Hej igen alla kunniga!

Återupplivar denna frågeställning då vårt problemet kvarstår.

Vi har i vår vägsamfällighet en fastighetsägare som inte betalt sin avgift till föreningen under de senaste tre åren. Vår fordran uppgår nu till ca 15000:-

Fastighetsägaren har stora privata skulder & ett flertal ärenden hos KFM.
Fastighetsägaren har bedömts av KFM att sakna utmätningsbara tillgångar, Flera försök har gjorts.
Fastighetsägaren saknar inkomst.
Fastigheten är belånad långt över marknadsvärdet.
Fastigheten inrymmer tre lägenheter som hyrs ut, troligtvis mot kontant betalning eller betalning till bulvan.
Fastighetsägaren sköter amortering av lån på fastigheten på något uppfinningsrikt vis, så banken har inga ärenden hos KFM.

KFM säger att förutsättningarna för oss att få betalt är i princip obefintliga. Ett ärende hos KFM kostar istället föreningen 600:- per år om skulden inte kan drivas in.

Kan en samfällighet tvinga fram en exekutiv försäljning?

Banken är ju troligtvis motståndare till detta då det kommer att realisera en förlust för dem. Samfälligheten kommer ju troligtvis inte heller att få några pengar ur en tvångsförsäljning men förhoppningsvis så betalar en ny ägare av fastigheten sina avgifter.

Hur lyckas man betala av lån på en fastighet man äger till 100% utan att ha någon inkomst utan att banken reagerar? Mycket märkligt!

Förra gången detta ämne diskuterades så sades det att samfälligheter har förtur hos KFM, men enligt handläggare på KFM så är detta ej korrekt. De fordringsägare som har förtur är staten, brottsoffer osv & ej samfälligheter vilket gör att våra fodringar hamnar längs ner i den långa listan.

Jag har haft flera samtal med KFM & även med lantmäteriet men inte fått några konkreta lösningar på problemet.

Vår förening kan väl knappast vara den enda som råkat ut för ett liknande problem. Jag inbillar mig att det finns en juridisk lösning eller kan det verkligen vara så illa så att om du saknar tillgångar & har överbelånad fastighet så kan du leva på svarta pengar & gladeligen strunta i att betala din avgifter till samfälligheten?

Hoppas på den samlade klokskapen hos er på forumet!

Tack på förhand

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Driv det till exekutiv försäljning, pengarna kommer att komma in då på något magiskt sätt. Så har det i alla fall varit i vår samfällighetsförening. Exekutiva försäljningarna har alltid ställts in nån dag innan de ska gå av stapeln och pengarna har då kommit fram.

• Gilla
stenolof och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Driv det till exekutiv försäljning, pengarna kommer att komma in då på något magiskt sätt. Så har det i alla fall varit i vår samfällighetsförening. Exekutiva försäljningarna har alltid ställts in nån dag innan de ska gå av stapeln och pengarna har då kommit fram.
Kan vår samfällighetsförening verkligen tvinga fram en exekutiv försäljning pga en i sammanhanget så liten skuld?
Har banken någon juridisk möjlighet att stoppa en exekutiv försäljning för att undvika egen ekonomisk skada?
Vad kan det bero på att ingen fordringsägaren före oss drivit det till exekutiv försäljning trots massor med skulder, är det förknippat med någon risk eller kostnad för fordringsägaren?

Om vi lämnar vår fordran för verkställighet till KFM, hur går man vidare för att tvinga fram en exekutiv försäljning? Jag antar att detta inte är något som sker automatiskt då det finns så många olika fordringsägare sedan flera år utan att exekutiv försäljning skett.

Claes Sörmland
Jag hoppas någon annan kan redogöra för Kronofogdemyndighetens rutiner kring verkställighet. Vi ansökte helt enkelt om verkställighet med hjälp av vår debiteringslängd. Och sen dök ägarens fastighet upp på exekutiv auktion och magiskt så fanns plötsligt pengar där några dagar före auktionen och det hela lades ned. Ingen koll egentligen på vad som hände i kulisserna, vi fick våra pengar.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 14 till
  • Laddar…
Vad är det för tjänster som samfälligheten tillhandahåller som inte betalas?

D Dilato skrev:
Vad är det för tjänster som samfälligheten tillhandahåller som inte betalas?
Snöröjning, sopning, asfaltering osv.

Peez74 Peez74 skrev:
Snöröjning, sopning, asfaltering osv.
Ah, ok, så det är på allmänna ytor som man inte kan låta bli att utföra selektivt?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hoppas någon annan kan redogöra för Kronofogdemyndighetens rutiner kring verkställighet. Vi ansökte helt enkelt om verkställighet med hjälp av vår debiteringslängd. Och sen dök ägarens fastighet upp på exekutiv auktion och magiskt så fanns plötsligt pengar där några dagar före auktionen och det hela lades ned. Ingen koll egentligen på vad som hände i kulisserna, vi fick våra pengar.
Det får bli att kontakta KFM på måndag!

Tack för bra svar!!

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ah, ok, så det är på allmänna ytor som man inte kan låta bli att utföra selektivt?
Precis!

Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Fast en samfällighetsförening har ingen laglig möjlighet att avskilja en delägare från gemensamhetsanläggningen. Hur mycket skulder det än finns. Det "straff" som finns i samfällighetslagen är att den som har en skuld förlorar rösträtten på stämman tills skulden är betald.

• Gilla
cotillion och 6 till
  • Laddar…
Nu tar jag det fritt ur minnet, då insolvensrätt är ett jävla gytter, men jag är rätt säker på att ni måste ha chans att få ut några medel för att kunna tvinga fram en exekutiv försäljning.

Ni kan alltså inte använda det som straff eller som en möjlighet att bli av med personen (vilket man kan tycka vore rättvist det med).

Så om fastigheten är värderad till 100, men belånad mot pantbrev för 120 hos banken, så har ingen annan än banken en faktisk möjlighet att tvinga fram en exekutiv auktion, då ingen annan med någon sannolikhet skulle få några pengar.

Är samma fastighet ”bara” belånad till 85 mot pantbrev finns ytterligare 15 som någon skulle kunna få del av, och de som kan gå dessa medel kan då också begära tvångsförsäljning.

Men om det är säg 50 till i prioriterade fordringar före samfällighetens, ja då är inte ni bland dem som kan tvinga fram försäljning ändå.

Jag ska se om jag kan fiska fram lagstöd för det här, det borde vara i utsökningsbalken man reglerat det.

• Gilla
Sassie och 7 till
  • Laddar…
Ja, som sagt, man måste kunna räkna med att få ut pengar. Utmätningen ska vara ”försvarlig”, 4:3 UB.

Man måste uttalat begära att viss fast egendom ska utmätas för ens fordran om man inte redan har förmånsrätt i den, 4:5 UB.

Det är som sagt inga lätta regler, men har ni redan kontakt med fogden borde de kunna vägleda något. Så länge som inte fastigheten i sig är överbelånad borde det kunna finnas någon möjlighet att påverka situationen, vare sig det är att tvinga fram betalning enligt @Claes Sörmlands modell eller att tvinga bort ägaren och få dit någon skötsammare.

Läste om TS första inlägg och inser att jag väl inte sa något nytt jämfört med vad fogden redan sagt, så får väl hoppas att det hjälpte något att få det från annat håll också.

Jag skulle nog fortsatt hålla liv i ärendet hos fogden och skicka nya krav dit av ren princip, men i övrigt försöka lägga så lite energi som möjligt på frågan. Ja, det är orättvist och fel, men det finns nog tyvärr inte mycket ni kan göra åt saken.

Alternativet vore att försöka bussa Skatteverket på grannen; tillhandahålla information om misstänkt svartuthyrning osv. Det kommer dränera energi, och sannolikt inte ge något det heller. Men då ”gör” man i alla fall något.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läste om TS första inlägg och inser att jag väl inte sa något nytt jämfört med vad fogden redan sagt, så får väl hoppas att det hjälpte något att få det från annat håll också.

Jag skulle nog fortsatt hålla liv i ärendet hos fogden och skicka nya krav dit av ren princip, men i övrigt försöka lägga så lite energi som möjligt på frågan. Ja, det är orättvist och fel, men det finns nog tyvärr inte mycket ni kan göra åt saken.

Alternativet vore att försöka bussa Skatteverket på grannen; tillhandahålla information om misstänkt svartuthyrning osv. Det kommer dränera energi, och sannolikt inte ge något det heller. Men då ”gör” man i alla fall något.
Det är då tyvärr lite som jag misstänkte, banken sitter på trumf.
Men vad har banken för skyldigheter? Om man som fastighetsägare inte har någon inkomst men ändå klarar betala sina lån så borde ju misstanken om penningtvätt vara ganska given. Men det är kanske inget banken är ansvarig att kontrollera utan annan misstanke om ekonomisk brottslighet?

Det är väl helt enkelt bara att "bita ihop"!

Jag tackar för bra & uttömmande svar!!

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Peez74 Peez74 skrev:
Om man som fastighetsägare inte har någon inkomst men ändå klarar betala sina lån så borde ju misstanken om penningtvätt vara ganska given.
Vet du vilken bank han har kan det nog vara en idé så god som någon att rapportera misstänkt penningtvätt till den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.