sunnyportal.com"
Eller är jag på helt fel sida.
 
K.L.,
som angavs i inlägg Nr 21, ska du logga in på sunnyportalen.
Det säger ju mortimer ovan också.

Vilket fabrikat och exakt typ är det på dina paneler?
 
Redigerat:
K K. L skrev:
Hej, nu har jag hittat en dator men det hjälpte inte jag får inte fram de sidor som du visar, går jag till vänstermenyn och trycker på analys så får jag bara fram "anläggningsnamn" "årsjämförelse" och namnet " portfölj"
Längre än så kommer jag inte på analys.
Så några strängspänningar får jag inte fram.

Händelselogg finns heller inte.

Växelriktaren är en Sunny tripower STP 15-50

Det kommer fyra kablar+nån jord. från panelerna och de går in i varsin kontakt i växelriktaren ( fyra kontakter)

Kan det vara så att jag inte har fått rätt behörighet för att kunna logga in på Sunny Portal.
Jag är inne på "ennexos.sunnyportal.com"
Eller är jag på helt fel sida.
Den femte kabeln är funktionsjord, helt i sin ordning.

Lägg in bilder här på hur det ser ut på undersidan av din växelriktare +bild i portalen där du bara ser Analys. Så ska jag försöka guida dig vidare därefter.

Ang vilken webbsida/adress du ska gå till för att nå portalen för din anläggning...
OM det är PPAM som installerat hos dig, så ska du ha fått en länk per e-post till den e-postadressen som du har registrerat ditt konto mot hos SMA som i sin tur PPAM knutit din anläggning till sedan.

Den ska vara motsvarande denna (jag har redigerat bort mitt anläggningsID i adressen)
URL-fältet för Sunny Portal, powered by ennexOS, med en suddad del av webbadressen.
 
Redigerat:
K
A Arnodt skrev:
K.L.,
som angavs i inlägg Nr 21, ska du logga in på sunnyportalen.
Det säger ju mortimer ovan också.

Vilket fabrikat och exakt typ är det på dina paneler?
PPAM Onyxium Nano 470w
 
K
Närbild på en panel med sex svarta anslutningar och en gul plastflik till höger på markeringen "A", märkningar A, B, C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var trångt att fota.😊
 
Ok. Då ska du bara ta dig in i webbportalen också för din anläggning.
 
K.L.,

Då gissade mortimer alldeles riktigt vad du har för paneler, enligt databladet har dina 470 Wp paneler en effekt-temperaturkoefficient på låga -0.26 %/Kelvin. Det är bra och är lågt. Det innebär att dina paneler minskar med 2,6 % för varje 10 oC temperatur över 25 grader C.
Säg solcellerna inne i panelen håller 55 oC, då ger de inte 470 W vid bestrålningen 1000 W/m2, utan istället ca 3x 2,6 = ca 7,8 % lägre dvs 433,3 W. Därför ännu märkligare du inte kommer upp i mer än 12 kW som max på sommaren med dina 15,98 kWp installerad paneleffekt.

Enligt ditt foto ovan, verkar en sträng gå in på Ingång A och en sträng på Ingång B. Så i vart fall är dina båda strängar framdragna ända till växelriktaren.
 
K
M mortimer skrev:
Ok. Då ska du bara ta dig in i webbportalen också för din anläggning.
Du har pm.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
K
A Arnodt skrev:
K.L.,

Då gissade mortimer alldeles riktigt vad du har frö paneler, enligt databladet har dina 470 Wp paneler en effekt-temperaturkoefficient på låga -0.26 %/Kelvin. Det är bra och är lågt. Det innebär att dina paneler minskar med 2,6 % för varje 10 oC temperatur över 25 grader C.
Säg solcellerna inne i panelen håller 55 oC, då ger de inte 470 W vid bestrålningen 1000 W/m2, utan istället ca 3x 2,6 = ca 7,8 % lägre dvs 433,3 W. Därför ännu märkligare du inte kommer upp i mer än 12 kW som max på sommaren med dina 15,98 kWp installerad paneleffekt.
Det är väl så jag har tänkt att det verkar lite lågt även att kurvan är jämn och fin.
 
K.L.,
har du verkligen fått 470 Wp paneler, och inte några effektsvagare? Allt kan hända, misstag görs, förväxling osv.
Man måste kolla sådana grundläggare saker vid felsökning. Alltså inte titta i dokumenten du har fått, utan i verkligheten på panelerna på taket.

Tillägg: det sitter en etikett på baksidan på varje panel, titta på den vad där står.
 
Redigerat:
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det är väl så jag har tänkt att det verkar lite lågt även att kurvan är jämn och fin.
Kan du komma åt panelerna säkert från t.ex stege?
 
K
M mortimer skrev:
Kan du komma åt panelerna säkert från t.ex stege?
Jag har varit uppe på taket och måtten stämmer.
 
K.L.,
du har i dokumentationen en flashlista, där varje panel är angiven, vad står det att det är för märkeffekt där? En flashlista är fabriksmätning av varje panel, vad den presterar, och görs med blixtljus.

På ditt tak med taklutning på hela 42 grader är det inte lätt att röra sig, behövs nog byggställning för att lossa en panel och kolla baksidan. Eller ett långt stetoskop att sticka under.
 
  • Ritning av en solpanel med mått och placering av etikett, avloppshål, jordningshål och montering. Visar även streckkod och etikettens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
K.L.,
har du verkligen fått 470 Wp paneler, och inte några effektsvagare? Allt kan hända, misstag görs, förväxling osv.
Man måste kolla sådana grundläggare saker vid felsökning. Alltså inte titta i dokumenten du har fått, utan i verkligheten på panelerna på taket.
K K. L skrev:
Jag har varit uppe på taket och måtten stämmer.
Vilket mått stämmer ?

Kan du ta ett foto på etiketten som finns pö undersidan av en panel från varje panelfält, alltså totalt två foto ?
PPAM har nämligen även 420w paneler I sitt utbud
 
K
M mortimer skrev:
Vilket mått stämmer ?

Kan du ta ett foto på etiketten som finns pö undersidan av en panel från varje panelfält, alltså totalt två foto ?
PPAM har nämligen även 420w paneler I sitt utbud
Måtten på 470w panelerna.
Specifikationer för PPAM-Onyxium Nano solpanel, inklusive elektriska och fysiska egenskaper, dimensioner och graf över 30 års effektgaranti samt IV-kurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar i morgon om jag kan se nåt på baksidan av panelerna.
Jag funderade på, om det nu ger för lite, att man kunde se på strängarna om båda gav lika mycket och att man då kunde se om nån panel var trasig men jag hittar ju inte till rätt sida.😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.