O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Rötterna kan vara på en meters djup 1000 mm täck över med byggplast några år så har det dött ingen sol inget vatten så dör alla växter
 
  • Gilla
Brendhain
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Tack det var bra att veta. Verkar som om färre blad är bättre att satsa på än flera om man inte vet kompensationspunkten för en specifik växt.
Var är kompensationspunkten på parkslide?
Med tanke på att glyfosat fungerar riktigt dåligt fram till mitten av sommaren för att det inte transporteras ner näring då, så utgår jag från att den är ganska lång tid.
Man måste inte övervaka den dagligen.
 
  • Gilla
Abyaby
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att glyfosat fungerar riktigt dåligt fram till mitten av sommaren för att det inte transporteras ner näring då, så utgår jag från att den är ganska lång tid.
Man måste inte övervaka den dagligen.
Vad har du fått det ifrån? den mesta glyfosaten används ju just nu av kloka bönder för att bli av med ogräs innan sådd samt även efter skörd..

"I Sverige får bekämpningsmedel som innehåller glyfosat användas för att bekämpa ogräs som växer på åkern innan grödorna - exempelvis vete och bönor - kommit upp ur jorden. Dessa bekämpningsmedel får även användas för att ta bort det ogräs som växer på åkern efter skörd."

https://www.livsmedelsverket.se/liv...nen/bekampningsmedel/glyfosat-fragor-och-svar
 
Nu pratade jag om parkslide specefikt efter som det var det frågan när dess kompensationspunkt låg.
 
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Ta död på allt oönskat med Round up… akta grannens växter bara…
 
F
O onaka skrev:
Parkslide är av många oönskat men tror ej det finns förbud att ha. Kanske kan någon vara intresserad av gratis jord (?).
Det där var obegåvat. Har man Parkslide så ger man inte bort gratis jord. Det säger nästan dig självt eller?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har både läst och har egen erfarenhet
Jag är väldigt intresserad av det du har läst. Har du några länkar till källor som visar studier där täckning med gräsmatta är effektivt? Jag kan bevisa många studier som visar att presenning PLUS täckning i jord är generellt ineffektivt på japansk Knotweed. De enda gånger som detta KAN vara effektivt är på "ny" eller "ung" tillväxt. I de allra flesta fall som involverar etablerade tillväxter av japansk knotweed, är enbart begravning under jord bara en fördröjningstaktik. Växten brukar leta sig upp till ytan på 3-7 år.
 
T topmount skrev:
1+ på att gräsklippare är en bra metod för att utrota parkslide. Skulle det vara så att man har områden som inte går att trafikera med robot gräsklipparen, så blir det ju i alla fall en väldigt liten yta man måste hålla efter förhand.
Tyvärr har robotklipparen inte hjälpt mot vår parkslide. Men den blir lite, lite svagare och sedan har vi bekämpat den genom uppgrävning ( bara 5-6 cm ner) och pensling med roundup. Fungerar nästan ;-)
 
L Leif So skrev:
Tyvärr har robotklipparen inte hjälpt mot vår parkslide. Men den blir lite, lite svagare och sedan har vi bekämpat den genom uppgrävning ( bara 5-6 cm ner) och pensling med roundup. Fungerar nästan ;-)
Ett viktigt faktum är att den RoundUp som nu säljs i Sverige till privatpersoner INTE innehåller den effektiva glufosaten.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Tack, här kommer bilder. Som sagt, har inte sett dom när dom blommat men råder väl inget tvivel om att detta är Parkslide?
Parkslide har jag sett lite varstans i skogarna där jag bor. Dit har folk kört schaktmassor och trädgårdsavfall i åratal, och där gör den ju ingen skada. Faktiskt riktigt vacker som växt. På tomtmark är det ju som nämnts tidigare, en risk att rötterna kan gå in i husgrunder och göra skada. Men om bestånd med parkslide växer tillräckligt långt från byggnader med grund så kan man hålla dem kvar där ifall man har en gräsmatta som barriär. Det gäller även kirskålen som är svår som ogräs att få bort. Så gräs och håll efter med klippning så dör den. Blomrabatter kan man lägga nån annan stans.
 
  • Gilla
Oliver 278
  • Laddar…
B Brendhain skrev:
Jag är väldigt intresserad av det du har läst. Har du några länkar till källor som visar studier där täckning med gräsmatta är effektivt? Jag kan bevisa många studier som visar att presenning PLUS täckning i jord är generellt ineffektivt på japansk Knotweed. De enda gånger som detta KAN vara effektivt är på "ny" eller "ung" tillväxt. I de allra flesta fall som involverar etablerade tillväxter av japansk knotweed, är enbart begravning under jord bara en fördröjningstaktik. Växten brukar leta sig upp till ytan på 3-7 år.
Hur tror du att växter fungerar?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O Oliver 278 skrev:
Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.

Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;

Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?

Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Tillväxten dämpas inte av schaktning. Tvärtom triggas växten, som är fullt kapabel att dra iväg rotskott mer än 5 meter åt sidorna och titta upp där.
Räcker med en rotbit för att ny planta ska bildas.
Sanera den här helvetesplantan först, dvs ta kontakt med ett företag som jobbar med att ta bort parkslide och ger garanti. De preparat som används kräver licens.
Plantan är fullt kapabel att spräcka grunden om ni bygger ovanpå, att en schaktfirma dragit öronen åt sig tyder på att de är seriösa.
 
  • Gilla
Brendhain och 1 till
  • Laddar…
Nej. Mycket av det är missförstånd. Den knäcker inte grunder eller blir kraftigare av att man gräver. Det är myter.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mycket information där är bra. Men de varnar fortfarande lite väl mycket för att göra något åt den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.