bonnier bonnier skrev:
[bild]
Vanilj- och jordgubbspuck. Fick man i skolan när det skulle vara lite festligt.
Kostade 20 eller 25 öre i slutet av 60-talet kanske rentav tidigt 70-tal.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Med extra mycket tetrametylbly. Mums.
Fast det vanliga var nog tetraetylbly (tetraethyl lead).
 
Och serietidningar (som väl inte står högt i kurs hos dagens ungar). Speciellt de svenska namnen; t ex Läderlappen, som heter något annat idag.

Omslag på en gammal Läderlappen-serietidning från 1977 med Läderlappen och skurken Vildkatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
US Robotics modem liggande på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jonas Persson
F FGLIN skrev:
Kostade 20 eller 25 öre i slutet av 60-talet kanske rentav tidigt 70-tal.
1969, innan fanns bara jordgubb.
Gammal annons för Puckstång glass med tre isglassar i smakerna jordgubb, vanilj och choklad.
 
Tokslut Tokslut skrev:
BOB sylt å saft. "Billigt och Bra"... dyrt socker idag va...
BoB i byggsvängen .... sedan efter två år blir det ombyggnad eller reparation....
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
nino nino skrev:
En bekant var där i dagarna och det var 2km kö in (antar att hon överdrev en smula...)
Innan Corona åkte vi under 4år varje sommar till Ullared och sedan Liseberg, runt 80mil bort, torfigt kan nog någon tycka men vi uppskattar det mer än Thailand eller vart nu folk åker. Aldrig kö för att komma in, kassa 1-30 hade väl kö men uppåt kassa 45 var det alltid tomt. Minns att jag sprang in där för att köpa en grej som dottern(då 6-7år) hade kollat på och sedan storgråtande utanför verkligen ville ha. Tror jag tog svenskt rekord i att handla snabbt på Ullared, rusade in längt in i butiken, otroligt nog träffade jag nån bekant hemifrån på vägen så man fick snacka lite väder, men ca 10min från ingång till man kom ut igen
Nästa sommar(peppar,peppar, uppskjutet 2 ggr) ska vi på Ullevi för kungarna av musik så det lär väl bli en avstickare neråt Ullared då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Innan Corona åkte vi under 4år varje sommar till Ullared och sedan Liseberg, runt 80mil bort, torfigt kan nog någon tycka men vi uppskattar det mer än Thailand eller vart nu folk åker. Aldrig kö för att komma in, kassa 1-30 hade väl kö men uppåt kassa 45 var det alltid tomt. Minns att jag sprang in där för att köpa en grej som dottern(då 6-7år) hade kollat på och sedan storgråtande utanför verkligen ville ha. Tror jag tog svenskt rekord i att handla snabbt på Ullared, rusade in längt in i butiken, otroligt nog träffade jag nån bekant hemifrån på vägen så man fick snacka lite väder, men ca 10min från ingång till man kom ut igen
Nästa sommar(peppar,peppar, uppskjutet 2 ggr) ska vi på Ullevi för kungarna av musik så det lär väl bli en avstickare neråt Ullared då.
Jag tror minsann jag slagit ditt rekord på Ullared!:crysmile:
För flera år sedan körde jag förbi med jobbet.
Jag hade aldrig varit där o hade bara hört massa läskiga historier om att det var djävulska köer både in o ut.
Jag skulle ha något att dricka o en sötsak.
Den som åkte med sade att vi svänger inom Ullared, vilket jag först motsatte mig.
När vi kom dit gick jag in, tog en CocaCola och en Dubbelnougat, gick till en helt tom kassa, betalde o gick ut.
Tog väl absolut max 5 minuter.:cool:
Mina fördomar om Ullared slogs lite sönder där.
Efter den gången har jag varit där en gång till o då var det knappt några köer heller.

O jag kom precis på att jag skrivit ”fel”.
Jag brukar bli tillrättavisad av Ullaredsveteraner att det inte heter Ullared.
Varuhuset heter ”GeKås” o byn Ullared.
”Bara så du vet!”:crysmile:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mycket väl medveten om skillnaden på namnet men för enkelhetens skull kallar jag det Ullared för det vet alla vad det är, ja du spöade mig i tid men skillnaden var att jag skulle till leksaksavdelningen längts in till höger och sedan tillbaka igen. Träffade faktiskt Ola-Conny senast vid godisavdelningen, trodde han var längre men ungefär som mig runt 185cm. Även Boris var ute och sopade fimpar på ett område tydligt uppmärkt som rökförbud men dom hade placerat en stor askkopp där så det vart väl lite dubbla budskap. Han hämtade iaf några ur personalen som tog bort denna askkopp, typ betongrör.
 
V Ville_Vessla skrev:
Innan Corona åkte vi under 4år varje sommar till Ullared och sedan Liseberg
Hittar inga bra bilder, men det där påminner mig om sjuttiotalets sommarturer till Norge för att köpa billig mat; ost, mjöl, och margarin var billigt (och även naturligtvis getost!)

Med tillhörande besök vid Fredrikstens fästning i Halden. Där jag varit sex gånger (aldrig som vuxen...) :)

Fredrikstens fästning i Halden, Norge, med färgglada byggnader och båtar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sedan så fick de fart på oljeutvinningen, och nu är det väl bara blöjor (och kanske ris) som inte är hutlöst dyrt i vårt västra grannland. Nu går gränshandeln ensidigt åt andra hållet. ;)
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nu går gränshandeln ensidigt åt andra hållet.
Har märkt det nu då Norge släppt på sina karantänsregler. Står Teslor överallt på ladningsplatser som ingen använt på flera år samt att dom parkerar mot trafiken vilket såvitt jag vet inte är tillåtet i Sverige men i Norge, var nåt år sen jag såg det sist. Men det känns bra att norskarna är tillbaka här i Jämtland, deras pengar säger vi ju inte nej till.
 
Jag brukade läsa Finn & Fiffi som liten. Omslagsbild för serietidningen "Finn och Fiffi" med karaktärer runt ett badkar och en magisk stråle.
 
  • Gilla
fubar och 9 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är mer motiverat om man kör elbil än om man kör hybrid.
Man förstås inte heller använda kupévärmen i en elbil när det är kallt.

Om 20-30 år kan vi skriva om dessa glömda fenomen i den här tråden.
Jag körde 41 mil med min elbil i söndags då det var 28 grader varmt så AC var på fullt blås och tidvis gick det i hastigheter som ordningsmakten inte skulle gillat. När jag var framme hade jag 8 mil kvar i batteriet.

Åter till ämnet, ICAnder och MonICA är djupt saknade!

Tecknade figurer ICAnder och MonICA vinkar och ler, klädda i 70-talskläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
videopac och 5 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Innan Corona åkte vi under 4år varje sommar till Ullared och sedan Liseberg, runt 80mil bort, torfigt kan nog någon tycka men vi uppskattar det mer än Thailand eller vart nu folk åker. Aldrig kö för att komma in, kassa 1-30 hade väl kö men uppåt kassa 45 var det alltid tomt. Minns att jag sprang in där för att köpa en grej som dottern(då 6-7år) hade kollat på och sedan storgråtande utanför verkligen ville ha. Tror jag tog svenskt rekord i att handla snabbt på Ullared, rusade in längt in i butiken, otroligt nog träffade jag nån bekant hemifrån på vägen så man fick snacka lite väder, men ca 10min från ingång till man kom ut igen
Nästa sommar(peppar,peppar, uppskjutet 2 ggr) ska vi på Ullevi för kungarna av musik så det lär väl bli en avstickare neråt Ullared då.
Mitt första besök, då var det stängt...
En söndag för längesen
 
Det här här kan jag inte komma ihåg. undrar vad det kan vara?
Två personer betraktar en äldre köksapparat med sladdar och slangar i ett kök från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.