Tack för tipset ska testa lite mer. Den hade bara fastnat vid en trång passage så inget speciellt. Dock mitt i regn så lite fuktigt under locket till knappsatsen. (Har ett piratbatteri.)
 
Har problem med min WG790E.
när batteriet är laddat fungerar den jättebra, går till kabeln och vänder ända tills den får för sig att ladda sig då struntar den i kabeln och kör rakt över den tills den krockar och då vänder.
har bytt båda batterierna.
trycker man på 2an och kollar sensorerna så är dom ok både vid laddat batteri och tomt.
trycker man på ladda knappen när batteriet är över hälften så kör den över slingan och kör tills den krockar eller fastnar.
några förslag på vad som hänt?
 
AWS46
Hej alla kloka!:geek:
Jag har lite problem med min gamla worx wg790e.1
Fick den av en kollega förra året (antar att den är från 2015 ? Typ?) och den har funkat perfekt fram tills nu. Ska försöka förklara så bra jag bara kan.

Börjar med lite bakgrund och så att det eventuellt finns lite kött på benen:D
Var bortrest i 1 vecka och självklart är hade rackaren kört fast, och låt oss då säga att den stått i 1 vecka, regn och sol.
Den var inte helt urladdad, så jag bar fram den till laddaren, startade den och lät den köra 1 meter hem för att det var blött och väldigt högt gräs.
Dagen därpå klippte jag gräset på det gamla goda sättet och inväntade schematid. Men ingen robot klippte. :thinking:
Kollade och den larmade för övertemp batt, vänta.
Lät den stå i laddaren över natten, men ingen robot kom dagen efter heller. Drog fram den och tryckte på OK, ett par gånger sedan kunde jag starta den.
Då körde den som vanligt.
Men sen kom den inte ut igen.

Tänkte att batteriet kanske var kasst, köpte ett nytt (pirat) upptäckte då att det det redan satt ett piratbatteri i.
Batteriet behövde laddas, så jag satte in roboten i laddaren och startade den. Laddades fullt, men kom inte ut nu heller. Samma larm fortfarande. Drog ut den igen och startade. Klippte länge, nästan 2 h och körde hem för att ladda. Då jag ändå var ute tittade jag till den då och då. Inga larm under laddningen. Gick fram när den var laddad till 96% och väntade in att den skulle nå 100% för att se om den ville komma ut. Men i samma ögonblick som den nådde 100% kom larmet övertemp batt. vänta. Har även provat bryta strömmen till laddaren i ca 10 minuter.


Har ni någon aning om vad detta kan bero på?:rolleyes:
 
När jag började läsa tänkte ja direkt på att den tappat datum och tid men efter att ha läst mer så är det nog inte det felet men kolla för säkerhets skull så att datum och tid är rätt.
 
  • Gilla
AWS46 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Har en worx792E. Har varit i min ägo 3 säsonger utan problem, innan dess hos brorsan x säsonger.
Denna säsong är det problem med laddning. Den kör sin klippning och går sen till laddstation utan problem, påbörjar laddning. Efter en stund (gissar runt 20 min) dör laddningen. Roboten stängs av. Noterade att den också tappade datuminställningar varje gång. Köpte nytt batteri. Ingen skillnad. Köpte då nytt knappcellsbatteri o bytte detta. Nu hänger datumet kvar iaf. Men laddningen är samma dynga. När den dött efter 20mins laddning tar jag ut den o säger åt den o söka laddningsstation igen , då gör den det. Nu laddar den igen ,i ca 20min. Sen dör den. Om jag gör detta kanske 3 ggr kommer dem upp till 100 och kör sen på med klippning automatiskt. Sen fastnar den då igen vid nästa laddning efter ca 20min..

Ska klocka laddningarna, ifall det är på sekunden lika långa ,måste det va nån timer som ställer till det i moderkortet. Om det är udda kan det va nåt överhettningsskydd som klipper nånstans.

Nån som känner igen ?Tips på vad jag kan prova?
Möjligtvis ingen som har nåt kretsschema eller annat kul över moderkortet ?

Mvh Martin
 
Min Pappa har lite problem med sin WG792.

Den stannar sporadiskt när den är ute och kör.

Han säger att den är helt död och att han får starta upp den och att det inte står något felmeddelande i skärmen.

Han har provat byta till ett nytt batteri (ej original) men det är samma problem.

Någon som har en idé?

Går det föressten att köpa reservdelar till worx nuförtiden eller måste man skapa ärende hos worx och sedan skicka in hela gräsklipparen?
 
M Mursu89 skrev:
Hej
Har en worx792E. Har varit i min ägo 3 säsonger utan problem, innan dess hos brorsan x säsonger.
Denna säsong är det problem med laddning. Den kör sin klippning och går sen till laddstation utan problem, påbörjar laddning. Efter en stund (gissar runt 20 min) dör laddningen. Roboten stängs av. Noterade att den också tappade datuminställningar varje gång. Köpte nytt batteri. Ingen skillnad. Köpte då nytt knappcellsbatteri o bytte detta. Nu hänger datumet kvar iaf. Men laddningen är samma dynga. När den dött efter 20mins laddning tar jag ut den o säger åt den o söka laddningsstation igen , då gör den det. Nu laddar den igen ,i ca 20min. Sen dör den. Om jag gör detta kanske 3 ggr kommer dem upp till 100 och kör sen på med klippning automatiskt. Sen fastnar den då igen vid nästa laddning efter ca 20min..

Ska klocka laddningarna, ifall det är på sekunden lika långa ,måste det va nån timer som ställer till det i moderkortet. Om det är udda kan det va nåt överhettningsskydd som klipper nånstans.

Nån som känner igen ?Tips på vad jag kan prova?
Möjligtvis ingen som har nåt kretsschema eller annat kul över moderkortet ?

Mvh Martin
Klockade min under laddningen. Första klockning 20min 13sek. Andra klockning 20min 13sek. Tredje klockning nånstans över 25min, men inte upp till 100%. Körde en fjärde kort laddning för att komma upp till 100%. Sen körde den auto ut på klippning. Efter denna klippning åkte den åter till laddaren. Denna gång klarade den hela cykeln till 100%, tog 72min. Hoppas det bara var hjärnfis hos honom. Varit varmt ute så kanske det som ställde till det...
 
Tänkte faktist föreslå just värmen, den kan verkligen ställa till det, inte helt otroligt
 
AWS46
G Ganntrader skrev:
När jag började läsa tänkte ja direkt på att den tappat datum och tid men efter att ha läst mer så är det nog inte det felet men kolla för säkerhets skull så att datum och tid är rätt.
Tack för tipset!
Ska tillägga att häromdagen gick den ut av sig själv efter att jag ”tvångsstartat” den på morgonen. Men efter natten så var det samma sak igen.
Har kollat datum och tid, det stämmer. Har nu även uppdaterat programvaran, men icke vill den ändå. Kanske helt enkelt dags att skaffa en ny :thinking:
 
Hej är det någon här som har reparerat framsensorn på en Worx Landroid WG797E.1 har försökt hitta ny men hittar inte.
 
  • Öppen Worx Landroid WG797E.1 robotgräsklippares undersida med synlig framsensor och skruvmejslar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LCD-display på en Worx Landroid gräsklippare som visar status och inställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smarttobbee skrev:
Hej är det någon här som har reparerat framsensorn på en Worx Landroid WG797E.1 har försökt hitta ny men hittar inte.
Är det inte bara ett kabelbrott?
 
N nissenhj skrev:
Är det inte bara ett kabelbrott?
Säkert kabel avbrott. Lagat flera såna
 
N nissenhj skrev:
Är det inte bara ett kabelbrott?
Om jag har den att nödladda så klipper den bra. Och lampan lyser grönt. Enda tills gräsklipparen kommer till laddningstation då kör den ut och in. Och säger utanför begränsningskabeln och har jag i gång klipparen och lägger den i laddningstation så blinkar den röd grön och laddar inte. Har fått problem just har ny laddningstation. Och har haft den på samma ställe i flera år
 
S Smarttobbee skrev:
Om jag har den att nödladda så klipper den bra. Och lampan lyser grönt. Enda tills gräsklipparen kommer till laddningstation då kör den ut och in. Och säger utanför begränsningskabeln och har jag i gång klipparen och lägger den i laddningstation så blinkar den röd grön och laddar inte. Har fått problem just har ny laddningstation. Och har haft den på samma ställe i flera år
innan den kör i laddningstation visar den den här bilden
 
  • Display visar en laddningsskärm med batteristatus, spänning och temperatur på en uppkopplad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du ser ju klart o tydligt att din högra sensor inte funkar = 100% ett kabelbrott på en kabel i frontsensorn.
därav att den inte kan docka….

bara ta fram en multimeter o kolla vilken kabel som är paj om det inte syns fysiskt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.