ClasseClas ClasseClas skrev:
Om det där ska gälla formellt så bör det stå som ett förbehåll i fastighetsregistret. Gå in på lm.se på "Mina Sidor" och kolla vad det står på skogsfastigheten. Annars är det att betrakta som en skogsfastighet med flera delägare och då är det jag skrev tidigare som gäller.

Tyvärr är risken stor att ni hamnar i en limbosituation och det enda som kommer att hända är att fastigheten med byggnader förfaller sakta men säkert.
Sådana där krav gäller väl inte längre än att när fastigheten är lagfaren kan en delägare tvinga fram en lösning.

Man kan inte låsa ägandet om man inte laborerar med stiftelser etc.

/ATW

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Sådana där krav gäller väl inte längre än att när fastigheten är lagfaren kan en delägare tvinga fram en lösning.

Man kan inte låsa ägandet om man inte laborerar med stiftelser etc.

/ATW
Jag tror att du har rätt. Likväl är det snabbt kollat om det finns något förbehåll inskrivet på fastigheten.

T Toden skrev:
Får inte köpa den. Det står i testamentet att brodern ska ha den.
Brodern kan ju sälja efter han ärvt...

Men detta får mig att undra en annan sak. Menar du att det är ett arvsskifte ni håller på med? Och att det fortfarande är dödsboet som äger fastigheten.
Det är i så fall en annan situation än om ni är tre delägare, varav en ska sälja sin andel till en av de andra.

Eller ni kanske äger er del och dödsboet är de 75% som hanteras av "brodern" och "systern"?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Brodern kan ju sälja efter han ärvt...

Men detta får mig att undra en annan sak. Menar du att det är ett arvsskifte ni håller på med? Och att det fortfarande är dödsboet som äger fastigheten.
Det är i så fall en annan situation än om ni är tre delägare, varav en ska sälja sin andel till en av de andra.

Eller ni kanske äger er del och dödsboet är de 75% som hanteras av "brodern" och "systern"?
Ja vi äger. Och brodern tog över för några år sedan men systern ärvde nu.

Maskintok skrev:
Det är väl bara begära det då..eller att han löser ut er.. det går ju åt 2 håll...
Har vi redan gjort. Han har fått bägge valen.

T Toden skrev:
Ja vi äger. Och brodern tog över för några år sedan men systern ärvde nu.
Va? Du får nog förklara närmare, vilka är 'vi' som du talar för? Och hur ser ägandet ut just nu, kan du ställa upp vilka personer som äger hur mycket? Och hur kan 2 syskon ha ärvt sina andelar vid olika tillfällen :thinking:?

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Va? Du får nog förklara närmare, vilka är 'vi' som du talar för? Och hur ser ägandet ut just nu, kan du ställa upp vilka personer som äger hur mycket? Och hur kan 2 syskon ha ärvt sina andelar vid olika tillfällen :thinking:?
Jag har tagit över efter min mamma som ägde med sin bror. Han hade 75%. Hans son tog över 37% för ca 4 år sedan. Dom resterande 37% skulle hans syster ärva men hon vill bli utköpt. Har inget intresse.

OK. Men du skriver ju i trådstarten att 'vi vill ha en avstyckning av våra 25%', vilka är vi?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte heller ägarförhållandena. Vad står det i fastighetsregistret? Du har 25%. Din manlige kusin har 37,5% (?). Resterande 37,5%, vem äger den andelen? Dödsboet eller din kvinnliga kusin?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte behöver man skogsbruk plan om man vet vad man köper och är överens om priset
Det är svårt att sätta pris eller dela en fastighet rättvist utan skogsbruksplan. En intressant uppgift är hur stor arealen är.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Såsom många sagt
Ta fram en skogsplan
Då ser ni kubik, skötsel mm
Det räven bra start pris är väl ca 150-175 kr / hektar plus startavgift

storleken du givit lånar sig till klyvning

men du kan inte tänka dig att köpa?

Annershans Annershans skrev:
Det är svårt att sätta pris eller dela en fastighet rättvist utan skogsbruksplan. En intressant uppgift är hur stor arealen är.
Ganska stor... TS skrev att biten de ville ha var 50-60 hektar.

/ATW

Cheesen
T Toden skrev:
Vi äger en skogsfastighet just nu tillsammans med min kusin. Vi äger 25% och vad vi trodde han 75% för han köpt ut sin syster. Nu visar det sig att saken inte är klar. Han fick inte låna. Och han vill nu låna på gården för att köpa ut henne. Och då behöver han att vi skriver under. Vilket jag inte går med på. Anser att det är som att gå i borgen.
Vi vill ha en avstyckning av våra 25% och ersättning för att han får hus. (Vilket även jag vill ha)
Han går inte med på avstyckningen vi vill göra. Han vill ha skogsplan och värdering. Vilket vi inte vill kosta på just nu. Vi vill ha vårat eget och han kan då låna på sin del. Någon som har råd hur man löser detta.
Eftersom ingen vill gå den andre till mötes så får ni väl gå till tinget och begära offentlig försäljning.
Tyvärr så kan det vara den minst smärtsamma vägen att gå.
Dylika tvister kan pågå i decennium och fastigheten blir misskött under tiden.
Ångrar själv att jag tvistade i femton års tid med mina kusiner innan jag gick till tinget. Hade jag gjort det direkt hade jag sluppit många sömnlösa nätter...

Förresten blir jag lite nyfiken på hur ni tänker med finansieringen.. en skogsbruksplan och värdering är bra mycket billigare än, och en förutsättning för att kunna klyva fastigheten.
Lantmätaren kommer att vilja se värdering och plan om ni har minsta tvist. Dessutom så kostar lantmätaren betydligt mer än skogsvårdsstyrelsen.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Annershans Annershans skrev:
En annan är hur stort m3sk är..

Finns det slutavverkningsskog så sälj averkningsrätter eller avverka. Då får du pengar i fickan och din manlige kusin får pengar han kan köpa ut sin syster med. Skogsbruksplanen är som jag ser det vital för en fastighet med denna storlek, annars kan ni inte säkra vettig avkastning på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.