B
Maria T Maria T skrev:
Det där rosa pulvret kommer jag också ihåg, jag slängde en sån gammal burk när jag tömde och sålde ett sommarhus 2015, men typiskt jag inte minns namnet. Jag tror mig minnas att det skulle göra det mindre blött och/eller hindra fluglarver från att kläckas i s**ten, men jag kan ha fel, kan vara nåt så simpelt som att göra det hela mindre stinkande.
Hade bästa utsikten från det utedasset så satt i alla fall oftast med dassdörren öppen :D:giggle:
Mitt dass-minne hade två hål, ett till farmor och ett till farfar. Av någon anledning använde jag alltid farmors sida, tror det andra kändes skitigare. Störst problemet var att torka sig, fanns ofta bara gamla veckotidningar där och det glatta pappret gjorde nog att man var konstant småskitig där bak :oops:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Tidigt 80-tal var jag och andra barn(10-12 år gamla var vi väl) ofta i lokala båthandeln och lekte en del i båtarna som idag säkert skulle kosta miljonbelopp men det fanns en anledning till att vi tilläts göra detta. Ägaren privatimporterade filmer varav ett flertal var totalförbjudna av filmcensuren, så det var vanligt att man gick en sväng till lokala båthandeln, hyrde nån film olagligt och gick hem och såg den hos den person som hade föräldrar som jobbade kväll denna dag. Konstigt nog verkade alla föräldrar göra det förr, nåt hämta på dagis/fritids kl 15 var det ju inte tal om utan man fick göra middan själv flera gånger i veckan, ibland gå och lägga sig också innan nån kom hem. Men hur denne man tänkte som säkert alltid hade 7-8 rejält stora båtar uppställda för försäljning och flera mindre men verkade fokusera på att hyra ut skräckfilm till barn olagligt har nog förbryllat mig en del i vuxen ålder. Nån form av penningtvätt känns som den rimligaste slutsatsen.

Maria T
B breakman skrev:
Mitt dass-minne hade två hål, ett till farmor och ett till farfar. Av någon anledning använde jag alltid farmors sida, tror det andra kändes skitigare. Störst problemet var att torka sig, fanns ofta bara gamla veckotidningar där och det glatta pappret gjorde nog att man var konstant småskitig där bak :oops:
Min farmor och jag gick ofta på toa tillsammans.... låter väl helt apart nu 2021, men under sent 60-tal var det rätt vanligt med två-fjölars utedass, och vi satt där helt enkelt en stund och filosoferade. Dock hade vi äkta papper på rulle, men min pappa berättade om tidningspappret.

Coolaste Benny ! "Här kommer de stora barnen"....... älskar musiken

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Hand håller i leksaken "clackers" med två bollar på en sträng mot en randig bakgrund, humoristisk text om leksakens farlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När vi är inne på "vapen"; slangbella, ärtrör och pilbåge

Slangbellan byggde man av två spikar som bockats och sammanfogats till ett Y genom att linda enkeltrådig elkabel runt dem hela vägen. Mellan spetsarna satt en vanlig gummisnodd. Ammunition var samma kabel som klippts i korta bitar och bockats till ett U. En relativt harmlös tingest.

Ärtrör, det ack så svåråtkomliga svarta räfflade plaströret som fanns på en viss sorts klädgalgar var bäst. Hade man ett var det bara att blåsa gröna eller gula ärtor på varandra. :)

Pilbågen var en böjd gren med ett snöre. Pilar var om man hade tur vanliga 5 mm blompinnar. Men de gick sönder och mer eller mindre krokiga pinnar ersatte dem.
Minns jag! Sonen slaktade många klädgalgar för mig! :crysmile:

Jonas Persson
D dicliff skrev:
Minns jag! Sonen slaktade många klädgalgar för mig! :crysmile:
Rören var sköra. Hade man tur gick det bara en flisa, men ofta gick det av eller blev förstört i den vilda leken. "Spring inte med röret i munnen!”, sa mor hela tiden.

• Haha
dicliff
  • Laddar…
W WFD skrev:
[bild]
Clickclack- kulor! Såna hade jag! Men jag ville inte ha lika som alla andra utan köpte kulor stora som växelspaksknoppar. Gissa om jag hade blåmärken på armarna!
Det ryktades om att de faktiskt var gjorda av gamla växelspaksknoppar och kunde explodera när man minst anade det för att de tagits från krockade bilar och därför var försvagade. Mina höll dock...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Saknar denna automaten, en tjuga varje gång till moppen. Då kom mackägaren ut med en slurp olja och blandade i med.

[bild]
röd 96 med bly. Och dessförinnan 2-taktsbränsle direkt i pumpen

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå telefoner, finns det någon nu levande själ som har en telefonbänk?

Är man under 30 vet man kanske inte vad en telefonbänk är men förr i tiden frågade man aldrig "Var är du?" när man ringde någon, för man visste redan var de var.
[bild]
Folk man ringde till satt i hallen på en särskild möbel där telefonen stod och där telefonkatalogen låg i en låda.

Telefonkatalogen var för övrigt en massa olika böcker där alla hushåll som hade en telefon var uppskrivna med namn, adress och titel/yrke.
Minns den modellen som hade vit/grå/svart rutmönster. :sick: Passade inte alls med träet tyckte jag. Vägrade köpa en sån...:crysmile:

Sån här hade man som junior. Föräldrarna jobbade i källaren. Svarade man uppe så kunde man koppla ner samtalet till den andra telefonen. Det märkliga var nog att man alltid sprang ner om man ville fråga om något istället för att använda telefonen.

Jo, jag ska skaffa en sån här bakelittelefon till min nostalgihörna någon gång

• Svart bakelittelefon med vridskiva och spiralkabel från en svunnen era.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
F fusion skrev:
Coolaste Benny ! "Här kommer de stora barnen"....... älskar musiken

[media]
Jag var helt klart i målgruppen för denna serie och minns den väl. Speciellt de läskiga stora barnen med killen som hade en mössa som såg ut som korv med bröd. Däremot minns jag inte att barn av min tid hade en väckarklocka i fickan som ringde när det var dags att gå hem. I fickorna fanns det mest sand och annat skräp.

Däremot hade en kompis en koskälla runt halsen så att hans mamma hörde när han sprang för långt bort:rofl: Idag är det en app i mobilen.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Jonas Persson
Mer barnprogram, Herr Barbalander

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jonas Persson
T tergo skrev:
Ett till Humle och Dumle (1959) - YouTube
Dom var läskiga, munnarna var konstiga:worried:

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.