MaxHugo MaxHugo skrev:
Hade medelsvensson klarat av gamla typen av Systembolaget :sweat:
Det där väcker minnen. Dock den motsatta situationen med enorma köer. Minns inför ett nyår, när jag kom till systemet vid Gullmarsplan i Stockholm. De hade i alla fall ett kölappssystem, så man slapp stå i kön. Folk promenerade omkring i kvarteren, varför man inte visste hur mycket kö det var egentligen. Jag fick ett nummer där det bara var några hundra före. Borde inte ta mer en en timme tänkte jag. När det äntligen blev min tur stegande en dam fram samtidigt. Vi glodde på varandra. Ja vems tur är det? sa expediten. Min, sa vi båda. Efter att vi studerat lapparna noga (ja, vi hade samma nummer), så kunde vi konstatera att mitt nummer låg i en annan nummerserie (de började om från noll igen efter 999). Så jag hade alltså 1000 nummer kvar. Det tog 4 timmar innan jag hade köpt min skumpa. Oförglömligt kan jag lova.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Det där väcker minnen. Dock den motsatta situationen med enorma köer. Minns inför ett nyår, när jag kom till systemet vid Gullmarsplan i Stockholm. De hade i alla fall ett kölappssystem, så man slapp stå i kön. Folk promenerade omkring i kvarteren, varför man inte visste hur mycket kö det var egentligen. Jag fick ett nummer där det bara var några hundra före. Borde inte ta mer en en timme tänkte jag. När det äntligen blev min tur stegande en dam fram samtidigt. Vi glodde på varandra. Ja vems tur är det? sa expediten. Min, sa vi båda. Efter att vi studerat lapparna noga (ja, vi hade samma nummer), så kunde vi konstatera att mitt nummer låg i en annan nummerserie (de började om från noll igen efter 999). Så jag hade alltså 1000 nummer kvar. Det tog 4 timmar innan jag hade köpt min skumpa. Oförglömligt kan jag lova.
Vi grabbar brukade ta ett antal kölappar och vänta utanför. När numren närmade sig kunde man sälja kölapparna för en skaplig summa till folk som inte orkade vänta...
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Pappa berättade att när han stod en bit bak i kön (före nummerlapparnas tid) stod det en fin dam och diskuterade vilka viner som passade till söndagsmiddagen. När hon till slut blev klar klev Kålle fram och frågade "passar det med brännvin till bräckkorv?"
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rent allmänt har väl köer nästan upphört att existera, inte ens IKEA eller Ullared har väl några speciellt långa köer längre. Allt tog ju en halvdag förr, bank,post,Domus,bolaget osv..
 
optimum optimum skrev:
Räknesticka

Jo jag har två kvar och klarar multiplikation och division fortfarande. Men övriga funktioner är det lite skralt med. Början 70-talet så räknade jag matte med sådan. Även el ämnen men då var det även cosinus mm som gällde.


[bild]
Jag har ett par kvar och kan hantera dem hjälpligt. Behöver inget batteri!
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
  • Gilla
skaraborgsfakir och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Rent allmänt har väl köer nästan upphört att existera, inte ens IKEA eller Ullared har väl några speciellt långa köer längre. Allt tog ju en halvdag förr, bank,post,Domus,bolaget osv..
Tror det finns många anledning till det, rörligare arbetstider, större service i butiker mm. mm.
 
  • Gilla
Mattiasje
  • Laddar…
Kalsonger med Y-front kanske var högsta mode på 1970-talet men snyggt var det inte.
Två män i kalsonger med Y-front utomhus, reklam för Tempo varuhus från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snygga var inte heller Tempos varuhus som växte upp som svampar ur jorden i de svenska stadskärnorna på 1960- och 70-talen. Grå, kantiga och väldigt fula svampar.
Retrofoto av ett Tempo varuhus från 1970-talet med parkerade bilar och fotgängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tempo var för övrigt en kedja av varuhus som ägdes av Åhlen & Holm. 1978 inlemmades EPA, den andra stora varuhuskedjan som också förfulade våra städer, i Tempo och alla varuhusen bytte namn till Tempo. 1985 blev alla Tempovaruhus Åhléns.
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 3 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Rent allmänt har väl köer nästan upphört att existera, inte ens IKEA eller Ullared har väl några speciellt långa köer längre. Allt tog ju en halvdag förr, bank,post,Domus,bolaget osv..
En bekant var där i dagarna och det var 2km kö in (antar att hon överdrev en smula...)
 
nino nino skrev:
En bekant var där i dagarna och det var 2km kö in (antar att hon överdrev en smula...)
Möjligt att det är kö på ullared nu.
Men med tanke på att det knappt var kö utanför när de hade sin ena rekorddag för något år sen så är jag tveksam.
Annat var det förr, 4-5 timmar i kö för att köpa skit i en liten butik.

Köerna som blir i affärer idag står gamlingarna för.
 
Keiller Keiller skrev:
Kalsonger med Y-front kanske var högsta mode på 1970-talet men snyggt var det inte.
[bild]
Snygga var inte heller Tempos varuhus som växte upp som svampar ur jorden i de svenska stadskärnorna på 1960- och 70-talen. Grå, kantiga och väldigt fula svampar.
[bild]
Tempo var för övrigt en kedja av varuhus som ägdes av Åhlen & Holm. 1978 inlemmades EPA, den andra stora varuhuskedjan som också förfulade våra städer, i Tempo och alla varuhusen bytte namn till Tempo. 1985 blev alla Tempovaruhus Åhléns.
Alltså, det blir ett himla gnäll bland viss befolkning i våra städer för "fula" köpcentrum, men de har tamejtusan glömt Tempo och Domus.
Domus här var ju riktigt fult.

När jag tänker på affärer, finns SPAR kvar nånstans i sverige?
26657_103540393143183_1087251908_n.jpg
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
P
Keiller Keiller skrev:
Kalsonger med Y-front kanske var högsta mode på 1970-talet men snyggt var det inte.
Hur ofta behöver man bry sig om hur snygga kalsonger är? :D
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ofta behöver man bry sig om hur snygga kalsonger är? :D
Ta på dig ett par Y-frontare och visa frugan så får du veta hur ofta man behöver bry sig :D:D
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Trot eller ej, men jag saknar Domusrestaurangerna, dom var bra!
 
  • Gilla
Pel063 och 5 till
  • Laddar…
Något som väl bara fanns på 70-talet, är väl kalsongreklam där snasen tydligt lagts uppåt mot magen. (PTU?)

Jag har försökt googla fram exempelbilder, men misslyckats. Jag vet att jag har en annons från Domus i en fototidning i någon låda. Får se om jag får tid att leta. Tyvärr har jag nu helt sabbat min sökhistorik och lär få spännande google-annonser ett tag framöver.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
claym och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.