1 135 383 läst · 11 023 svar
1135k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
De försvann runt 1980, har jag för mig.
En annan sak från skolbespisningen: Köttfärssås serverades endast ihop med ris.
Torrt, smaklöst ris.
Aldrig pasta.
Var det makaroner var det tillsammans med köttbullar.
En enda gång under årskurs 1-6, på den skolan jag gick då, fick jag köttfärssås med makaroner och detta var ett sammanträffande, makaronerna var kvar sedan gårdagen.
Tillägg: Minns att jag dristade mig att fråga om ost till. Fick svaret: "Tror du det här är någon gourmetrestaurang??"
Nä just det...pfff...
Torrt, smaklöst ris.
Aldrig pasta.
En enda gång under årskurs 1-6, på den skolan jag gick då, fick jag köttfärssås med makaroner och detta var ett sammanträffande, makaronerna var kvar sedan gårdagen.
Tillägg: Minns att jag dristade mig att fråga om ost till. Fick svaret: "Tror du det här är någon gourmetrestaurang??"
Nä just det...pfff...
Redigerat:
"Skolbespisning" förresten...bara namnet är ju smaklöst.😞
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 324 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 324 inlägg
Vi hade alltid spagetti till köttfärssås!!!Fotografen skrev:En annan sak från skolbespisningen: Köttfärssås serverades endast ihop med ris.
Torrt, smaklöst ris.
Aldrig pasta.
Nä just det...pfff...
Ibland överkokt till en pastamassa men oftast normala spagetti!!!
I lågstadiet var det som ett stort hemmakök, de lagade bara till 9 klasser, 3 per årskurs.Maria T skrev:
Vi hade " bordsvärdar", satt i bord om 6 där vi turades om att duka bordet och hämta mat i uppläggningsfat som man tog från det man ville ha. Var bara att hämta mer till alla tit det de ville ha.
I mellanstadiet och över var det långbord med mat från centrala storköket som gällde. Mat som lagats och levererats timmar tidigare samt varmhållits....
På tal om skolmat : Är det någon, som minns när man satt på en bänk i kapprummet och vecklade ut sina medhavda smörgåsar ur smörgåspapperet, så att lunchen kunde ätas? Mjölken halsades ur medhavd flaska.
Redigerat:
Kommer nån ihåg den där reklamen från 90 talet där nån på semester får en maträtt framför sig och de säger namnet (kommer inte ihåg) och i nästa sen är hanpå sjukhuset och doktorn upprepar suckandes namnet på maträtten,
Vad hette maträtten?
Vad hette maträtten?