Elkludde skrev:
Nä min funkar inte,var är problemet måntro ?
Hårdvaruproblem. Då min fungerade fel fritt förra året fram till i slutet av september, helt plötsligt gilla den att vara ute i ösregn när den innan dess kröp hem så fort det var lite ihärdigare duggregn

Hej.

Som nybliven ägare till min första robot har jag sökt och sökt, för min 796E vill inte.

Den fungerar om jag startar den manuellt, men efter att den gått tillbaka för laddning så stängs den av. Jag har kollat korsade kablar, strömkabel och annat jag lyckats hitta på 74 sidor läsning... :)

Två enkla frågor:

- Är det normalt att röda lampan på laddstationen lyser under laddning? Ska den bli grön när laddningen är klar?
- Hur löser jag problemet? Har inte förstått om jag kan fixa det själv eller hur jag ska felsöka.

Jag förstår att det säkert finns svar på mina frågor i tråden, men jag kan/vill/hinner inte läsa alla sidor och sökfunktionen har svikit mig.

Hoppas på överseende och att någon vänlig själ orkar svara igen...

Tack på förhand.

// Placebo

Ja, lampan på laddstationen lyser rött under laddning och går över till grönt när laddningen är klar.

Går du på standard klippschema eller har du programmerat om den?

Testa att slå på roboten i laddaren under en aktiv klipptid enligt schemat. Om den inte går ut av sig själv då (eventuellt efter lite laddningstid först) så har den inte fattat att det finns ett aktivt klippschemat.

Testa i så fall att slå på roboten i laddaren, justera klippschemat något, gå tillbaka till huvudmenyn och tryck sedan på "Hem-för-laddning"-knappen. Det bör då stå "Locating charger base" eller liknande på svenska. Testa om det hjälper, det funkade på min 791 i varje fall när jag hade problem med systematisk avstängning i laddningsstationen.

• Gilla
Placebo
  • Laddar…
Tack.

Kollade nu och röda lampan lyser fast batteriet anger att det är fulladdat.

Jag har programmerat ett klippschema. Ska prova att slå på automatiskt istället för att se om något ändras.

Update: Jag ändrade starttid i schemat för idag, och nu hoppade den igång av sig själv. Laddstationen lyser dock fortfarande rött, även fast maskinen är ute och åker för fullt utan att dra förbi några gränser, känns väldigt udda... Så har det inte varit när jag startat den manuellt, då har laddstationen lyst grönt.

Update 2: Nej, när jag skickade hem klipparen via appen till den fortfarande ilsket röda laddstationen så förstår inte klipparen att den är framme utan hanterar laddstationen som vilket hinder som helst. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Stoppade manuellt, drog ur strömsladden till laddaren, satte i strömsladden och då lyser den grönt.

Blir inte klok på det här, eller är det bara jag som inte förstår vad som är tokigt?

Redigerat:
Regnsensorn fungerade första gången det regnade efter det klipper den i regnet istället men det gör mig inte så mycket, mer störande är att den drar åt vänster allt jämt och oerhört mycket på vissa delar på min platta gräsmatta.

johank skrev:
Regnsensorn fungerade första gången det regnade efter det klipper den i regnet istället men det gör mig inte så mycket, mer störande är att den drar åt vänster allt jämt och oerhört mycket på vissa delar på min platta gräsmatta.
Nolla gyrot.

*Hitta en PLAN yta (vattenpass)
*Tryck på 2 för servicemeny.
*Håll inne 5 för att nolla gyrot.

Placebo skrev:
Tack.

Kollade nu och röda lampan lyser fast batteriet anger att det är fulladdat.

Jag har programmerat ett klippschema. Ska prova att slå på automatiskt istället för att se om något ändras.

Update: Jag ändrade starttid i schemat för idag, och nu hoppade den igång av sig själv. Laddstationen lyser dock fortfarande rött, även fast maskinen är ute och åker för fullt utan att dra förbi några gränser, känns väldigt udda... Så har det inte varit när jag startat den manuellt, då har laddstationen lyst grönt.

Update 2: Nej, när jag skickade hem klipparen via appen till den fortfarande ilsket röda laddstationen så förstår inte klipparen att den är framme utan hanterar laddstationen som vilket hinder som helst. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Stoppade manuellt, drog ur strömsladden till laddaren, satte i strömsladden och då lyser den grönt.

Blir inte klok på det här, eller är det bara jag som inte förstår vad som är tokigt?
Antingen dålig spänning från nätdelen eller kass kretskort i laddaren. Står om detta hundratalsgånger i forumet!

Henke2 skrev:
Nolla gyrot.

*Hitta en PLAN yta (vattenpass)
*Tryck på 2 för servicemeny.
*Håll inne 5 för att nolla gyrot.
Har gjort detta men ska testa igen. Det konstiga är att ibland går den hyfsat rakt för att senare i en annan riktning verkligen svänga vänster i en stor båge. Ser att den drar åt vänster när den följer gränskabeln också.

johank skrev:
Har gjort detta men ska testa igen. Det konstiga är att ibland går den hyfsat rakt för att senare i en annan riktning verkligen svänga vänster i en stor båge. Ser att den drar åt vänster när den följer gränskabeln också.
Kolla så att nåda framhjulen rullar lika lätt.

Pallar man upp vänster bakhjul ( ca 1 cm) innan man nollar gyrot så svänger den mer åt höger

Preben Bogeballe skrev:
Kolla så att nåda framhjulen rullar lika lätt.

Pallar man upp vänster bakhjul ( ca 1 cm) innan man nollar gyrot så svänger den mer åt höger
ska kolla framhjulen, det hade varit mer rimligt om den alltid gick vänster men så är inte fallet, ibland kör den relativt rakt för att senare svänga mer och mer.

Nicke Nyfiken
Elkludde skrev:
Den påbörjar kantklippning efter några meter när man sätter den framför laddaren och trycker på hem,när man vill att den ska gå hem i övrigt så går den till slingan och och hem utan kantklippning
Okej, då frågar jag igen!

Hur gör du om du vill att den ska gå hem längs slingan utan att klippa?

Nicke Nyfiken
johank skrev:
ska kolla framhjulen, det hade varit mer rimligt om den alltid gick vänster men så är inte fallet, ibland kör den relativt rakt för att senare svänga mer och mer.
Så gör min klippare också men det är betydelselöst för klippresultatet på min gräsmatta så jag bryr mig inte. Vad är problemet för dig att klipparen inte går rakt? Missar den något område pga detta eller varför är det ett problem?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Okej, då frågar jag igen!

Hur gör du om du vill att den ska gå hem längs slingan utan att klippa?
Du går in i inställningar och letar dig fram till kantklippning. Där väljer du "av".

Stort tack för er respons!

Efter ny kontakt med supporten tolkar jag det som att det finns två lösningsalternativ.

1. Korrigera så att det blir 2 meter mellan trådarna.
2. Försöka medla lite med grannen så vi turas om med klippningen under veckans dagar.

Börjar med alt. 1 tror jag. Även om det inte känns helt optimalt. :thumbdown:

Kan tillägga att grannens HQ 220 är av en något äldre modell. De nyare skapar tydligen inte samma problem för WL.

abegar skrev:
Stort tack för er respons!

Efter ny kontakt med supporten tolkar jag det som att det finns två lösningsalternativ.

1. Korrigera så att det blir 2 meter mellan trådarna.
2. Försöka medla lite med grannen så vi turas om med klippningen under veckans dagar.

Börjar med alt. 1 tror jag. Även om det inte känns helt optimalt. :thumbdown:

Kan tillägga att grannens HQ 220 är av en något äldre modell. De nyare skapar tydligen inte samma problem för WL.
Alt 3. Be att få kretskortet i laddstationen utbytt då det kan vara signalen från din laddstation som är för svag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.