DennisCA DennisCA skrev:
Men verkligen synd att se hur pass nerskalad den tidigare fina trafiken mellan Umeå och Vasa nu är jämfört med glansdagarna innan EU.
Den finns i alla fall. Linjen Vasa-Sundsvall är väl helt nedlagd.

Ja det också, dit var vi flera gånger som ung.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Den finns i alla fall. Linjen Vasa-Sundsvall är väl helt nedlagd.
Där har man många minnseluckor...

Jag tror ni menar denna längre upp i tråden:

Reklam för juice, "Naturens Under", fjäril, juiceglas, blommiga mönster, Mejerierna, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tyckte den var väldigt god, nån blandning av apelsin, annanas och mjölk.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Dan1891 Dan1891 skrev:

[bild]

Just den tänkte jag på(y)

Hemma hade vi ofta en morgonsoppa bestående av rabarber (vi hade en massa hemma) och sagogryn (rosa). Jag kan inte minnas att sett sagogryn i affären på många år. Googlade sagogryn och de ska visst finnas i affärerna.

Dan1891 Dan1891 skrev:

[bild]

Minns den, men minns den som fruktnektar, inte att de var någon mejeriprodukt i trots tillverkarens namn. :oops:
:cool:

Samma här.. har för mig att vi hade den koncentrerade i frysen för att tas fram och blandas med vatten... Kan inte minnas att det var nån mjölk i?:thinking:

Edit; men det står ju trots allt djurriket på den.. kanske är förpackningen man blandar ihop....

Jodå, den jag postade, Naturens Under, hade nån slags mjölk i blandningen...Det smakade så iaf :)

Vassle
Glas med gul dryck, förpackning, text om nostalgi, 1980-tals juiceblandning med vassle, ananas, passionsfrukt, apelsin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser man. :geek:

Ahhh, då var det vasslen som smakade mjölk! :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
Hemma hade vi ofta en morgonsoppa bestående av rabarber (vi hade en massa hemma) och sagogryn (rosa). Jag kan inte minnas att sett sagogryn i affären på många år. Googlade sagogryn och de ska visst finnas i affärerna.
Kommer också ihåg Sagogrynen, att de var rosa och liksom bildade en geleaktig lite klumpig gröt, jag tyckte den var helt OK men inte min favorit. Nu när jag (också) Googlade på sagogryn så verkar de inte ha någon färg samt användas till redning. Färgen var säkert farlig! Ja, jag har i alla fall överlevt nästan 50 år sedan jag senast åt Sagogrynsgröt ;)

Maria T Maria T skrev:
Kommer också ihåg Sagogrynen, att de var rosa och liksom bildade en geleaktig lite klumpig gröt, jag tyckte den var helt OK men inte min favorit. Nu när jag (också) Googlade på sagogryn så verkar de inte ha någon färg samt användas till redning. Färgen var säkert farlig! Ja, jag har i alla fall överlevt nästan 50 år sedan jag senast åt Sagogrynsgröt ;)
Jag vill också minnas att den rosa färgen blev förbjuden, var det inte samma färg i glassen 99:an, den rosa varianten av 88:an om nu nån kommer ihåg den :)

edit: Nu minns jag nog fel, 89:an hette den ju! (men den var nog inte rosa...) hmm, totalt förvirrad...:)

Redigerat:
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag vill också minnas att den rosa färgen blev förbjuden, var det inte samma färg i glassen 99:an, den rosa varianten av 88:an om nu nån kommer ihåg den :)
Ack ja, kommer ihåg 99:an (eller var det 89:an ??) och att den försvann rätt snabbt. Kan vara av färgen helt klart.
Vissa saker, maträtter, blir helt klart trevligare med lite färg så jag är tacksam för det som smak-och färgsätts med tomat, spenat, rödbetor.. apelsin?

Maria T Maria T skrev:
Ack ja, kommer ihåg 99:an (eller var det 89:an ??) och att den försvann rätt snabbt. Kan vara av färgen helt klart.
Vissa saker, maträtter, blir helt klart trevligare med lite färg så jag är tacksam för det som smak-och färgsätts med tomat, spenat, rödbetor.. apelsin?
Precis! 89:an var det! Men jag tror jag kommer ihåg fel, inte var den rosa?? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.