1 137 442 läst · 11 051 svar
1137k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fanns en speciell sorteringsmaskin som kunde användas för att sortera korten i rätt ordning. Förutsatt att de var stansade med sekvensnummer.Höghus skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Punched_card_sorter
Ironiskt nog är det inte ovanligt att "datorn" i gamla filmer i själva verket är en sorteringsmaskin som effektfullt spottar ut ett kort med datorns svar i ett av facken. Ironiskt därför att sorteringsmaskinen i sig är ganska "dum".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Någon, som kommer ihåg TV-kameror med Vidicon-rör och deras förmåga att alltid göra "fina" släpeffekter i bilden?
Ersattes senare av Plumbicon, som ju inte hade dessa "egenskaper".
Ersattes senare av Plumbicon, som ju inte hade dessa "egenskaper".
Ja, det är samma ställe. Har som du säger stått tomt i flera år, även om jag har för mig att de försökte att spela paddel därinne under pandemin.B Bonzo2000 skrev:
Sen några år har XL-Bygg huserat i det som förr var lager och Coops byggavdelning men den stora butiksdelen i gamla Wessels är tom.
De byggde en padelhall till vänster om den byggnaden för ett par år sedan. Osäker om den fortfarande lever eller om de fått slå igen som de flesta andra hallarna i stan.Keiller skrev:
Och XL Bygg har tydligen blivit K-Bygg.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Svärmare hette de nog. Men jag har för mig att de var gröna och bara fräste planlöst omkring i luften till skillnad från häxpipor som både visslade och flög rakt fram.Connyknallkork skrev:
I Uppsala var det ett tag populärt att titta efter nummer (nummer på formverktyget eller liknande) som var ingjutet med fin stil i botten men det fanns bara ett fåtal olika nummer, 1,2,6 eller något sådant och sedan märkligt nog enstaka muggar med ett och samma fyrsiffriga nummer.pjgb skrev:
Besticken var anskaffade före grundskolans införande och var monogramgraverade med USF (Uppsala Stads Folkskolor) vilket med syftning på den alltför ofta äckliga maten uttolkades Uppsala snuskförening.
De har väl blivit allt ovanligare i takt med att grusvägarna blivit belagda med asfalt eller oljegrus.B bakterie skrev:
I fyndbutiker så är det ofta så idag också, ingen idé att sortera efter modell då enbart enstaka storlekar finns. Det är fortfarande ofta på detta sättet i USA också.F FGLIN skrev: