D Daniel 109 skrev:
Du har alltså grävt ner en massa plast i gräsmattan? Varför inte bara hantera växten på plats? Uppgrävd är den ju inte svår att ta död på.
Roten kan väl sitta på mellan 3-6 meter
 
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Hej

Jag har skrivit en studie om parkslide.

Kolla den. För finns uppgifter om metoder, mm..

https://herlintechnology.com/pilotstudie-om-parkslide-2023-08-21/


http://herlintechnology.com/wp-cont...lning-Rapport_2023-08-05bilagor_Optimized.pdf
 
  • Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Även vi har parkslide i ett hörn av tomten och den ska ha stått där i mer än 20 år utan att ha spridit sig. I samband med ett markarbete för 6 år sedan grävde vi bort det värsta och rullade ut gräs och sen dess har robotgräsklipparen klippt skotten och det är inget problem men vi skulle inte anlägga en rabatt där. Man ska vara försiktig och hålla koll om man gräver upp och schaktmassorna ska till en särskild återvinningscentral så att man inte bidrar till spridningen. Parkslide är nog ffa problematisk när det hamnar i naturen där den över tiden kan ta över och då kan det ju bli orimligt stora projekt att få bort det därifrån. Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
Oliver 278
  • Laddar…
H henkea8 skrev:
Roten kan väl sitta på mellan 3-6 meter
RP58 skrev ju att de lyfte upp plantan och sedan grävde ner den.
 
R RP85 skrev:
Hej!
Vi fick in Parkslide när vi byggde vårt hus. Markentrprenören körde in det på tomten, det fanns alltså inget där innan. Lösningen blev att lyfta upp plantorna, gräva ett hål och lägga ner dom och lägga duk över. Att transportera bort allt skulle kosta för mycket och dessutom vet man inte att allt försvinner. Nu har det snart gått 4 år och vi har inte sett något.
D Daniel 109 skrev:
Du har alltså grävt ner en massa plast i gräsmattan? Varför inte bara hantera växten på plats? Uppgrävd är den ju inte svår att ta död på.
Jag har lagt lite fiberduk över under en del av min gräsmatta, ja!
Nu har du snart skrivit 35 000 helt meningslösa inlägg på det här forumet. Obegripligt och lite sorgligt.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt möjligt att bli av med parkslide. Enklast är att helt enkelt anlägga gräsmatta över hela tomten.
Har du erfarenhet med parksliden eller har du last om det nånstans?

Man skulle tror att din lösning är ingen på riktigt.
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Jag har både läst och har egen erfarenhet.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Grävde bort det jag kunde sen la jag platonmatta över och återfyllde med sten (var vid sidan av huset)

Inte kommit något på 5 år
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
1+ på att gräsklippare är en bra metod för att utrota parkslide. Skulle det vara så att man har områden som inte går att trafikera med robot gräsklipparen, så blir det ju i alla fall en väldigt liten yta man måste hålla efter förhand.
 
H Hampus11111 skrev:
Fungerar tyvärr inte
Funkar fint.
 
  • Gilla
Brendhain och 1 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Hade yta på ca 50 m2 med parkslide som jag grävde upp. Lite jobbigt men inte så komplicerat. Följde rötterna så jag grävde inte överallt. Grävde som mest ner till ca 1 meters djup men det flesta rötterna låg ca en halvmeter ner. Missade lite som kom upp nästa år . Grävde då upp rötterna direkt. Lite följande år också. Nu verkar allt vara borta sedan 3 år.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Tack, här kommer bilder. Som sagt, har inte sett dom när dom blommat men råder väl inget tvivel om att detta är Parkslide?
Bara klippa av och droppa i roundup
 
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Bästa tipset är att ni inte stressar fram något grävande eller byggande. Ger ni tomten 3 år och några besök varje år av en diplomerad certifierad trädgårdsmästare som har sprutcertifikat av rätt myndighet för besprutning med riktig Glyfosat. Ni behöver ansöka tillsammans med trädgårdsmästaren om lov för besprutning först. Har för mig hos kommun och länsstyrelsen. Är det nära vattendrag eller Natura 2000 område etc kan det dock bli problem.
Har läst och hört mycket gott om Lotta Björnblod som har L8 Gröna Fingrar, hon agerar runt Stockholmstrakten. Men hon åker även ut och hjälper folk i andra län. Ni ska inte störa växten alls eller försöka göra något själva. Släpp upp alla växter så mycket det bara går, ju mer blad desstå bättre för ni vill få bladen besprutade med Glyfosat som växten drar ner i roten/rizomen. Man gör det gärna en gång mitt i sommaren när fotosyntesen är igång och plantorna är som störst. Sen en gång direkt i anslutning till blomning eller innan första frosten på resten som växt upp. Då suger den nämligen ner och lagrar så mycket energi som möjligt inför vintern och Glyfosat skapar akut enzymbrist i roten. Glyfosat är det enda preparatet som tar sig ned och sprider sig i hela roten och faktiskt tar död på den. På våren suger den inte ner lika effektivt i roten och det kan slå fel och bli bonsai-växt medans roten fortfarande är kraftfull om man gör fel eller använder för svaga/felaktiga produkter. Delar ni av en rot får ni ju separerade plantor från moderroten. Du vill ju inte ha 1000 små moderplantor med egna rotsystem. Då lär det bli omöjligt att bli kvitt den. Den behöver inte grävas bort efteråt om ni behandlar med Glyfosat. Gör ni detta 2ggr/år under tre års tid tillsammans med en auktoriserad trädgårdsmästare ska ni se att ni blir av med 99% av all Parkslide och jorden blir inte förstörd efteråt så ni kan plantera gräs och så Jordgubbar där sen. Sen kan ni njuta många år och bara behandla eventuella uppstickare som dyker upp via den certifierade trädgårdsmästaren. Att koka roten, täcka, rycka, plantera över eller gräva bort. Jag tror det bara är onödigt arbete som triggar och sprider den. Glyfosat dödar Parkslide.

https://l8sgronafingrar.se/
 
  • Gilla
Bengt62 och 2 till
  • Laddar…
L Leif So skrev:
Vi har nästan utrotat parksliden hos oss.
Det går bra att göra med Roundup men man måste vara ihärdig, minst 2 - 3 år...
Tänk på att Roundup är ett gift som inte ska användas mer än nödvändigt, det fungerar bra att pensla på några blad på varje planta. Det som fungerat bäst för oss ha varit en kombination av att täcka med svart plast och Roundup på det som kommer upp. Att så gräs för att få bort den fungerar inte ens med robotklippare

Det finns idag INGET regelverk om parkslide, så om någon te.x. vill plantera så är det helt ok. Följaktligen så bör det inte finnas några problem att göra sig av med jorden heller(åtminstone inte juridisk). För den som inte tror på detta så läs gärna om parkslide som invasiv art.
N
G Gorel skrev:
Hade yta på ca 50 m2 med parkslide som jag grävde upp. Lite jobbigt men inte så komplicerat. Följde rötterna så jag grävde inte överallt. Grävde som mest ner till ca 1 meters djup men det flesta rötterna låg ca en halvmeter ner. Missade lite som kom upp nästa år . Grävde då upp rötterna direkt. Lite följande år också. Nu verkar allt vara borta sedan 3 år.
det är precis så jag tänker att vi får göra. Blir glad att höra att det finns positiva historier också. Tänker dessutom be markentreprenören gräva med extra god marginal just runt ställena med parkslide
 
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Det du måste ha med dig är att den är en invasiv art, den leder sig till plats där den kan få näring genom fotosyntes.
Där vi hade vår parkslide grävde vi upp marken och vände på den, plockade det stora rotklumparna vi hittade och brände i ett gammalt oljefat sen eldade vi en stor brasa på marken för att bränna eventuella kvarvarande rötter.
Tänk att så liten bit som 1-2cm av parkslide kan växa och bli ett nytt bestånd.
Efter vi eldad marken ordentligt lades pressening och x antal ton med grus över för att sedan placera pallkragar.

Att så gräsmatta över är ingen långsiktig plan, parkslide letar sig fram som sagt, visst kan man hålla bort skotten som kommer så Kan inte få näring därifrån, men ju mer man bekämpar desto mer fightar den emot.
Så ger man sig på det så gör man det ordentligt, sår du gräs och klipper de nya skotten så kommer den kämpa ännu hårdare…

Det är en besvärlig jävel!
 
  • Gilla
Oliver 278
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.