C
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Det är bara att skörda primörerna och äta upp dem, så uppstår inga problem. Parkslide är både nyttigt och gott.
 
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 5 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Vi har nästan utrotat parksliden hos oss.
Det går bra att göra med Roundup men man måste vara ihärdig, minst 2 - 3 år...
Tänk på att Roundup är ett gift som inte ska användas mer än nödvändigt, det fungerar bra att pensla på några blad på varje planta. Det som fungerat bäst för oss ha varit en kombination av att täcka med svart plast och Roundup på det som kommer upp. Att så gräs för att få bort den fungerar inte ens med robotklippare

Det finns idag INGET regelverk om parkslide, så om någon te.x. vill plantera så är det helt ok. Följaktligen så bör det inte finnas några problem att göra sig av med jorden heller(åtminstone inte juridisk). För den som inte tror på detta så läs gärna om parkslide som invasiv art.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
tösalt?
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen lagreglering om parkslide. Men om du behöver köra iväg schaktmassor så är det ju lämpligt att tänka efter.
D Daniel 109 skrev:
Den ÄR invasiv. Men omfattas inte av något tvingande regelverk.
Har ni läst igenom avfallsförordningen, vilken aom jag förstår det nyligen ändrats.
Har inte läst noga men ser att parkslide utryckligen nämns där numer.

Bioavfall som innehåller parkslide eller invasiva främmande arter som finns upptagna på unionsförteckningen enligt förordning (EU) nr 1143/2014 ska dock förbrännas eller behandlas på annat sätt som förhindrar spridning av dessa arter. Förordning (2022:1871).
 
  • Gilla
Tant O och 3 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Skönt att det finns någon med positiv inställning till detta.
Har du erfarenhet av detta?
Om det funkar så är det ju inget superstort problem. Däremot kvarstår ju vårat problem med att schaktmassorna innehåller /(kan innehålla) parkslide och att schaktfirman vill vara aktsam
Lite beroende på kommun, men här där jag bor kan du maila och berätta att du vill elda trädgårdsavfall och du får ett ja direkt och en länk till att registrera brasan hos räddningstjänsten. Annars bara ring och berätta att du är rädd att skiten ramlar av släpet.
Men kommunens ÅVC är skyldiga att ta emot det oavsett.
 
Där ser man. Det är ju lite udda att en växt som man får plantera sedan måste brännas om man ska slänga den.

Det har blivit väldigt mycket fokus på just den här växten. Jag tycker att spirea verkar vara ett annat stort problem som ingen bryr sig om alls.
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Hej!
Jag har bara erfarenhet från mitt jobb inom miljö/förorenad mark.

Lägger lite tips här först innan jag börjar rabbla upp annat.
Naturvårdverket har en bra sida med olika beskämpningssätt:
https://www.naturvardsverket.se/vag...a-land/bekampning-och-hantering-av-parkslide/

Det finns även facebook grupp som heter ”död åt parkslide” där folk rekommenderar olika metoder för att bli av med det.

I byggprojekt där parkslide finns på området brukar det oftast schaktas bort. Då brukar man använda 7 meter radie som säkerhetsmarginal för att försäkra sig om att få bort det. Rötterna kan vara 3-5 meter djupa. Det är också viktigt att allt material tas bort och att inte det går i småbitar som blir kvar på området. Endast 0,7 mm av rot/stjälk behövs för att den ska kunna börja växa igen. Men om det händer så tänker jag att det är lättare att sanera direkt nästa gång det börjar växa. Dock är ju ovan mer för större projekt där det ställs miljökrav.

Och som nämt är det viktigt att hålla rent verktyg och maskiner för att minimera spridningen.

Det finns mottagningsanläggningar som tar emot massor med parkslide. Kanske har din kommuns miljöavdelning tips på det?

I övrigt är det inte farligt att ha den på sin tomt, om den inte ligger för nära huset/ under huset. Men om man ändå ska gräva kan man passa på att ta bort den så den inte råkar spridas :)
 
  • Gilla
Nickelodeon och 3 till
  • Laddar…
C
F Fransroland skrev:
Så enkelt är det inte. Vi hade parkslide i en del av gräsmattan i säkert 10år med klipp varje vecka utan att den slutade komma upp.

Vi blev av med parksliden mha roundup som vi i början på hösten fyllde de ihåliga stjälkarna med. Gärna så högt upp på plantan som möjligt så att den kan leva vidare och dra ner medlet i roten. De som växte i gräsmattan lät vi växa upp under sommaren så att den blev såpass stor att det funkade. Det tog kanske 2-3år att bli av med hela beståndet på detta sätt. sista året växte den så dåligt att det inte gick att fylla stjälkarna och då behandlade vi på ytan av de blad som fanns.

jag vet att glyfosat inte får användas av privatpersoner längre men det är klart lättaste och billigaste metoden.

Men nu i samband med bygget är det kanske enklare att ta smällen och inte sprida runt parksliden på tomten i onödan
Det finns ju anledningar till att glyfosat inte får användas av privatpersoner längre. I huvudsak handlar det om att inte utsätta människor för allvarliga hälsorisker.
Infertilitet är den senaste i raden av konstaterade oönskade effekter som glyfosat har på människor.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014765132400486X
 
  • Gilla
Cynips och 1 till
  • Laddar…
Jag håller inte med. Den är inte så extrem som du beskriver den som.
 
P paralun skrev:
Jo inget att fundera över och skaffa dig riktig glyfosat så får du bort eländet.
Sen ska man då INTE "tokspraya" utan medlet kan penslas/duttas på mycket pricksäkert.
Plus mycket viktigt kolla 5-dygnsprognosen på vädret att det ser bra ut att förgöra växten.
När på året ska man göra detta?
 
På sensommar till höst när den är fullvuxen.
 
  • Gilla
Hampus11111
  • Laddar…
A A.G skrev:
tösalt?
Fungerar tyvärr inte
 
Jodå, i tillräckliga mängder. Men det kommer att döda allt och är inte tillåtet.
 
Hej!
Vi fick in Parkslide när vi byggde vårt hus. Markentrprenören körde in det på tomten, det fanns alltså inget där innan. Lösningen blev att lyfta upp plantorna, gräva ett hål och lägga ner dom och lägga duk över. Att transportera bort allt skulle kosta för mycket och dessutom vet man inte att allt försvinner. Nu har det snart gått 4 år och vi har inte sett något.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Du har alltså grävt ner en massa plast i gräsmattan? Varför inte bara hantera växten på plats? Uppgrävd är den ju inte svår att ta död på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.