Tokslut Tokslut skrev:
Batteribil? Min Scala 1/8 hade ett 12V bilbatteri till startmotorn och bilen tankades med Metanol blandat med Nitrometan och en stor skvätt olja i sig. Svänghjulet stack ut undertill så man kom åt och "rullstarta" med elmotorn och en glödstfitsacc-mackapär. Minns att det var ett helvete att konka runt med allt det där som blivande tonåring. Minns att jag såg luftfiltret flyga av och motorn skar innan filtret han landa...

[bild]
[bild]

Edit: 1/4 scala var det nog inte, snarare 1/8. fixat!
Jag hade en Kyosho USA 1, den kom med elektromekaniskt fartreglage. Farsan tänkte bygga ett elektroniskt men innan han börja med det projektet så släpptes det första elektroniska. :)

På den tiden kunde inte elektriska riktigt mäta sig med nitro. Men idag är det omvänt. Mycket mer kraft i elektriska :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kan inte låta bli...vissa hade kanske glömt bort hen, andra inte.

Anders Malmgren, välkommen tillbaka!!!

Just det, hen kanske inte är så Anders önskar bli tilltalad, ber om ursäkt, mer lämpligt kanske är "den outtröttlige kämpen och vårt sista hopp mot den förtryckande vänsterfascismen"

Edit: så ingen misstolkar, jag är inte ironisk, det är kul att Anders är tillbaka.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Eter, ricinolja och fotogen. That's da shit!

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Eter, ricinolja och fotogen. That's da shit!
Ricinolja användes vid förkylning...

A AndersS skrev:
Ricinolja användes vid förkylning...
Och att bestraffa Facistmotståndare. En mångsidig vegetabilisk olja.😬

...och även som smörjmedel. Dåligt påläst men högvarviga motorer med högt effektuttag har historiskt smorts med ricinolja. Misstänker att det nuförtiden finns syntetoljor som gör det bättre.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Försök blanda sprit/etanol med vanlig motorolja eller maskinolja av mineraloljetyp - så ser man snart orsaken varför man använde ricinolja (som är blandbar med alkoholer) - det fins förmodligen andra växtbaserade oljor som också fungerar att blanda med alkoholer

Inte ens relativt 'fet' isopropanol vill blanda sig speciellt mycket med mineralolja även om det kan lösa liten del av det och man får det roliga med delvis blandbara vätskor så länge kvoten av det ena eller det andra inte är för stor.

Vet inte vad dagens syntetoljor för modellmotorer innehåller - men någon form av polär grupp bör nog finnas om det skall blanda sig väl, typ någon polyesterolja?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har Showview varit med tidigare. Jag har glömt...

[bild]
Det var smidigt och jag använde det ofta som tonåring då mina föräldrar hade en video med en fjärr som man kunde "scanna" ShowView-koden direkt från tidningens programtablå. Bara scanna vid frukosten innan man åkte till skolan och synka med videon så fanns programmen inspelade sen. Enda nackdelen var att om tex ett idrottsevenemang drog över och tablån blev förskjuten så hade ShowView inte en aning om detta utan då fick man se slutet på MFF - DIF istf Nilecity 😂

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Enda nackdelen var att om tex ett idrottsevenemang drog över och tablån blev förskjuten så hade ShowView inte en aning om detta utan då fick man se slutet på MFF - DIF istf Nilecity
Därför hade vissa idrottsevenemang förlängd inspelning.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Maria T
Hittade denna i en mäklarannons häromdagen, blev påmind både om färgen (och att farbror Sigges SAAB99 hade snarlik kulör) och att jag tyckte det var så cool med timer och tips om stektemperaturer lite upphöjd mot väggen 😬
Gammal grön ugn med en retro panel som har färgade knappar och tips om stektemperaturer, påminner om 70-talets design.

Även Koboltblå och Lavarött var populärt på vitvaror.

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Hittade denna i en mäklarannons häromdagen, blev påmind både om färgen (och att farbror Sigges SAAB99 hade snarlik kulör) och att jag tyckte det var så cool med timer och tips om stektemperaturer lite upphöjd mot väggen 😬
[bild]

Avokadogrön. Kolla Svenska hjärtan.

Morsan har sin blåa kvar fortfarande. Dock utan "robotpanelen".

Maria T Maria T skrev:
[bild]

Exakt en sådan hade vi när jag var barn. Vi hade t.o.m. samma bruna kakel, men satt åt andra hållet, på högkant.
Och en lindblomsgrön Saab 95.

Maria T Maria T skrev:
Hette det verkligen vitvaror på den tiden? Jag har annars glömt bort vad det hette..

Maria T
A ajn82 skrev:
Hette det verkligen vitvaror på den tiden? Jag har annars glömt bort vad det hette..
Kan inte heller minnas att det kallades vitvaror då, tycker mest det är kul nu att de kunde vara mycket färgglada.

A ajn82 skrev:
Jodå. Men basfärgen var fortfarande vit. De färgglada kostade extra. Till exempel "Lionbrun" som var mer senapsfärgad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.