O onaka skrev:
Parkslide är av många oönskat men tror ej det finns förbud att ha. Kanske kan någon vara intresserad av gratis jord (?).
Parkslide är inte uttryckligen upptaget EU:s lista över invasiva arter och som fastighetsägare har man därför ingen skyldighet att vidta åtgärder om den finns på den egna fastigheten.

Men om man däremot utför schaktarbeten kickar miljöbalkens hänsynsregler in. Det betyder bl.a. att man har en skyldighet att förhindra spridning som kan störa andra ekologiska system.

Det är därför som man (som någon redan har nämnt) måste göra rent utrustning m.m. i samband med schakt och t.ex. köra med övertäckta släp. Så att lägga jordmassorna någon annanstans känns som en mindre bra idé.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tant O och 6 till
  • Laddar…
B Bertilk skrev:
Hej
Vi hade parkslide i 25 år vid vår altan. Den började sprida sig. Jag hyrde en grävmaskin och grävde till ca 1,5-2 m djup och en person gick i schakten och plockade upp rötterna. Vi har rödsand ca 0,5 meter ner. Det blev 8 sopsäckar med rötter som vi brände upp. Det är nu 3 år sedan. Första året efter grävningen kom det upp några få skott som vi tog bort direkt. 2023 kom inga skott upp alls. Växten måste ju få solljus för all överleva. Vi lör inte få några nya skott den här sommaren.

Plockar man bort så mycket som möjligt går det att gräva bort växten.
/ Bertil
Låter ju som att det finns hopp ändå. Vi kommer ju som sagt schakta tomten och ta extra mycket vid ställen där parkslidet står. Sen kommer vi plocka skott så fort dom kommer upp hela tiden.
Att vi kommer vara helt fria från parkslide tror jag inte men hoppas kulla hålla den still
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Förslagsvis täcker ni hela området där ni har Parkslide med kraftig markduk och fyller sen på med tung lerjord ovanpå. Måste vara god marginal så den inte letar sig upp bredvid. Får den inget solljus så kan den inte växa. Förutsättningen är ju så klart att ni vill och kan höja markytan på det området. Gräv inte i Parkslidet om ni inte är säkra på att ni får bort den till 100 procent. Annars får ni ännu mer problem.
 
  • Gilla
Roger Lundemo och 5 till
  • Laddar…
Parkslida ska helst bekämpas på vintern, Börjar du hålla på med de där nu så är risken stor för en spridning, Börjar du använda gift så skjuter roten upp mer en annan plats. Hugg ner allt de trorra i vinter bränn det på plats lägg en pressening över och en solid rishög uppe på de så det inte får solljus
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
H henkea8 skrev:
Parkslida ska helst bekämpas på vintern, Börjar du hålla på med de där nu så är risken stor för en spridning, Börjar du använda gift så skjuter roten upp mer en annan plats. Hugg ner allt de trorra i vinter bränn det på plats lägg en pressening över och en solid rishög uppe på de så det inte får solljus
Har läst detta, tyvärr har vi inte möjligheten att vänta med markarbetet. I värsta fall får vi göra ett nytt försök till vintern
 
H Herr Apa skrev:
Det finns ingen lag mot parkslide - ÄNNU. Den är föreslagen att klassas som invasiv, och om den blir det får du skyldighet att utrota den. Du får isf inte ha den på din tomt alls.

[länk]
Den ÄR invasiv. Men omfattas inte av något tvingande regelverk.
 
  • Gilla
TheGrayLady och 4 till
  • Laddar…
Ska marken täckas, så täck rejält. På väg till jobbet har väghållaren för någon månad sedan täckt med svart duk och lagt över sådana gummityngder som håller tillfälliga vägmärken.
Nu tittar parksliden upp genom duken och längs med kanterna.
Och det går fort i värmen.
 
  • Ledsen
  • Wow
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Vi har en del Parkslide men jag har aldrig sett att den blommar konstigt nog.
Den blommar på hösten och blomningen kan vara ganska diskret, så man tänker kanske inte på det. Jag tror att förra årets blomning (i bilden) var ovanligt riklig.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Få ställen jag känner till har mer parkslide än kikåstippen själv så de borde ha erfarenhet.
 
  • Gilla
Marie* och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Få ställen jag känner till har mer parkslide än kikåstippen själv så de borde ha erfarenhet.
Frågan är om det kommit dit pga att dom tar emot invasiva massor, eller om det kommit dit för att folk/bolag tippat massor utan att vara helt ärliga
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Har läst detta, tyvärr har vi inte möjligheten att vänta med markarbetet. I värsta fall får vi göra ett nytt försök till vintern
Ok har du grävmaskin så kan du ju gräva upp roten kanske och bränna den på plats
 
H henkea8 skrev:
Ok har du grävmaskin så kan du ju gräva upp roten kanske och bränna den på plats
Ska gräva upp rötterna, packa i plast och skicka till renova
 
  • Gilla
Nickelodeon
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag har ingen erfarenhet men vad hade du tänkt göra av materialet? Det får väl inte lämnas någonstans annat än till förbränning och då tror jag det måste vara fritt från jord och liknande.
Vi har kvävt parkslidet med presenning. Det gick bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte gräsfrö som hjälper. Men gräsklippning är inget som parkslide tål i längden.

Vet då någon som lagt år av bekämpning utan att lyckas?
Inga problem bli av med parkslide bara trötta ut den med gräsklipparen tog mig 5 säsonger
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Skönt att det finns någon med positiv inställning till detta.
Har du erfarenhet av detta?
Om det funkar så är det ju inget superstort problem. Däremot kvarstår ju vårat problem med att schaktmassorna innehåller /(kan innehålla) parkslide och att schaktfirman vill vara aktsam
Så enkelt är det inte. Vi hade parkslide i en del av gräsmattan i säkert 10år med klipp varje vecka utan att den slutade komma upp.

Vi blev av med parksliden mha roundup som vi i början på hösten fyllde de ihåliga stjälkarna med. Gärna så högt upp på plantan som möjligt så att den kan leva vidare och dra ner medlet i roten. De som växte i gräsmattan lät vi växa upp under sommaren så att den blev såpass stor att det funkade. Det tog kanske 2-3år att bli av med hela beståndet på detta sätt. sista året växte den så dåligt att det inte gick att fylla stjälkarna och då behandlade vi på ytan av de blad som fanns.

jag vet att glyfosat inte får användas av privatpersoner längre men det är klart lättaste och billigaste metoden.

Men nu i samband med bygget är det kanske enklare att ta smällen och inte sprida runt parksliden på tomten i onödan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.