A
Knesset på Z-Tv är ju bland det bästa som någonsin har sänts på Tv. Jonas Leksell svamlade i alla avsnitt han medverkade i, men den här är oslagbar:crysmile:

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
J JuggeH skrev:
Ni har väl inte glömt:

Radioprogrammet Bättre sänt än aldrig 1971

”Ett underhållningsprogram i Sveriges Radio, producerat av Bengan Wittström och Lasse O'Månsson. Det var Wittström som valde ut den mer eller mindre omöjliga musiken som spelades i programmen, bland annat en lång serie varianter av Tiger rag spelade i expressfart. Undertitlarna var "Melodier ni har glömt bort att ni kommer ihåg" och "Programmet i vilket Edvard Persson vilken vecka som helst kan förväntas sjunga Stormy Weather".”
Och Plattetyder med Bengan Wittström och Kjell Swanberg, från tidigt 80-tal...

useless useless skrev:
Bilden är 44 kB stor när den är jpeg-komprimerad. Hela originalspelet för NES, inklusive grafik och musik, rymdes på 40 kB.

Fast det är ju så det är än idag... Det som tar plats är just texturer("bilder"). Skulle man ersätta alla moderna texturer med 1-4px texturer så skulle inte ens det senaste call of duty vara på speciellt många hundra MB, men det skulle nog inte sälja speciellt många kopior heller :p
Mario-bilden ovan visar förövrigt, om minnet inte sviker mig totalt nu, 5 texturer.
Det finns många intressanta och smarta lösningar i mario-bilden ovan, t ex att molnet är samma textur som buskarna med annan palett.
Det smartaste är ju dock "som vanligt" det som *inte* syns på en stillbild, t ex hur dom hanterade "bilden efter bilden ovan".

Nä, det finns mycket att lära från tiden där smarta lösningar för att kringgå process- och utrymmesbegränsingar var ett krav... För att inte tala om tiden innan man kunde släppa ett spel fullständigt ospelbart tillsammans med en "day 1" patch större än grundspelet och låtsas som det regnar.......

Jag satt som klistrad vid radion när Ny Våg sändes i början av 80-talet.
Jag vill minnas att Jonas Almquist från Lädernunnan var en av programledarna.

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Satt med fingrarna ”klistrade” på Rec och pausknappen när Rockbox, Hårdrocksprogrammet i radion sändes….syrran gjorde samma sak, fast med Tracks…

• Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Roga1337 Roga1337 skrev:
Satt med fingrarna ”klistrade” på Rec och pausknappen när Rockbox, Hårdrocksprogrammet i radion sändes….syrran gjorde samma sak, fast med Tracks…
Ja vilka minnen:cool:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Sen fanns Radio Luxembourg på 208 meter (1439 kHz)! Transistorradio o ständigt skruvande för att behålla någorlunda mottagning.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Sändes inte Rockbox Live också ibland?
Har kvar kassetter med jäkligt bra livekonserter med UFO, Whitesnake och Thin Lizzy bla.
Har för mig att det var Pär Fontander som presenterade även dessa.

Jo de kanske de gjorde oxå. Kommer mest ihåg Påsk och Jul-specialarna. Per var progledare(y)

Maria T
Discorama på lördagsförmiddagarna, men var det kl 10 eller 11? Jag har läst allt i tråden men inte just nu så kan ha missar viktig info.

Funderar mest på när de klämde in Melodikrysset som mina päron gillade, Söndagar? Eller var det lördagar 10-11?

Både Discorama och Poporama skapade ju svåra problem med det där Rec+Play på de gamla kassettspelarna. Har i år 40+ år sen det skedde, slängt ett antal kassettband som jag av nostalgiska skäl sparat för länge.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Genom Ny Våg fick man höra enormt mycket nyskapande. Oavsett om det kom från Visby eller LA. Större betydelse för mig hade det som kom från Göteborgs kanalen. Sena söndagar med Thommy Rander, Vågspel på tisdag/onsdag och Mia Gerdin. Naturligtvis färgat av Göteborgsproggen men så många bra band/artister de lyfte fram.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Det var av en tillfällighet som jag slog på radion och det var NY Våg som precis hade börjat sändas. Och med en livesändning av ett band som jag senare nästan gjorde allt för att hitta i form av LP eller annat, men utan att lyckas. Och nu kom jag på via denna eminenta tråd att jag ska söka via någon onämnd spelare idag, och som jag hoppas att har något att hoppas på. Det var i alla fall ett fusionband som hette EGBA och med ett tryck i låtarna som jag inte glömt, men som jag nu hoppas att jag hitta igen och kanske kan återfå känslan där jag satt på sängen med radion påslagen. Djävelbärg vad det satt...

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
mowatom skrev:
Knesset på Z-Tv är ju bland det bästa som någonsin har sänts på Tv. Jonas Leksell svamlade i alla avsnitt han medverkade i, men den här är oslagbar:crysmile: [media]
Kan bara instämma, helt klart det bästa som sänts! Tyckte tom det var precis lika bra då Erik Haag tog över. Alla korta sketcher med Sarri, vilka minnen. "men det här ju för kvinnojouren" ha ha ha.

• Haha
1
  • Laddar…
mowatom skrev:
Knesset på Z-Tv är ju bland det bästa som någonsin har sänts på Tv. Jonas Leksell svamlade i alla avsnitt han medverkade i, men den här är oslagbar:crysmile: [media]
Undertecknad har Jonas Leksells autograf, eller ok det är mer hans namn textat med grön tuschpenna på ärmslutet på en gul Peak goretex jacka efter en relativt blöt kväll från i slutet av 90talet här i Borlänge.. Trots upprepade kemtvättar syns spåren än idag på jackan, som är förpassad till garaget och lortjacka. :oops::rolleyes:

Inget man glömmer direkt..
:cool::rofl::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A
F fredand44 skrev:
Kan bara instämma, helt klart det bästa som sänts! Tyckte tom det var precis lika bra då Erik Haag tog över. Alla korta sketcher med Sarri, vilka minnen. "men det här ju för kvinnojouren" ha ha ha.
Ja, det var det absolut, ev tom bättre. Men avslutningen med Luuk när dom var med den där Gospelkören var i en klass för sig också:crysmile::crysmile::crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.