699 997 läst · 2 990 svar
700k läst
3,0k svar
Samlingstråd för Worx Landroid 2015 modeller
Hej
Har haft min nu en vecka och den sköter sig fint. Tyvärr har den ett högt ljud från drivmotorerna som hörs över 10m bort samt in i huset.
Någon mer som har detta problemet?
Har pratat med supporten så jag skall skicka in den, tråkigt att skicka in en fungerande klippare.
Liten videosnutt.https://youtu.be/RiRKcbluxGE
Har haft min nu en vecka och den sköter sig fint. Tyvärr har den ett högt ljud från drivmotorerna som hörs över 10m bort samt in i huset.
Någon mer som har detta problemet?
Har pratat med supporten så jag skall skicka in den, tråkigt att skicka in en fungerande klippare.
Liten videosnutt.https://youtu.be/RiRKcbluxGE
Hej jag har samma problem,då finns det kanske botmedel, men min får gå tills säsongen är över,man får nog räkna med ett stillestånd på minst 10 dagar,ar du fått besked hur lång tid det tarpower650 skrev:
Det tar nog 10dagar.
Men det ljudet går mig på nerverna, min kinesiska robotgräsklippare var betydligt tystare. Vad har du för serien?
Min börjar på 201511 så den är säkert tillverkad vecka 11. De kanske gjort något med drivmotorerna eller en dålig batch.
Men det ljudet går mig på nerverna, min kinesiska robotgräsklippare var betydligt tystare. Vad har du för serien?
Min börjar på 201511 så den är säkert tillverkad vecka 11. De kanske gjort något med drivmotorerna eller en dålig batch.
Tack för alla svar!!
2. Testade lite i en backe jag hade problem med (har fortfarande problem där, så brant), men klart att det kan man ju göra hela tiden, tack!
Allt grönt är gräs, ljusgrönt är plant till lätt backe och mörkgrönt backe (rätt bra lutning ibland, men klipparn fixar det, även om den får jobba lite extra ibland). Det mycket mörkgröna (ser mer svart ut) är så brant att klipparen alltid halkar ner och tycker att den hamnat upp och ner. Rött är en stentrappa som jag gjort till en ö.
Min tanke är att använda Blackboxen till att ha en slinga på framsidan och en på baksidan. Blir mycket att få med i en slinga tycker jag då jag skall ha tråden runt hela tomten och runt huset + ta bort för den branta backen (notera att jag måste ta bort mer än bara det mörkgröna/svarta annars får klipparn problem att vända, testat).
Några bra idéer hur jag skall lägga en slinga (eller hur skulle ni gjort)?
/Stefan
JeRo skrev:
25cm och lite test runt luriga ställen då. Har testat med 25cm nu och det funkar bra på dom flesta ställen, några få behövde 30cm.anoc skrev:
1. Tackar, som jag trodde och inte minst hoppades på dåNicke Nyfiken skrev:1. När du trycker på hemknappen så påbörjar den en kantklippning så fort den kommer till slingan. Den följer slingan på precis samma sätt som vid hemgång för att ladda och vid automatisk kantklippning.
2. Avståndet mellan slingan och hinder varierar beroende på hur hindret ser ut och hur mycket klipparen behöver svänga. Rent generellt så är 25 cm lagom avstånd till ett längsgående rakt hinder typ mur och staket eller liknande.
Men det bästa är att prova sig fram genom att använda hemfunktionen. Lägg ut slingan ungefär som du tror blir rätt och sätt fast den med några fästpinnar. Koppla sedan in slingan i laddstationen så klipparen fungerar. Ställ sedan klipparen på slingan precis efter laddstationen och tryck på hemknappen. När den sedan börjar följa slingan ser du direkt var du behöver justera slingans dragning. Tryck på stoppknappen och justera slingan där det behövs. Lyft sedan tillbaka klipparen några meter innan punkten du just justerat och tryck på hemknappen igen för att kolla att det blev bra. Vid snäva svängar kring hinder bör du provköra några gånger eftersom klipparen inte kör i exakt samma hjulspår varje gång. När du är nöjd så sätt fast slingan ordentligt. Sedan arbetar du dig vidare på samma sätt ändå tills du gått hela varvet.
Det tar lite tid men när det är gjort så ligger slingan perfekt och du behöver inte justera slingan igen. Du kommer att se att avståndet till olika hinder varierar ganska mycket.
Ett tips är att ta bort knivarna eller i alla fall höja klippdisken till högsta inställning medan du gör injusteringen så den inte klipper av den provisoriskt fastsatta slingan
3 och 4 kan jag tyvärr inte hjälpa dig med eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta.
2. Testade lite i en backe jag hade problem med (har fortfarande problem där, så brant), men klart att det kan man ju göra hela tiden, tack!
polestar skrev:Snabbkollade länkarna. Med risk att jag missat något så förstår jag inte riktigt vad du tänkte dig att boxen skulle tillföra. Worx-klipparna har redan möjlighet att styra zon-"släpp" för klipparen (%-tal per zon) och det räcker en bra bit, även om det skulle kunna vara kul att styra lite mer i detalj per dag. Worx klipparna har ingen förståelse för separat guide-kabel (som HQ har) så inte heller här finns det tydlig fördel vad jag kan se. Om det finns något revolutionerande i magic boxen, så behöver säljarna så fall förklara tydligare vad det skulle vara.
Min tomt ser ut så här:PatriQ skrev:Fördelen med en Blabkbox är väl att man kan "låsa in" Worksen i en zoon.
Annars så har en en tendens att smita ur zoonen ganska direkt.
Själv bygger jag hinder med plankor mm. för att den ska klippa ordentligt på framsidan av huset.
Det är en tre meter bred remsa som den bara går in och ut ur annars.
Den är ju otrolig på att ta sig genom smala passage som sagt.
Allt grönt är gräs, ljusgrönt är plant till lätt backe och mörkgrönt backe (rätt bra lutning ibland, men klipparn fixar det, även om den får jobba lite extra ibland). Det mycket mörkgröna (ser mer svart ut) är så brant att klipparen alltid halkar ner och tycker att den hamnat upp och ner. Rött är en stentrappa som jag gjort till en ö.
Min tanke är att använda Blackboxen till att ha en slinga på framsidan och en på baksidan. Blir mycket att få med i en slinga tycker jag då jag skall ha tråden runt hela tomten och runt huset + ta bort för den branta backen (notera att jag måste ta bort mer än bara det mörkgröna/svarta annars får klipparn problem att vända, testat).
Några bra idéer hur jag skall lägga en slinga (eller hur skulle ni gjort)?
/Stefan
ja det är samma serienr.den tjuter mest i uppförsbacke,men då hörs den ganska högt på 20 meters avståndpower650 skrev:
Nu är jag ju en bakåtsträvare och kör fortfarande med version 0.72 till min 791 och hade som många andra problem med avstängning i laddningsstationen när jag började köra roboten , men det jag har märkt som skapar problemet att den stänger av sig i laddningsstationen i den mjukvaruversionen är i varje fall att om regnsensorn slår till så avaktiveras klippschemat och då slår maskinen av sig efter att ha stått overksam i runt 20 minuter i laddstationen.johank skrev:Lät klipparen vara igår efter dess sista runda och idag startade den efter utsatt tid, så det verkar som att man måste, som tidigare sagt, låta den gå ut en sväng efter att man har pillat på den i laddstationen för att undvika att den stängs av. Vet inte om inställningar gjorda i appen har samma konsekvenser.
För att få klippschemat aktivt igen i version 0.72 så behöver man inte skicka ut roboten på klippning utan det räcker med att slå på den i laddstationen, slå PIN-koden och sedan trycka på "Hem-för-laddning"-knappen så att man får upp meddelandet "Locating charger base" så är klippschemat aktiverat igen. (Proceduren för att aktivera klippschemat kan naturligtvis ha ändrats till den senare mjukvaruversionen.)
Jag kan tänka mig att även andra driftsstopp än regnsensorn kan skapa problemet med avaktiverat klippschema i 0.72 men jag har inte testat det, utan de få gånger jag hittat den stillastående och avstängd efter att den fastnat på något hinder i gräsmattan så har jag slagit på den, slagit PIN och skickat hem den för laddning, och har med det beteendet inte haft några som helst problem med att den stänger av sig oplanerat.
Efter att jag kom på det här så har klipparen fungerat klockrent även med den gamla mjukvaruversionen, trots korsade sladdar till öar och korsade sladdar där jag lagt extrasladd för framtida justeringsbehov och även en inte optimal dragning av laddningskabeln vilket då enligt tillverkaren skulle ha varit orsaken till problemet med att roboten stängde av sig.
Efter att helt varit inne på en HQ 315 vart det en Worx L 1500 för nästan halva priset. Skippade julas och rustas varianter pga avsaknad av tester, men vad vet jag .
Låter nog ganska normalt skulle jag säga. Min 796 låter nog lika högt. Man får kanske jämföra med robotgräsklipparens föregångare...ett fyrtaktande monster där man gick med hörselkåpor och svettades....
Hälsningar
Angr77
Hälsningar
Angr77
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Medlem
· Dalarna
· 46 inlägg
Min 791 har samma s.nr tycker det låter normalt. 63 db som det står i specen är ju inte helt tyst. Hör den på ca 5 meters avstånd. Tycker inte den störAndersson8 skrev:
Att den hörs på 5 meters avstånd kulle jag säga som tyst.Preben Bogeballe skrev:
Men landroid sägs ju vara en av de tystaste på marknaden, men om jag jämför med Hq 308,220,265 och min gamla kinaklippare som jag har som referens skulle jag säga att den inte är tyst.
Känns ju inte bra om de skall låta såhär, när jag tänkt skicka in min på service.
Jag har också en WG791 med serienummer 201511, min låter likadant som på filmklippet men möjligen lite tystare. Har inte tänkt på om det är något konstigt, är det några som inte har det där ljudet? Min är nog dock lite tystare, jag hör den knappt på 5-10 meters avstånd. Möjligen låter den lite mer när den följen tråden hem, som på filmklippet.
Jämförelser som jag filmat med samma kamera dock på bara någon meters avstånd med landroiden och flera meter med robomowen.power650 skrev:
Dem som tycker landroiden väsnas måste ha en maskin det är fel på eller är det fel på själva sig själv. :wow:
[video=youtube;Sw7HCdoCRTk]https://www.youtube.com/watch?v=Sw7HCdoCRTk[/video]
[video=youtube;BSidBxc5Cqc]https://www.youtube.com/watch?v=BSidBxc5Cqc[/video]
[video=youtube;ufEMqRqJ9Ds]https://www.youtube.com/watch?v=ufEMqRqJ9Ds[/video]