1 175 798 läst · 11 290 svar
1176k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Uppsala
· 1 825 inlägg
Hemma hade vi ofta en morgonsoppa bestående av rabarber (vi hade en massa hemma) och sagogryn (rosa). Jag kan inte minnas att sett sagogryn i affären på många år. Googlade sagogryn och de ska visst finnas i affärerna.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 292 inlägg
Samma här.. har för mig att vi hade den koncentrerade i frysen för att tas fram och blandas med vatten... Kan inte minnas att det var nån mjölk i?
Edit; men det står ju trots allt djurriket på den.. kanske är förpackningen man blandar ihop....
Edit; men det står ju trots allt djurriket på den.. kanske är förpackningen man blandar ihop....
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 458 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 458 inlägg
Kommer också ihåg Sagogrynen, att de var rosa och liksom bildade en geleaktig lite klumpig gröt, jag tyckte den var helt OK men inte min favorit. Nu när jag (också) Googlade på sagogryn så verkar de inte ha någon färg samt användas till redning. Färgen var säkert farlig! Ja, jag har i alla fall överlevt nästan 50 år sedan jag senast åt Sagogrynsgrötträhandtag skrev:
Jag vill också minnas att den rosa färgen blev förbjuden, var det inte samma färg i glassen 99:an, den rosa varianten av 88:an om nu nån kommer ihåg denMaria T skrev:Kommer också ihåg Sagogrynen, att de var rosa och liksom bildade en geleaktig lite klumpig gröt, jag tyckte den var helt OK men inte min favorit. Nu när jag (också) Googlade på sagogryn så verkar de inte ha någon färg samt användas till redning. Färgen var säkert farlig! Ja, jag har i alla fall överlevt nästan 50 år sedan jag senast åt Sagogrynsgröt
edit: Nu minns jag nog fel, 89:an hette den ju! (men den var nog inte rosa...) hmm, totalt förvirrad...
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 458 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 458 inlägg
Ack ja, kommer ihåg 99:an (eller var det 89:an ??) och att den försvann rätt snabbt. Kan vara av färgen helt klart.Dan1891 skrev:
Vissa saker, maträtter, blir helt klart trevligare med lite färg så jag är tacksam för det som smak-och färgsätts med tomat, spenat, rödbetor.. apelsin?
Precis! 89:an var det! Men jag tror jag kommer ihåg fel, inte var den rosa??Maria T skrev: