Jonas Persson
När vi är inne på att kopiera, minns ni den enorma maskinen som läraren rullade in på en vagn som kunde projicera en boksida framme på tavlan? Heter visst episkop eller balloptikon. Lampan i den var kraftig och det blev varmt om man satt nära.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Episkop
Grått mekaniskt objekt, motorliknande, på plattform, industriell komponent, rörformigt föremål på ena sidan.
 
  • Gilla
Lucif3r och 3 till
  • Laddar…
På tal om hamburgare, kommer ni ihåg Clock?
Iofs inte jättelängese'n de försvann (sent 90-tal om jag minns rätt):

Vit plastpåse med "Clock...tidernas hamburgare!"-logotyp och maskot, svart bakgrund, reklam eller förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand och 9 till
  • Laddar…
F
Har vi "behandlat" jordstrumpan som satt under många bilar på slutet av 50- och början på 60-talet. Den ansågs frånsett avleda statisk elektricitet - även bota allsköns besvär såsom åksjuka, yrsel mm.mm.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Min alldeles egen uppfattning om varför Big Mac verkade mycket större "då" är att vi var mindre och våra händer likaså.
Namnet Big Mac säger också en del om vad vi glömt. Hur kan en hamburgare med 2x45g kött anses stor idag? Gå till valfri korvmoj som tex Sibylla och du finner 2x100g utan att den ens kallas stor.
F frasen_36 skrev:
Har vi "behandlat" jordstrumpan som satt under många bilar på slutet av 50- och början på 60-talet. Den ansågs frånsett avleda statisk elektricitet - även bota allsköns besvär såsom åksjuka, yrsel mm.mm.
Tror inte det, var inte den av gummi med metall inuti?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
På tal om hamburgare, kommer ni ihåg Clock?
Iofs inte jättelängese'n de försvann (sent 90-tal om jag minns rätt):

[bild]
Allt hade en lätt touch av curry?
Och åts lite för ofta på väg hem från krogen på väg in i vuxenvärlden.:oops:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Förresten - var det Donken eller möjligen Burger King som hade trippelburgare? Detta nån gång sent 80-tal, hade kompisar som alltid beställde det som "nattmat" och de var omöjliga att bita över eftersom de var så höga.
Triple Wopper på Burger King. Nu blev jag hungrig, har ätit ett gäng såna i tidiga dagar efter skate’ande i gallerian.

Stor hamburgare med fyra köttbiffar, ost, sallad, tomat, lök på sesambröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Jag minns att olika tobakssorter spred olika doftnyanser vid min pappas piprökning, har för mig att den jag tyckte bäst om hette MacBarens (eller något liknande). Pappa lade av med piprökningen och gick helt över till en cigarrsort som inte alls hade samma angenäma doft. Cigarrerna borde han också ha slutat med...:cry:
Den tobaken va god smak på oxå
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Maria T
TeroM TeroM skrev:
Triple Wopper på Burger King. Nu blev jag hungrig, har ätit ett gäng såna i tidiga dagar efter skate’ande i gallerian.

[bild]
Ja, den var det såklart. Fattar ff inte hur mina tjejkompisar kunde käka detta monster på sena kvällar/tidiga morgnar. Men just nu (eller imorgon vid middagstid) ser den helt rimlig ut. Kniv och gaffel dock.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
På tal om hamburgare, kommer ni ihåg Clock?
Iofs inte jättelängese'n de försvann (sent 90-tal om jag minns rätt):

[bild]
Min far cyklade in på Clock drive in, bra på fyllan efter en firmafest. Till sist hade han lyckats beställa 2 kokta med bröd och räksallad. Tjejen bara drog igen luckan:crysmile:
 
  • Haha
nino och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Namnet Big Mac säger också en del om vad vi glömt. Hur kan en hamburgare med 2x45g kött anses stor idag? Gå till valfri korvmoj som tex Sibylla och du finner 2x100g utan att den ens kallas stor.
Ja, när jag växte upp var 90g standardstorleken hos Sibylla, även om det även fanns hela 150g för riktiga våghalsar :)

TeroM TeroM skrev:
Triple Wopper på Burger King. Nu blev jag hungrig, har ätit ett gäng såna i tidiga dagar efter skate’ande i gallerian.

[bild]
Visst, jag raljerade tidigare idag över hur många talar om gamla tiders Big mac som större och bättre trots att den är precis likadan som förr (eller ja, bortsett frn förändringarna som gjordes nu i vintras), men när det gäller Burger King så tycker jag faktiskt att det har skett en förändring!

Nej, jag kommer inte att påstå att dagens Whopper är mindre än den var på 90-talet för det är den inte, MEN jag tycker faktiskt att den smakar annorlunda sedan ca 12-15 år tillbaka. Det är köttet som är annorlunda, det smakade mer "riktigt" grillat förr, tycker jag. Det finns fortfarande någon form av grillsmak, men jag tycker att den känns mer fejk jämfört med den gamla. Jag antar att de ändrat tillagningen på något sätt. Synd. jag tyckte bättre om den gamla BK-smaken.
 
hsd
Burger King, är det inte dom som har så små burgare att man måste beställa dessa parvis
 
Framförallt är det väl ingen som äter på bk och mcd, finns ju så många ställen med betydligt bättre burgare nuförtiden
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Min far cyklade in på Clock drive in, bra på fyllan efter en firmafest. Till sist hade han lyckats beställa 2 kokta med bröd och räksallad. Tjejen bara drog igen luckan:crysmile:
Respekt!
Och garanterat bättre än vad jag minns deras burgare. :geek:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Namnet Big Mac säger också en del om vad vi glömt. Hur kan en hamburgare med 2x45g kött anses stor idag? Gå till valfri korvmoj som tex Sibylla och du finner 2x100g utan att den ens kallas stor.

Tror inte det, var inte den av gummi med metall inuti?
Jo det kan den mycket troligt ha varit. Ägde själv varken bil eller sådan hälsobringande detalj på den tiden.
 
hsd hsd skrev:
Burger King, är det inte dom som har så små burgare att man måste beställa dessa parvis
Jo och framförallt kör dom med falsk marknadsföring. Kommer ihåg för några år sedan när dom hade reklam för sin "Lååååååååååånga" hamburgare. Jag och en kompis åkte till Burger King bara för denna och besvikelsen var till skillnad från hamburgaren stor.
Visade sig att den bara var smalare än en normal burgare
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.