FredrikR FredrikR skrev:
Fanns det inte behållare med choklad också eller kom den från påsar på sidan om?

Minns den från pappas jobb.
Japp, det fanns choklad, men om jag inte minns fel så kom de liksom i paket, kaffe kunde man beställa för sig, men de andra var packade en av varje.... Så när chokladen var slut var det blåbär eller nypon ett tag... Ingen gillade dem... 😂
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Framtiden var bättre förr 😃
Jotack, notera också känslan för detaljerna i tvättarbetet, det var tider det!
Också intressant att notera att alla dessa "moderna områden för moderna människor" numera är utanförskapsområden 🙄
 
  • Haha
MagicFingers
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tvättmaskiner med hålkort var före min tid men eftersom jag blev nyfiken kollade jag runt och hittade en intressant reklamfilm om nyheten med automatiserad tvätt och det framstår nästan som science fiction.

[media]
Framtiden var bättre förr 😃
Underbar film. Från tiden när Sverige var bland de rikaste länderna i världen, och en lön räckte till att försörja familjen.
Husen var däremot fula som stryk.

/Höghus
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Kommer nån ihåg den där reklamen från 90 talet där nån på semester får en maträtt framför sig och de säger namnet (kommer inte ihåg) och i nästa sen är hanpå sjukhuset och doktorn upprepar suckandes namnet på maträtten,

Vad hette maträtten?
Krastapoppolis eller nåt liknande.
 
hsd
Tokslut Tokslut skrev:
Finns väl fortfarande allt möjligt till dom eftersom det bara är varmvatten i tanken

[bild]
Citronte var riktigt bra
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tvättmaskiner med hålkort var före min tid men eftersom jag blev nyfiken kollade jag runt och hittade en intressant reklamfilm om nyheten med automatiserad tvätt och det framstår nästan som science fiction.

[media]
Framtiden var bättre förr 😃
Vi kom från en hemsk period med krig och fascism / nazism , så framtiden kunde bara bli bättre. Men idag verkar vi reversera till nya krig och fascism/ nazism som samhällsskick... För planetens skull kanske det är lika bra att mänskligheten förgör sig själv!!!
 
  • Ledsen
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Vi kom från en hemsk period med krig och fascism / nazism , så framtiden kunde bara bli bättre. Men idag verkar vi reversera till nya krig och fascism/ nazism som samhällsskick... För planetens skull kanske det är lika bra att mänskligheten förgör sig själv!!!
Du var då en riktig muntergök 😂
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Vi kom från en hemsk period med krig och fascism / nazism , så framtiden kunde bara bli bättre. Men idag verkar vi reversera till nya krig och fascism/ nazism som samhällsskick... För planetens skull kanske det är lika bra att mänskligheten förgör sig själv!!!
Jag vill rek denna bok av bortgångne och mycket saknade Arto!

https://www.akademibokhandeln.se/bok/kollektivt-sjalvmord/9789185251216
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
5 Mb data i form av 62500 hålkort.
För er som är för unga för hålkort är det alltså rektangulära papperskort med stansade hål (eller inte hål) som motsvarar ettor och nollor på en hårddisk eller cd/dvd.

/Höghus

[bild]
Hoppsan, jag stötte visst omkull hela högen… Nu ska vi se, vilken ordning skulle de vara i?😂😂
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Höghus och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Också intressant att notera att alla dessa "moderna områden för moderna människor" numera är utanförskapsområden 🙄
Så är det väl inte riktigt?

Linköpings första externa stadsdel med centrum Johannelund byggdes på den tiden man hade separat mjölkaffär och stadsdelen är inte utanförskapsområde.

Skäggetorp är kanske 15år nyare och är absolut ett utanförskapsområden, för utomstående kanske mest känt för Påskkravallerna
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hoppsan, jag stötte visst omkull hela högen… Nu ska vi se, vilken ordning skulle de vara i?😂😂
Ett streck på snedden över en trave var ett sätt att hålla koll, men i det här fallet hade det nog inte hjälpt! 😃

/Höghus

Stapel med hålkort för datalagring, användes förr i datorhistorien, markerade med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 2 till
  • Laddar…
mycket kan man säga om miljonprogrammet, men det fanns ju en poäng i det...
Citat från https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/staden-vaxer/miljonprogrammet/

"1965 bestämde riksdagen att vi skulle bygga en miljon nya bostäder i Sverige under de kommande tio åren. Miljonprogrammet skulle bygga bort den stora bostadsbristen med moderna bostäder till rimliga priser. En tvårumslägenhet skulle inte kosta mer än en femtedel av vad någon som arbetade i fabrik tjänade."

vad kostar samma lägenheter idag?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
GB glass 1967.
[bild]
Här ser man även ursprunget till :- efter priser. Då skrevs priser med kolon och inte komma. Så 75 öre blev -:75 och 1,50 skrevs som 1:50, men med tiden blev allt så dyrt att det blev t ex fem kronor 5:-, vilket är bekant än idag.
Cassatan hade jag glömt .Den var smaskens!
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag får nog kolla i min låda med. Imponerande lager ni har
Jag har ett gäng sparat, och samlar även, om någon har som vill avyttra så skicka ett meddelande 👌 är en seriös samlare
 
  • Gamla fyrverkerier och tändstickor på en affisch med texten "Fyrverkeri festligt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
mycket kan man säga om miljonprogrammet, men det fanns ju en poäng i det...
Citat från [länk]

"1965 bestämde riksdagen att vi skulle bygga en miljon nya bostäder i Sverige under de kommande tio åren. Miljonprogrammet skulle bygga bort den stora bostadsbristen med moderna bostäder till rimliga priser. En tvårumslägenhet skulle inte kosta mer än en femtedel av vad någon som arbetade i fabrik tjänade."

vad kostar samma lägenheter idag?
Dom bör väl mena en hyreslägenhets hyra per år? Inte vad en bostadsrätt kostade.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.