1 139 367 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jo tack... Sådana har man allt fått hjälpt några gånger... Man rent av får stå och hoppa på avdragaren innan bultjäklarna smäller lös.F frasen_36 skrev:
Lika livsfarligt att åka runt med åt h-e för hårt åtdragna bultar som med för lösa bultar... Vill nog fasen t om påstå att för hårt dragna är farligare än för löst.. För löst dragna bultar ger tecken när dom börjar skruva upp sig, medans för hårt dragna bultar bara smäller till rätt som det är och man blir omkörd av sitt eget hjul
850, S70, C70, S60, S80, V70N, S40, V40..... Volvo gick inte ifrån trumhandbroms fören nångång på mitten av 2000-talet. Var nog V50 som var först ut med kombinerad färd och handbroms om jag minns rätt...hsd skrev:
Själv föredrar jag trumhandbromsen dock. Enklare och ofta billigare att laga än att behöva byta ett helt ok för att handbroms-delen slutat fungera(sen kan man ju argumentera hurvida ok-med-inbyggd-handbroms håller längre eller kortare än trumhandbroms eller inte).
Sen finns det så klart andra saker som är mindre smart... 7/940 t ex som har 1 wire från spaken till höger bakhjul, via bakaxeln, där en kortare wire sätts till vänster bak och fungerar via hävarmsprincipen på ett fäste på bakaxeln(som dessutom rostar av relativt fort)... Och just det, ingen justering av backarna ute vid hjulen(dock enkelt att eftermontera), så det kan vara lagom kul att få den handbromsen att ta jämnt på båda sidorna...
.
85x70 har åtminstonde 1 wire till varje bakhjul hela vägen från spaken(med justering vid varje hjul)... men dom har istället en förmåga att spricka med åren så fukt tränger in och rostar fast(eller fryser fast, på vintern) wiren i höljet... Vet inte direkt om man kan gnälla på volvo över det dock, då det är ett åldersproblem mer än designproblem...
Det värsta påfundet som finns är dock elektrisk handbroms. Inte nog med att bileländet gräver med framtassarna, man kan inte ens låtsas att ha kul med en handbromsvändning på vintern
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Europatillverkade jänkare. Det är barndom för mig. Farsan hade Ford Granada mins jag. Jag mins bilen som svinstor. Men man var ju mindre på den tiden
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Nja, Granada skulle jag inte klassa som en jänkare, det var en europeisk Ford-modell som inte hade någon amerikansk motsvarighet... Storleken motsvarade föv. Scorpio som var efterträdaren...AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Det fanns en Ford Granada i Amerika som inte hade något med den europeiska att göra:Dan_Johansson skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Granada_(North_America)
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Det "mest" Amerika lika var väl Opel Admiral V8 som mätte 4,9m som sedan.Dan_Johansson skrev:
Sen kom Opel Senator som var 5m i långa utförandet.