1 137 582 läst · 11 051 svar
1138k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
60 år sen. Två generationer. Snacka om att värderingar kan ändras fort.
Renoverare
· Stockholm
· 18 349 inlägg
De där gamla primusarna är effektiva. Att jämföra det med en sprit-trangia är som att jämföra en gammal rostfläckig Åkerman H12 grävmaskin med en ny blänkande fin kinesisk spade av den där sorten som skaftet går av på vid första spadtaget.
Själv är jag mer modern och använder ett tvålågigt gasoldrivet Primus campingkök av 1970-talsmodell. Ombyggt för att fungera med nutida finländska gasolflaskor.
Själv är jag mer modern och använder ett tvålågigt gasoldrivet Primus campingkök av 1970-talsmodell. Ombyggt för att fungera med nutida finländska gasolflaskor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 349 inlägg
Beror på vad man ska göra. Ska man vandra på fjället föredrar jag en kompakt trianga på sprit. Ska jag på cykelsemester kan jag släpa med gastillsatsenH heimlaga skrev:De där gamla primusarna är effektiva. Att jämföra det med en sprit-trangia är som att jämföra en gammal rostfläckig Åkerman H12 grävmaskin med en ny blänkande fin kinesisk spade av den där sorten som skaftet går av på vid första spadtaget.
Fel tråd! Det finns en annan tråd som handlar om just detta.Jonas Persson skrev:På tal om trafik. Någon som minns när ytterfilen på en motorväg endast var till för omkörning. Man hade även väjningsplikt för trafik som redan fanns i ytterfil.
Idag slänger sig bilar ut 100m innan de i 90 km/h ska köra om en lastbil i 89 km/h. Att någon kommer bakom dem i högre hastighet har ingen betydelse. Trots lite trafik är 80% av fordonen i ytterfilen och farten pendlar stundtals långt under 100 trots att det är 120-väg.
Renoverare
· Stockholm
· 18 349 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 349 inlägg
Jag använder alltid whiteguide när jag reser i Sverige. Mycket bättre än Michelin här i Sverige.hsd skrev:
https://whiteguide.com/se/sv/search