Jag har 0.96 till den men på min dator, ska kolla på måndag vad jag kan skaka fram
 
  • Gilla
Cortous
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
C jerrycort skrev:
Här i menyn står det ver 0.50 061113.
v 0.50 har tyvärr inte indelning av arbetsområden så den måste uppdateras.

Jag tror jag kör v 0.72 och på den finns möjligheten till indelning av arbetsområden liksom senare versioner. Kan du fixa en uppdateringsfil härifrån så löser det sig. Då kan du testa att låta klipparen gå via gången till andra gräsmattan.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
v 0.50 har tyvärr inte indelning av arbetsområden så den måste uppdateras.

Jag tror jag kör v 0.72 och på den finns möjligheten till indelning av arbetsområden liksom senare versioner. Kan du fixa en uppdateringsfil härifrån så löser det sig. Då kan du testa att låta klipparen gå via gången till andra gräsmattan.
Jag har hittat filerna så ska uppdatera den.
Lite följ frågor. Instruktioner på worx hemsida säger att förlägga kabel i gången 30cm cc.
  1. Hur blir det när den kör kantklippning? Kommer den följa tråden o även klippa gången?
  2. Man ska ställa in antal m som roboten ska följa kabeln för att nå zonerna. Om jag placerar gången som zon 1. Säg att startpunkten är 30m. Fine bra. Men när jag ska till zon 2 som är samma sida som laddstationen o den ska starta efter 75m. Kommer den köra genom gången och zon 1 varje gång?
  3. Om jag byter placering på laddstationen o placerar gången bakom laddstationen så zon 1 o 2 byter ordning. Kommer roboten köra genom gången varje gång för att åka hem?
 
Nicke Nyfiken
C jerrycort skrev:
Jag har hittat filerna så ska uppdatera den.
Lite följ frågor. Instruktioner på worx hemsida säger att förlägga kabel i gången 30cm cc.
  1. Hur blir det när den kör kantklippning? Kommer den följa tråden o även klippa gången?
  2. Man ska ställa in antal m som roboten ska följa kabeln för att nå zonerna. Om jag placerar gången som zon 1. Säg att startpunkten är 30m. Fine bra. Men när jag ska till zon 2 som är samma sida som laddstationen o den ska starta efter 75m. Kommer den köra genom gången och zon 1 varje gång?
  3. Om jag byter placering på laddstationen o placerar gången bakom laddstationen så zon 1 o 2 byter ordning. Kommer roboten köra genom gången varje gång för att åka hem?
Är automatiskt kantklippling aktiverad så kommer den att "klippa" även i gången. Men den går att stänga av och istället kan man starta kantklippningen manuellt och övervaka medan klipparen går sitt varv så kan man avbryta innan den går in i gången. Automatiskt kantklippling görs ändå bara en gång i veckan vill jag minnas.

Jag minns inte exakt hur man ställer in olika arbetsområden så jag kan ha fel, men om du placerar laddstationen på stora gräsmattan precis innan gången och anger zon 1 som 0 meter så ska den börjar klippa direkt och hålla sig på den stora gräsmattan hela tiden.

Ställer du zon 2 på 20 meter (eller hur långt det nu är till lilla gräsmattan) så går den längs slingan genom gången dit innan den släpper slingan och börjar klippa. Sedan går den där till den vill hem och ladda. Då stänger den av klippningen och följer slingan hem genom gången och runt hela stora gräsmattan för att nå laddstationen.

Sedan får man bestämma hur ofta den ska gå till arbetsområde 2 beroende på hur storleksförhållanden är mellan gräsmattorna.
 
  • Gilla
Cortous
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Är automatiskt kantklippling aktiverad så kommer den att "klippa" även i gången. Men den går att stänga av och istället kan man starta kantklippningen manuellt och övervaka medan klipparen går sitt varv så kan man avbryta innan den går in i gången. Automatiskt kantklippling görs ändå bara en gång i veckan vill jag minnas.

Jag minns inte exakt hur man ställer in olika arbetsområden så jag kan ha fel, men om du placerar laddstationen på stora gräsmattan precis innan gången och anger zon 1 som 0 meter så ska den börjar klippa direkt och hålla sig på den stora gräsmattan hela tiden.

Ställer du zon 2 på 20 meter (eller hur långt det nu är till lilla gräsmattan) så går den längs slingan genom gången dit innan den släpper slingan och börjar klippa. Sedan går den där till den vill hem och ladda. Då stänger den av klippningen och följer slingan hem genom gången och runt hela stora gräsmattan för att nå laddstationen.

Sedan får man bestämma hur ofta den ska gå till arbetsområde 2 beroende på hur storleksförhållanden är mellan gräsmattorna.
Tack.
  1. Har jag förstått tidigare inlägg korrekt att roboten försöker följa guidelinan genom att köra i mitten över den?
  2. Är 30cm det minsta man kan göra passagen? Min gång är 20m lång, det blir ca 60 plattor att lyfta på för att lägga kabel under.
  3. Funderar även på om det är värt att lägga den i VP rör. Tycker ni det är overkill?
 
Nicke Nyfiken
C jerrycort skrev:
Tack.
  1. Har jag förstått tidigare inlägg korrekt att roboten försöker följa guidelinan genom att köra i mitten över den?
  2. Är 30cm det minsta man kan göra passagen? Min gång är 20m lång, det blir ca 60 plattor att lyfta på för att lägga kabel under.
  3. Funderar även på om det är värt att lägga den i VP rör. Tycker ni det är overkill?
1. Stämmer. Så det måste finnas plats på dåda sidor om tråden så roboten får plats.

2. Det är möjligt att det funkar att lägga trådarna tätare. Prova dig fram genom att lägga tråden ovanpå plattorna först och låt roboten gå fram och tillbaka i gången ett antal gången. Funkar det med att bara ha en plattrad i bredd mellan trådarna så kör på det.

3. Ja det är overkill men skulle du av någon outgrundlig anledning vilja byta tråden i framtiden så är det förståss en stor fördel att slippa lyfta på plattorna.

Jag hade testat hela installationen först och sett att allt lirar som det är tänkt med olika arbetsområden osv innan jag hade lagt ner tråden under plattorna.
 
Köpte en billig WG792E.1 på Cas Ohlson och om någon vecka är det dags för installation. Försökte regga maskinen på worxlandroid.com men den godtar inte serienumret, dock så gick det via worxtools.com, men där hittar jag ingen firmware att ladd ner. Tänker att det bör ha kommit några uppgraderingar eftersom maskinen är från 2015?
Någon här som har senaste firmware för denna klippare och som kan hjälpa mig att få tag på den?
 
anderssose anderssose skrev:
Hej, har en worx landroid wg790e.1 som stannar så fort den kör på ett hinder. Displayen säger: hjul mot block. Någon som känner igen detta? Med vänlig hälsning, Anders
Hej
Samma meddelande hos mig.
Fick du nånsin svar på din fråga?
Min maskin så gammal, och jag bytt lite delar, men nu fick jag detta meddelande "Hjulmot block" och den stannar upp hela tiden :(
 
Hej! Har en WG791e1 där laddstationen lagt av, lampan lyser inte. Jag har mätt upp 32 volt på sladdarna som ansluter kretskortet men efter kretskortet finns ingen spänning. Har lånat ett fungerande kretskort men det är samma visa där! Någon som har något förslag på hur gå vidare eller vad som kan vara fel? På transformatorn står det 24-28V, kan det vara där felet ligger, för högt volttal?
 
Idag starta jag upp min robot efter vinter förvarning. Fan va illa den lät i lagret så fort kniv disken snurra.
Hörs inget om man snurrar disken manuellt.

Någon som vart med om detta?
 
J jonaslatt skrev:
Idag starta jag upp min robot efter vinter förvarning. Fan va illa den lät i lagret så fort kniv disken snurra.
Hörs inget om man snurrar disken manuellt.

Någon som vart med om detta?
Va lagret i motorn som va skrot. Såg att biltema och jula hade lager som passa. Så får bli byta imorgon. Demoläge av motor med skrotat lager, verktyg och nytt lager redo för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en rostig och trasig maskindel, sannolikt ett kullager, mot en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det där hade helt klart sätt bättre dagar
 
En bekant har en worx som klipper men när den ska hem så åker den till tråden sen snurrar den bara.

Provat hos mig. Och min worx funkar. Så laddaren och kabeln är inget fel på.

Kretskortet?
 
Han provade ju sin robot hos mig och jag har ju en worx också.. Och va lika dant hos mig för honom. Men min funkade fint.
 
Ja, jag missförstod ditt inlägg. Tog bort mitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.